BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ik wil een verdiepingsvloer maken met fijn bezaagd eiken balken. Deze wil ik graag geheel in het zicht houden.

Op de balklaag komen houten vloerdelen en daarop zou ik de brandisolatie kunnen toepassen, door bijvoorbeeld fermacell elementen te gebruiken. Probleem is dan dat mijn vloer vanaf de onderkant geen brandwering heeft.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld de balken dikker te maken dan dat de constructeur heeft berekend? Ik hoor graag jullie reactie.

Weergaven: 5311

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Gertjan,

Ik weet niet hoeveel opbouwhoogte je kwijt kan, maar je zou op de houten vloerdelen ook een zwaluwstaartvloer kunnen leggen. Deze is zeker 60 min. brandwerend uit te voeren en over de draagkracht hoef je je dan ook geen zorgen te maken.

(brandwerende coatingen zijn duur en ik verwacht dat ze toch wel iets doen met het uiterlijk van het mooie eikenhout, zou ik niet voor kiezen en om nu een constructie door op brandwerendheid te laten testen...? Heeft je opdrachtgever daar een budget voor?)

Ha Gertjan,

Brandwerende coating. Zie bijvoorbeeld http://www.vuurvast.eu/productgroepen/verven-en-vernissen/brandvert...

Groet

Wilma

Gertjan ik heb een product een onzichtbare coating die je balken brandwerend maakt
Heb je interesse stuur mij een mail. Petervandereng@icloud.com

Hallo Gertjan,

Voor eikenhouten vloeren gebruiken wij het Rubio Monocoat FR Oil System. Dit is een uniek brandvertragend olie systeem dat een bfl-s1 certificaat heeft op eik (Attest: Bfl -s1, getest volgens de norm EN 13501-1: EN ISO 11925-2 en EN ISO 9239-1.) Misschien dat dit product ook geschikt is voor jouw toepassing. Als je meer informatie wilt, het nummer van de importeur vind je op www.sealex.nl 

 

Dank weer voor de tips.

Ik ben inderdaad huiverig om op het eiken iets te gaan smeren dus dat gaat hem niet worden.

voor de buitengevel is dat wat anders denk ik.

Het gaat om een oude schuur waar recreatieve woningen in gemaakt worden.

De stenen zijn niet mooi dus vandaar de bekleding met hout

De brandweer geeft aan dat de eerste 2,5 meter brandwerend behandeld moet worden.

Kleur van de potdeksel wordt zwart/ antraciet

Hallo Gertjan,

Als er een houten vloer over de fermacel komt, gaat het helemaal goed zo.

Succes verder,

 

Hay

Beste Gertjan,

alweer veel antwoorden gekregen zie ik. Misschien kun je heel eenvoudig even bellen met een bedrijf dat houten woningen maakt. Deze hebben ook houten verdiepingsvloeren in het zicht en hebben hier dagelijks mee te maken.

Veel succes

Sander

Ik sprak toevallig laatst met Brandpreventie Kreuwel en die vertelde dat hij wat nieuws had. Het is een ecologische brandvertrager dat je gewoon op het hout kunt aanbrengen en niet verkleurd het is tevens schimmelwerend en dergelijke. Het is na behandeling overschilderbaar ook met olie. Ik denk dat dit uitermate geschikt is voor jou toepassing, want je kunt de balken mooi blijven zien. Volgens mij kun je zelfs nog voordeel behalen met de verzekering. Succes ermee!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+