BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat vraagt de bouw van MBO-ers, praktische vaardigheden of inhoudelijke kennis?


De MBO-ers voor het nieuwe jaar zijn zich weer aan het inschrijven. Ook bij MBO Utrecht groeit het aantal studenten dat als toekomstige bouwprof aan het werk gaat.

De machinale houtbewerking blijft ook bij die groep tot de verbeelding spreken; de geur van hout, de kracht van de machines en de mogelijkheid om iets te kunnen creeëren. Dat roept bij mij de vraag op: Vraagt de markt van Niveau 4 studenten (toekomstige uitvoerder, werkvoorbereiders, opzichters, tekenaars) de echt praktische vaardigheden nog? Of vraagt de markt tegenwoordig meer vaardigheden op inhoudelijke kennis zoals competentie ontwikkeling, plannen en organiseren? Met andere woorden: wat vraagt de markt van dit soort studenten en krijgt de markt dit? Een discussie die al langer speelt.

Het gaat mij hierbij om de praktische vaardigheden die ze leren achter de machines. Leren ze hier iets over esthetica en functionaliteit? Ik zie dat vanuit het onderwijs veel naar andere scholen gekeken wordt en dat er veel 'eigen' ideeën zijn over zin en onzin van praktijklessen.

De markt lijkt mij leidend. mede ingegeven door het feit dat ikzelf nooit (bewust) wat met dergelijke praktijklessen gedaan heb in mijn werk, vroeg ik mij af; Hoe staat 'de bouw' hierin?


Deze vraag is gesteld in de BouwProfs linkedin groep door Roeland Plomp, coordinator MBO Utrecht.

Weergaven: 62

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie van Jeroen van Drie via Facebook:

Steeds meer willen ouders en studenten uitstromen op een zo hoog mogelijk niveau op VMBO of MBO. Niveaus op het MBO geven een vertekend beeld van de werkelijkheid. Waarom is het verkeerd om te beginnen met een basis beroepsopleiding (MBO niveau 2) om via een leren-werken variant door te stomen naar een niveau 3 en vervolgens naar niveau 4? De koninklijke leerweg voor al het praktische personeel in de bouw.

Praktisch leren voor een beroep in de bouw is DE manier om je vak goed te beheersen. Vanuit deze route kan je altijd nog naar een BBL/BOL 4 opleiding en dan door naar het HBO. De aannemerij ziet graag personeel die via deze weg is opgeleid. Havisten en GL/TL leerlingen kunnen vanaf het cursusjaar 18/19 ook via bouwXtra in Amersfoort in een duale BOL/BBL opleiding rechtstreeks de niveau 4 opleiding in. Dit is de oude MTS opleiding. Praktisch en theoretisch. De koninklijke weg!!!!

En laten we aub niet vergeten dat iedereen presteert op eigen niveau. Dus maatwerk leveren op de MBO’s. Steeds meer VMBO’s met een praktische leerweg gaan zich transformeren naar vakcollege’s. Opleidingsbedrijven als Bouwmensen gaan steeds meer samenwerken met de VMBO’s en vakcolleges. Een onderdeel van deze samenwerking is bv het verzorgen van goede voorlichting en gastlessen. Onbekend maakt nog steeds onbemind. En of we nu opleiden voor de werkvloer of voor het middenkader, beide zijn keihard nodig.

Reactie van Iwan Vos via Facebook:
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik vindt het zonde dat de LTS is verdwenen, als ze met 14 2 jaar school doen en daarna werk leren traject dat dat moet kunnen. Is ook goedkoper voor de bazen waardoor er meer geld is om in leerlingen te investeren. Nu komen ze met 18/19 van school waardoor minimum loon al hoger ligt. En als ze dan nog de bouw in moeten wordt dat lastiger.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2018   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+