BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe ga ik condensvorming in de spouw van een keldermuur tegen?

Ik heb een vraag over onze keldermuur, dit is een gemetselde muur, welke met speciale mortel waterdicht gemaakt, dat is die ook 100%.

Binnenkant kelder is een houtskelet wand geplaatst met pir isolatie en aan de warme kant een dampdichte folie geplaatst. De spouw komt uit in de kruipruimte.

Nu heb ik in de zomer bij hoge temperaturen het probleem dat de gemetselde muur gaat condenseren, vanaf de vloer tot ongeveer 50cm hierboven ontstaan dan condensdruppels. Ik snap dat dit komt door warme lucht die tegen de koude onderkant vd muur komt die tegen het grondwater aanzit. Spouw is voorzien van ventilatieroosters.

Wat zou een oplossing voor kunnen zijn om deze condensvorming tegen te gaan?

Weergaven: 225

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Peter,

Een veelvoorkomend probleem. Ik denk dat dit handboek je verder kan helpen. Vanuit BouwProfs geven we ook nog een goede training over het aanpakken van vochtproblemen. Succes!

Enkele vragen:

- Weet je zeker dat het geen optrekkend vocht is?

- Wat is de luchtvochtigheid in de kelder?

- Idem temperatuur?

- Hoe komt de warme lucht bij de koude muur als er een gesloten, dampdichte voorzetwand voor is geplaatst?

- Hoe zit het met een mogelijke koudebrug (gemetselde wand, vloer)?

De muur condenseert niet, dat is het vocht/damp in de lucht.

De muur blijft nog lang koud als het buiten al warm wordt. Of je nu met buitenlucht of kruipruimte lucht de spouw ventileert, maakt niet veel uit voor de condensvorming, maar de luchtvochtigheid in de kruipruimte zal wel hoger zijn dan die van de buitenlucht.

Bij ventileren krijg je dan automatisch condens.

Het handigste is om de spouw vol te spuiten met EPS korrels of een ander isolatie materiaal.

-Het probleem doet zich alleen voor bij warme dagen, hele jaar door geen last, ook niet met extreme regenval, zodoende denk ik niet dat het optrekkend vocht is.
-In die warme dagen gaar de luchtvochtigheid zeker boven de 80%
-temperatuur kelder is dan rond de 17, buiten boven de 25 graden en meer.
- de warme lucht is buitenlucht die via de kruipruimte en in contact staat met spouw, en via ventilatie in buitenmuur.
-geen koudebrug alles is als een schil van binnenuit geisoleerd.



Jan Straatman zei:

Enkele vragen:

- Weet je zeker dat het geen optrekkend vocht is?

- Wat is de luchtvochtigheid in de kelder?

- Idem temperatuur?

- Hoe komt de warme lucht bij de koude muur als er een gesloten, dampdichte voorzetwand voor is geplaatst?

- Hoe zit het met een mogelijke koudebrug (gemetselde wand, vloer)?

Zal de handleiding bestuderen, bedankt voor de support.

Groetjes peter





Michel Eek zei:

Dag Peter,

Een veelvoorkomend probleem. Ik denk dat dit handboek je verder kan helpen. Vanuit BouwProfs geven we ook nog een goede training over het aanpakken van vochtproblemen. Succes!

Dit klinkt erg logisch, heb er zelf ook al aan gedacht, durfde het alleen Nog niet aan om toe te passen omdat er dan bij eventuele lekkages niet meer van binnenuit bij kan.



sjoerd nienhuys zei:

De muur condenseert niet, dat is het vocht/damp in de lucht.

De muur blijft nog lang koud als het buiten al warm wordt. Of je nu met buitenlucht of kruipruimte lucht de spouw ventileert, maakt niet veel uit voor de condensvorming, maar de luchtvochtigheid in de kruipruimte zal wel hoger zijn dan die van de buitenlucht.

Bij ventileren krijg je dan automatisch condens.

Het handigste is om de spouw vol te spuiten met EPS korrels of een ander isolatie materiaal.

De waterdamp in lucht van 25 graden met een RV van 80% zal gaan condenseren bij een temperatuur van rond de 21 graden. Als je dan een kelder hebt met een temperatuur van 17 graden, en misschien een wand die nog lager is in oppervlaktetemperatuur, dan zal de waterdamp daar neerslaan. Afhankelijk van het materiaal zal dit het vocht voor een korte periode wel opnemen, maar als dat langer duurt, dan wordt het vochtig/nat. Het is dus zaak om de vochtige warme lucht buiten te houden, want ik neem aan dat je niet wilt  dat de kelder warmer wordt.

