BouwProfs

De bouw online verbonden.

Duurzaamheid is over 5 jaar geen Unique Selling Point meer. Eens of oneens?

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

  • Acht op de tien fabrikanten gebruikt duurzaamheid als verkoopargument
  • Onderaannemers doen dit het minst vaak
  • Eén op de tien partijen ziet duurzaamheid over vijf jaar nog niet als noodzaak

Duurzaamheid drukt haar stempel steeds steviger op de bouwkolom. Duurzaam bouwen, Cradle2Cradle en CO2-reductie zijn een vast onderdeel geworden van het denk- en ontwikkelingsproces in de bouwsector. Bij gemiddeld 44% van de partijen in de bouwketen speelde duurzaamheid tijdens het laatste project in hoge mate een rol.

Duurzaamheid is door deze ontwikkeling voor veel bedrijven een verkoopargument geworden richting de klant. Ruim de helft van de marktpartijen geeft aan duurzaamheid hiervoor in te zetten. Vooral fabrikanten doen dit (78%). Van de advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars zet 70% duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant, terwijl zes op de tien installateurs dit ook doet. Onderaannemers gebruiken duurzaamheid het minst vaak als verkoopargument. Van deze partij doet echter nog altijd 35% dit wel.

Toekomst duurzaamheid
Duurzaamheid is de afgelopen jaren wereldwijd steeds belangrijker geworden. Het feit dat ruim de helft van de marktpartijen duurzaamheid inmiddels als verkoopargument richting de klant gebruikt, onderstreept dit. Deze massale omarming betekent echter ook dat bedrijven met een duurzaam karakter al lang niet meer uniek zijn binnen de bouwkolom. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan is duurzaam bouwen straks geen unique selling point meer, maar een license to deliver.
Marktpartijen onderschrijven deze ontwikkeling. Ruim zes op de tien partijen uit de bouwkolom is het (zeer) eens met de stelling ‘over vijf jaar is duurzaam bouwen geen unique selling point meer maar een noodzaak’. Dit geldt vooral voor partijen die duurzaamheid momenteel het vaakst als verkoopargument gebruiken: fabrikanten, advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars. Iets meer dan één op de tien partijen denkt dat duurzaam bouwen over vijf jaar nog niet zo ver is dat het zijn onderscheidende vermogen kwijtgeraakt is.

Noodzaak
Voor marktpartijen in de bouwkolom liggen er momenteel nog voldoende kansen om duurzaamheid in te zetten als verkoopargument. Vanzelfsprekend moet hierbij eerst nagegaan worden of de groene eigenschappen van hun product of dienstverlening ook aansluiten bij de reële klantbehoeften van hun doelgroep. Maar in de komende jaren zal duurzaamheid veranderen van een unique selling point in een noodzaak voor partijen die nog in het selectieproces opgenomen willen worden. Partijen waarbij duurzaamheid op dat moment nog niet in de organisatorische genen zit, zullen op termijn uit het beslissingstraject vallen. (bron: bouwkennis.nl)

Wat denkt u, is duurzaamheid over 5 jaar geen USP meer binnen de bouw? En is het een last of juist een zegen als we duurzaamheid als gemeengoed mogen gaan beschouwen? 

Weergaven: 1869

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nou , als je wilt weten hoe snel de markt verandert ?

in nog geen half jaar tijd ,zijn we van een meubelmakerij met een percentage van dik 55 % gewoon fsc en pefc eiken en de rest uit geup-cycled houtafval , naar 97 % No Waste gegaan , en onze voorman vertelde ons net met trots dat we het niet in de gaten hadden gehad , maar al ruim een half jaar geen nieuw hout meer gekocht .......... !

 

En als de olieprijs , en dus de houtprijzen weer gaan stijgen , hebben wij er totaal geen last van , net zo min als Desso met hun nieuwe cradle to cradle tapijt,  ze verwerken de oude rotzooi van de concurrentie keurig om tot nieuw tapijt , en de rest van de markt zal zijn prijs omhoog moeten aanpassen , met als gevolg dat de "oude productiemethodes "zichzelf  uit de markt gaan prijzen .

 

Dus over vijf jaar is het geen issue meer , wie dan nog produceert doet dat netjes , zoals het hoort !

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+