BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ziet iemand bouwtechnische problemen bij de volgende opbouw? Het betreft een bestaande bungalow met een bestaande spouwmuur. Deze wordt energiezuinig verbouwd.

De bestaande spouw wordt na-geisoleerd. Tegen de bestaande buitengevel worden pir isolatie platen geplaatst twee lagen in verband. Vervolgens wordt er gedeeltelijk een nieuwe gemetselde buitenmuur voor geplaatst en gedeeltelijk gevelstukwerk.

Weergaven: 1205

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Er zal een afwijkend temperatuurverloop zijn door de constructie door de sandwich van hoog- en laagisolerende materialen. Het is eventueel verstandig om voor de kritische plekken te berekenen of er condensatieproblemen op kunnen treden.

Waarom niet gewoon het bestaande buitenspouwblad verwijderen en dan isoleren en een buitenspouwblad opmetselen. Dit vergt waarschijnlijk ook minder verbreding van de fundering.

Het moeilijke is de bestaande spouw.

Bij een gewone ademende constructie gaat het damptransport van binnen naar buiten, dus de materialen moeten naar buiten toe gemakkelijker damp doorlaten dan het binnenblad. De pirplaten en de gevelstuclaag moeten dus beter damp doorlaten dan de bestaande spouwmuur. De bestaande spouw en het bestaande buitenblad verliest zijn functie (het afvoeren van regenwater en waterdamp) maar aan de binnenkant van het oude buitenblad kan onder bepaalde omstandigheden wel condens ontstaan. Ik zou dus, zoals Emiel Visser ook al voorstelt, Het oude buitenblad slopen en tegen het binnenblad isoleren.

succes 

Als de bungalow een plat dak heeft is het verstandig te kijken naar de opbouw van de dakbedekkingsconstructie.

Indien de gevels nu bijzonder goed worden geisoleerd kan er een condensprobleem ontstaan in de dakbedekkingsconstructie.

Een insnijding om de lagen te bepalen en het wel / niet aanwezig zijn van een dampremmer is nodig om daarmee een bouwfysische berekening te maken.

Een van de problemen is dat door de isolatie de buitengevel verder naar buiten komt te staan.

Zorg voor een goede hechting van de nieuwe fundering aan de bestaande fundering, door bijvoorbeeld wapeningsstaven met chemisch anker aan de bestaande fundering te bevestigen, daarna pas de muur optrekken. Zorg dat de gevel waterdicht is, gebruik eventueel een onderdakfolie over de isolatieplaten om vochtintrede te vermijden.

De woning wordt winddichter - vergeet niet om bewust ventilatie aan te brengen - vochtafziging in badkamer, toilet en keuken (natte ruimtes) gecontroleerde ventilatie is belangrijk.

De gevel wordt groter zoals gezegd, hoe worden de aansluiting met ramen, deuren en dak opgelost?.

Goed details laten uitwerken door architect, samen met de aannemer voor een goede samenwerking.

Reactie gegeven per mail door Pim Halkes.

Het is heel goed mogelijk om de buitengevel van een na-isolatie te voorzien mits dit op de juiste manier gebeurt.

De dampdichte PIR platen welke gebruikt worden moeten op de naden en dagkanten ook dampdicht worden gemaakt. Verder moet de maaiveldzone tot ongeveer 80 cm diepte behandeld worden met een speciale verdichting.

Vervolgens kan op de PIR plaat een steenstrip worden geplakt i.p.v een nieuwe gevel te metselen.

Door de besparing van ca. 7 tot 8 cm, die ontstaat door het gebruik van steenstrips, kan dit worden benut voor een dikkere isolatieplaat. 

Hiervoor is het "Ecoben systeem" ontwikkeld en ik verwijs hiervoor naar de brochure.

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Opbouw wordt (van binnen naar buiten): 

- binnenmuur

- isolatie (ik kies voor glas- of steenwol)

- buitenmuur

- 15 of 20 centimeter EPS-SE (brandveilig) 

- steenstrips

Ik heb deze tool gebruikt om de isolatiewaardes uit te rekenen, ook geeft deze dauwpunten weer. Omdat de totale isolatie zo goed is, is er geen sprake van condens-problemen. Een eventueel zwak punt (koudebrug, vocht) zijn de oude spouwankers. Eigenlijk zou ik die weg willen hebben en vervangen door bijvoorbeeld spouwankers van kunststof/ glasvezel. Maar dit is denk ik de moeite niet waard. 

De EPS plak je op de gevel, je zet het ook nog vast met kunststof schroeven. Steenstrips erop geplakt. Geen fundering nodig. Ik kies voor EPS en niet PIR omdat:

- dit zo'n beetje de standaard is in Duitsland

- in geval van brand ontstaan er minder giftige dampen dan bij PIR

- het is goed vochtbestendig

- na wat studie (lezen van diverse rapporten) heb ik de indruk dat EPS (en ook XPS, maar dat is me te brandbaar) minder verouderen dan PUR/PIR/Resol. Dat wil zeggen, dat EPS minder krimpt en ook minder isolatiewaarde verliest. Bij PUR kan dat behoorlijk aantikken. En die gevel wil je niet open hoeven te maken, die moet minstens 50 jaar goed blijven. 

