BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vandaag 9 september is de Dag van de Duurzaamheid. Het kan niet ontkend worden, duurzaamheid word meer en meer een gegeven geworden waar rekening mee moet worden gehouden op de Bouw agenda.

Wat is uw goede voornemen omtrent het thema Duurzaamheid voor het komend jaar?

Ik kan u mijn goede voornemen vast vertellen, BouwProfs zal het thema Duurzaam Bouwen een vaste plek (blijven) geven binnen haar fora.

En ik spreek de wens uit dat we volgend jaar geen dag van de Duurzaamheid meer nodig hebben, omdat Duurzaam Bouwen dan inmiddels een begrip is geworden waar geen speciale aandacht meer aan gegeven hoeft te worden.

BouwProfs is benieuwd naar uw input: Wat is uw goede voornemen omtrent het thema Duurzaamheid voor het komend jaar?

Weergaven: 155

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als adviesbureau bestaat onze grootste milieubelasting uit vervoer. Dat is -binnen grenzen- in te perken door thuiswerken en OV. Maar het belangrijkste deel van de activiteiten vindt plaats bij de opdrachtgever op uiteenlopende locaties. De milieulast blijft daardoor relatief hoog. We zullen daarom bedrijfs/leaseauto's kiezen met A-label.
Een tweede "topper" is papier. We zullen daarom papier zoveel mogelijk vervangen door digitale communicatie of gebruik maken van FSC-gecertificeerd papier.

Het is overigens een volstrekte illusie om te denken dat we in één jaar een zodanig grote en blijvende schaalsprong zouden kunnen maken, dat een volgende nacht/dag van de duurzaamheid of vergelijkbare evenenmenten niet meer nodig zou zijn. De bijna 40 jaar die we al achter de rug hebben vanaf begin jaren zeventig (voor de jongeren onder ons: Silent Spring, Club van Rome, eerste energiecrisis) laten zien dat er welliswaar progressie is, maar dat één nacht niet voldoende kan zijn om de volgende 40 jaar terug te brengen tot één jaar.
Wij zijn mede-partner in een partnership, een denktank, van een 8-tal adviesbureaus en zijn nu geruime tijd samen op weg om een concept neer te zetten welke het mogelijk maakt om in het ontwerptraject, dus zeer vroeg, voor de opdrachtgever inzichtelijk te maken wat eventuele keuzen voor hem betekenen in de toekomst betreffende beheer en onderhoud.
Hierbij maken wij gebruik van elkaars expertise en kennisnetwerken.
Dit initiatief heet "Ontwerpen met oog voor beheer". In deze kerngroep zitten architecten, installatie adviseurs en vastgoedbeheerders onder de bezielende leiding van het CIB, centrum voor innovatie van de bouwkolom te Zeist.
Ons goede voornemen is om van dit initiatief een groot succes te maken en om een bewustwording te initiëren onder bouwend Nederland.
Ondanks alle techniek en kennis worden er nog zeer veel onjuiste en onbewuste keuzen gemaakt die, in een later stadium, onvoorziene gevolgen, lees kosten, onderhoud, ergenis, heeft voor de gebouweigenaar. Hier is nog veel winst te behalen.
voor meer informatie verwijs ik u graag naar de website: www.oogvoorbeheer.nl

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+