BouwProfs

De bouw online verbonden.

de vloeropbouw van beneden naar boven is als volgt:

1. geisoleerde kanaalplaatvloer dik 200mm

2. druklaag dik 50mm

3. 30mm isolatie tbv vloerverwarming.

4. zand/cement met vloerverwarming dik 70mm

5. egaline

6. mondo rubberen vloerafwerking.

Speciaal bij dit werk is dat de ruimtescheidende wanden (metalstud) op de constructievloer geplaatst zijn, dus op de druklaag. De zand/cement is ingesneden ivm krimpscheuren. O.a bij de deurkozijnen.

Na een paar maanden na de oplevering kwamen er blazen in de mondo vloerafwerking.

Ter hoogte van de blazen hecht de egaline aan de mondo vloerbedekking o.a bij de deuren, midden in grotere vloervelden en bij overgangen van smalle naar brede vloervelden. Deze plekken zijn netjes gerepareerd, maar na een klein jaar ontstonden er weer blazen. Deels op de eerder genoemde lokaties maar ook op nieuwe lokaties.

Nu weten we het even niet meer. Graag advies in welke richting we moeten zoeken.

Weergaven: 2577

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dit is het gevolg van opgesloten vocht wat in de vloerconstructie opgesloten zit en eruit wil.

De rubberen vloerafdwerking is dampdicht en kan dus niet door/uit wasemen, vandaar de blazen.

Alleen een gesloten vochtscherm onder het rubber kan een oplossing geven, echter dan moet alles eraf en alle resten van de egaline verwijderd worden (dan kan het gelijk goed drogen)

Inderdaad is dit vocht wat in de constructie zit. Kan het zo zijn dat dit vocht uit de kruipruimte komt optrekken via de constructie? Dan is een vochtscherm (en licht ventileren) de enige optie denk ik.

Het gaat hier om een 2-laagse bouw en het komt zowel op de begane grond als de verdieping voor. Het zou dan om bouwvocht moeten gaan. Kan dat na een jaar nog? 

Er is voor het leggen van de mondo vloerbedekking een vochtmeting gedaan en deze zat onder de geeiste grenswaarde. Het exacte getal moet ik nagaan.

Hallo Ruurd,

Kun je nog even laten weten of er een opstookprotocol heeft plaatsgevonden aleer de rubbervloerbedekking werd geplaatst en verder of de egaline volgens de fabrikant(?) kwa type wel geschikt is voor deze toepassing en hoe deze is bereid (hoeveelheid water, gebruik mixer en rusttijd), want hoewel de eerste twee conclusies plausibel klinken is het m.i. vreemd dat de breuklaag tussen de egaline en afwerklaag zit en bovendien is ontstaan op de loopvlakken en blijkbaar niet direct langs de wanden. Ik zou sowieso de fabrikant van de egaline een labtest laten doen met een paar stukjes die van de vloer zijn losgekomen. Mijn ervaring is dat Schönox en Henkel (Thomsit) dat altijd vlot kunnen regelen.

Dit lijkt alles op vocht. Gezien de opbouw is het logisch dat vocht nu onder de vloerbedekking blijft hangen.

om overal vochtscherm te plaatsen moet alles verwijderd worden. Ik vraag me af of alle partijen daarop zitten te wachten.  Vochtscherm heeft ook zijn beperkingen en zou eigenlijk als 1e stap moeten plaatsvinden en niet achteraf. Aangezien het een terugkerend probleem kan zijn (i.v.m ontstaan van ontstaan blazen op herstelde plaatsen) denk ik dat een (tijdelijke) oplossing is om ventilatie naden te maken en later dicht te lassen. Tevens is er verder onderzoek nodig om uit te sluiten of er nog sprake kan zijn van bouwkundige fouten (sluit lekkage van de vloerverwarming niet uit). Wellicht kan er sprake zijn condens-ophoping in de bouwconstructie. Restvocht van bouw is een mogelijkheid maar het lijkt erop dat het aannemelijk is dat er meer factoren meespelen. Er zijn diverse deskundigen op de markt die hier een oordeel over kunnen vellen. Voor adressen en gegevens kunt u een e-mail sturen. Wat zijn de gemeten waardes van de vocht-metingen bij aanvang van de werkzaamheden en bij het constateren van de blazen? Wat zijn de verschillen t.o.v de plaatsen waar het niet voordoet?