Een voordeel is dat de oude buitenmuur nu in het warme huis zit, de massa helpt mee. 

Bedankt voor je reactie. De glas- of steenwol is ook na-isolatie neem ik aan? Waarom kies je niet parels?

Pieter Hogendoorn zei:

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Opbouw wordt (van binnen naar buiten): 

- binnenmuur

- isolatie (ik kies voor glas- of steenwol)

- buitenmuur

- 15 of 20 centimeter EPS-SE (brandveilig) 

- steenstrips

Ik heb deze tool gebruikt om de isolatiewaardes uit te rekenen, ook geeft deze dauwpunten weer. Omdat de totale isolatie zo goed is, is er geen sprake van condens-problemen. Een eventueel zwak punt (koudebrug, vocht) zijn de oude spouwankers. Eigenlijk zou ik die weg willen hebben en vervangen door bijvoorbeeld spouwankers van kunststof/ glasvezel. Maar dit is denk ik de moeite niet waard. 

De EPS plak je op de gevel, je zet het ook nog vast met kunststof schroeven. Steenstrips erop geplakt. Geen fundering nodig. Ik kies voor EPS en niet PIR omdat:

- dit zo'n beetje de standaard is in Duitsland

- in geval van brand ontstaan er minder giftige dampen dan bij PIR

- het is goed vochtbestendig

- na wat studie (lezen van diverse rapporten) heb ik de indruk dat EPS (en ook XPS, maar dat is me te brandbaar) minder verouderen dan PUR/PIR/Resol. Dat wil zeggen, dat EPS minder krimpt en ook minder isolatiewaarde verliest. Bij PUR kan dat behoorlijk aantikken. En die gevel wil je niet open hoeven te maken, die moet minstens 50 jaar goed blijven. 

Een voordeel is dat de oude buitenmuur nu in het warme huis zit, de massa helpt mee. 

Dag Rob, ja, eerst de bestaande spouw vullen. Deze is nu nog leeg, ik dacht aan mineraalwol inblazen. In principe ben ik fan van mineraalwol: moeilijk brandbaar, geen schadelijke rook, bestand tegen ongedierte, lage ecologische belasting, behoud zijn isolerende werking volledig, in tegenstelling tot vele hardschuimen. 

Alleen, mineraalwol is constructief weer veel minder, een buitengevel zou je dan met latwerken moeten maken. Veel werk, en koudebruggen bovendien. En, het kan niet goed tegen vocht.

Voor navullen spouw denk ik dat beiden overigens prima zijn (EPS parels of mineraalwol). Dus mijn keuzes zijn:

- buitengevel: EPS-se

- perimeter en onderkant vloeren: XPS (drukbestendig, waterbestendig)

- dak: EPS of XPS

- weinig ruimte: PIR/ Resol

- navullen spouw: glaswol of steenwol. Of EPS parels

Helaas is schuimglas erg duur, want het lijkt me een fantastisch materiaal voor isoleren buitenom. Belastbaar, drukbestending, waterdicht, luchtdicht, knaagdierbestendig, onbrandbaar, redelijk isolerend.....Ik zou dan eerst de muur uitvlakken, dan de schuimglasplaten vastplakken op de buitenmuur (volledig verlijmen)....

Ik heb nog gedacht over een ventilerende houten gevel, opbouw wordt dan van binnen naar buiten: binnenmuur; mineraalwol of EPS parels; buitenmuur; EPS (voor de isolerende werking en uitvlakken buitenmuur); dunne plaat foamglas; luchtspouw; hout. 

 

Bedankt alle voor jullie reacties, fijn.

Mijn ideeën moet ik al weer een beetje bijstellen. De bestaande bungalow wordt verbouwd tot een energie zuinig gebouw. Om geen fundering te hoeven aan storten heb ik gekozen om gevel stukwerk toe te passen, opbouw:

-nieuw glad pleisterwerk;

-bestaand binnenblad;

-na-isolatie bijvoorbeeld parels;

-bestaand buitenblad

-gevelisolatie eps

-stukwerk

-sausen

RC totaal ongeveer 8.

Dag Rob

Ik wilde net een artikel toevoegen, maar je was mij voor.

De beste en voordeligste na isolatie is bestaand, bestaand laten en een geïsoleerd jasje aan de buitenkant aanbrengen. Bestaande oudere ongeisoleerde woningen worden gelijktijdig op indeling gerenoveerd, een dergelijke woning krijgt een modern uiterlijk (het materiaal gebruik van stuc op isolatie en/of isolatie met steenstrips). In samenhang en in plaats van dergelijke woningen te slopen, wat maar al te vaak plaats vind, is dit een goede oplossing bij vaak nog uitstekende constructieve woningen uit de jaren 50, 60 en 70.  . Zie http://www.arsi.nl/images/02.jpg

Uiteraard kun je als extra de spouw vullen met isolatie materiaal

Bij isoleren op de buitenmuur van een spouw altijd de spouw naisoleren,

om convectie achter het isolatiesysteem te voorkomen.

Wil je heel dun gaan dan bleek deze man erg enthousiast na het afbreken van zijn oude buitenblad.

Succes!  ;-) 

Bijlagen:

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+