Ja klopt idd de tempertuur waar de condens optreed zal nog veel lager liggen dan die 17 graden, deze zit namelijk tegen het grondwater aan.

De enige optie om de vochtige lucht buiten te houden is isoleren neem ik aan, de vraag is nog even of ik de hele muur moet isoleren of tot een bepaalde diepte onder het maailveld?
Zo kan ik bij eventuele lekkages in de toekomst nog reparaties verrichten indien nodig.

Zou meganische ventilatie vd spouw ook nog een optie kunnen zijn?
Misschien met voldoende luchtstroming dat de er geen condensvorming optreed?

Groetjes peter







Jan Straatman zei:

De waterdamp in lucht van 25 graden met een RV van 80% zal gaan condenseren bij een temperatuur van rond de 21 graden. Als je dan een kelder hebt met een temperatuur van 17 graden, en misschien een wand die nog lager is in oppervlaktetemperatuur, dan zal de waterdamp daar neerslaan. Afhankelijk van het materiaal zal dit het vocht voor een korte periode wel opnemen, maar als dat langer duurt, dan wordt het vochtig/nat. Het is dus zaak om de vochtige warme lucht buiten te houden, want ik neem aan dat je niet wilt  dat de kelder warmer wordt.

Ben er nog niet zeker van of ik het plaatje compleet heb. Aan de kelderzijde is de koude gemetselde muur toch (volledig?) afgedekt met een met PIR geïsoleerde, dampdichte voorzetwand. Of toch niet?

Warme, vochtige lucht buiten houden kun je doen door te voorkomen dat deze als ventilatielucht binnen komt.

Een halve wand isoleren lijkt me geen oplossing vanwege mogelijke koudebrugwerking.

Bij mechanische ventilatie is het de vraag waar de aanvoerlucht vandaan komt, de luchttemperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Als deze aanvoerlucht van buiten komt, dan zal dat niet helpen en de zaak misschien zelfs verergeren.

U heeft het plaatje compleet. En uw verhaal klopt precies.

zou droge aanvoerlucht van binnenuit dan misschien wel een oplossing kunnen zijn?

De oude gemestelde muur was een hehoorlijk scheve muur, om zoveel mogelijk ruimte over te houden in de kelder hebben we de voorzetwand zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur geplaatst, dit is op sommige plekken misschien maar 3 cm.
Is de isolatie dan wel voldoende.

Wat heeft dan de beste isolatiewaarde.




Jan Straatman zei:

Ben er nog niet zeker van of ik het plaatje compleet heb. Aan de kelderzijde is de koude gemetselde muur toch (volledig?) afgedekt met een met PIR geïsoleerde, dampdichte voorzetwand. Of toch niet?

Warme, vochtige lucht buiten houden kun je doen door te voorkomen dat deze als ventilatielucht binnen komt.

Een halve wand isoleren lijkt me geen oplossing vanwege mogelijke koudebrugwerking.

Bij mechanische ventilatie is het de vraag waar de aanvoerlucht vandaan komt, de luchttemperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Als deze aanvoerlucht van buiten komt, dan zal dat niet helpen en de zaak misschien zelfs verergeren.

Dag Peter.

Omdat het alleen in de zomer voorkomt is het een duidelijk geval van condensatie.

Je gaf ook aan dat de spouw uitkomt middels rooster in de kruipruimte.

Hiervandaan komt de aanvoer van vochtige verzadigde lucht.

Om te beginnen de ventilatie naar de kruipruimte dicht maken.

dan heb je geen aanvoer meer van vochtige verzadigde lucht.

Misschien heb je ook nog een mv in je woning. deze creëert een onderdruk in je woning, wat mogelijk via een rooster in de kelder of onder de kelderdeur door aangevuld wordt vanuit de kelder. de onttrokken lucht uit de kelder wordt dan weer via de kruipruimte aangevuld met verzadigde lucht.

succes

ing jaap leeuw

Beste Peter,

Kijk eens op de site van MIG (Salzkotten), hier kun je een goede actieve coating vinden die gegarandeerd je probleem oplost. Ik heb hier goede ervaringen mee.

succes, Bart

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+