Ja er is op strikte wijze een opstook protocol gevolgd.

Paul Sip zei:

Hallo Ruurd,

Kun je nog even laten weten of er een opstookprotocol heeft plaatsgevonden aleer de rubbervloerbedekking werd geplaatst en verder of de egaline volgens de fabrikant(?) kwa type wel geschikt is voor deze toepassing en hoe deze is bereid (hoeveelheid water, gebruik mixer en rusttijd), want hoewel de eerste twee conclusies plausibel klinken is het m.i. vreemd dat de breuklaag tussen de egaline en afwerklaag zit en bovendien is ontstaan op de loopvlakken en blijkbaar niet direct langs de wanden. Ik zou sowieso de fabrikant van de egaline een labtest laten doen met een paar stukjes die van de vloer zijn losgekomen. Mijn ervaring is dat Schönox en Henkel (Thomsit) dat altijd vlot kunnen regelen.

Ja graag deze adressen. Naar welk emailadres moet ik dit verzoek sturen?

R. J. Bouma zei:

Dit lijkt alles op vocht. Gezien de opbouw is het logisch dat vocht nu onder de vloerbedekking blijft hangen.

om overal vochtscherm te plaatsen moet alles verwijderd worden. Ik vraag me af of alle partijen daarop zitten te wachten.  Vochtscherm heeft ook zijn beperkingen en zou eigenlijk als 1e stap moeten plaatsvinden en niet achteraf. Aangezien het een terugkerend probleem kan zijn (i.v.m ontstaan van ontstaan blazen op herstelde plaatsen) denk ik dat een (tijdelijke) oplossing is om ventilatie naden te maken en later dicht te lassen. Tevens is er verder onderzoek nodig om uit te sluiten of er nog sprake kan zijn van bouwkundige fouten (sluit lekkage van de vloerverwarming niet uit). Wellicht kan er sprake zijn condens-ophoping in de bouwconstructie. Restvocht van bouw is een mogelijkheid maar het lijkt erop dat het aannemelijk is dat er meer factoren meespelen. Er zijn diverse deskundigen op de markt die hier een oordeel over kunnen vellen. Voor adressen en gegevens kunt u een e-mail sturen.

De gegevens van de egaline zijn:

De producten die wij gebruikt hebben zijn de volgende,

primer                  STOLZ-500 multimix

Egaline                 STOLZ-515

Lijm                     STOLZ-655 Durocoll

Bouwvocht is het niet. Het vocht lag onder de gestelde grens + de vloer is opgestook volgens het opstookprotocol.

 

Volgens mij vergeet je nog te melden op de site dat de "blazen" onstaan ter plaatse van de snijvoegen en of krimpnaden, dus een rechte of schuine lijn volgen, waarbij de egalinelaag dus omhoog wordt gedrukt. Bij het melden van blazen denkt men al snel aan vocht onder de vloerbedekking. En dat is niet het geval.



Paul Sip zei:

Hallo Ruurd,

Kun je nog even laten weten of er een opstookprotocol heeft plaatsgevonden aleer de rubbervloerbedekking werd geplaatst en verder of de egaline volgens de fabrikant(?) kwa type wel geschikt is voor deze toepassing en hoe deze is bereid (hoeveelheid water, gebruik mixer en rusttijd), want hoewel de eerste twee conclusies plausibel klinken is het m.i. vreemd dat de breuklaag tussen de egaline en afwerklaag zit en bovendien is ontstaan op de loopvlakken en blijkbaar niet direct langs de wanden. Ik zou sowieso de fabrikant van de egaline een labtest laten doen met een paar stukjes die van de vloer zijn losgekomen. Mijn ervaring is dat Schönox en Henkel (Thomsit) dat altijd vlot kunnen regelen.

Lees ik nu dat over de krimpnaden geëgaliseerd is en er geen dillatatie is toegepast?

dank!!

R. J. Bouma zei:

Nee er zijn geen dilataties toegepast behalve tussen het bestaande gebouw en de nieuwbouw daar is een constructieve dilatatie gemaakt.

R. J. Bouma zei:

Lees ik nu dat over de krimpnaden geëgaliseerd is en er geen dillatatie is toegepast?

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+