BouwProfs

De bouw online verbonden.

Anne Elsen is projectmanager Duurzaamheid, en deelneemster aan BouwProfs.

In de BouwProfs subgroep Duurzaam Bouwen op Linkedin stelt zij de volgende vraag:

 

"Ik ben op zoek naar tools (bijv. checklists) die gemeenten helpen energiemaatregelen vast te leggen in het bestemmingsplan. Succesvoorbeelden hiervan zijn ook heel welkom! Laat het me weten als je me hieraan kunt helpen! Bij voorbaat hartelijk dank!"

 

Kunt u Anne helpen met voorbeelden en tips? Laat het haar dan weten en reageer in deze discussie!

Weergaven: 662

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Michaël de Vos, architect:

"Nederland wordt steeds minder geregeerd en steeds meer bestuurd. Misschien moesten gemeenten zich maar niet bemoeien met energiemaatregelen in bestemmingsplannen. Eerst de WABO maar eens gesmeerd laten lopen, en verder scherp dereguleren.

We leven in een democratie. Het is niet de bedoeling dat (lokale) bestuurders beleid gaan maken en taken uitvoeren die van een (landelijk) gekozen regering hoort uit te gaan."
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Manfred Cents:

"Ik ben het gedeeltelijk eens met Michaël, dat het belangrijk is om eerst op landelijk niveau de juiste rekenmethodiek, wetgeving en beleid vast te leggen als basis. Maar ben het niet eens dat er lokaal niet afgeweken mag worden.

Energiemaatregelen vastleggen lijkt mij niet verstandig (daarmee haal je de creativiteit uit het ontwerp proces). Het gebruiken van goede rekenprogramma's met reële getallen als uitkomst en het bijhouden van de ontwikkeling in de techniek in dit pakket is van een groter belang. Ik denk dat de lokale overheid kan volstaan met een getal in het bestemmingsplan (wel een getal waar we meer mee kunnen dan de uitkomst uit de EPN). Kijk naar de landen om ons heen."
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Anne Elsen:

"Dank voor jullie reacties Manfred en Michael. Ik snap dat vanuit het perspectief van ontwerp het belangrijk is om zoveel mogelijk vrij gelaten te worden, zodat er ruimte blijft bestaan voor creativiteit tijdens het ontwerpen.

Vanuit het perspectief van besturen (ook op lokaal niveau is sprake van een democratische gekozen bestuur!) is het essentieel dat belangen in een zo vroeg mogelijk stadium worden afgewogen en dat daarbij in een transparant plan-en besluitvormingsproces keuzes worden gemaakt. Dit geldt ook voor het lokale niveau als het om een gebied gaat waarover de gemeente beslissingsbevoegd is. Het milieubelang is daarbij gebaat bij instrumenten als het bestemmingsplan waarin milieurandvooraarden kunnen worden vastgelegd (hetzij wettelijk hetzij bovenwettelijk).

Het is nou eenmaal nog vaak zo dat het milieubelang als het puntje bij paaltje komt het onderspit delft als hierover geen harde afspraken zijn gemaakt. Dit proces van belangenafweging gaat vooraf aan de fase van vergunningverlening. Tegen de tijd dat de bouwvergunning wordt aangevraagd moet het milieubelang al lang een plek hebben gekregen. Alleen als dit in een veel vroeger stadium gebeurt kunnen energieaspecten een integraal onderdeel worden van het ontwerp. Dit kan je ook zien als een uitdaging voor ontwerpers :)

Ik vind het juist een groot goed dat op lokaal niveau de vrijheid wordt genomen om hogere milieu-ambities na te streven. Dergelijke praktijken blijken vaak ook weer inpirerend en richtinggevend voor landelijke beleidsmakers. Op die manier is sprake van een vruchtbare wisselwerking tuusen landelijk en lokaal bestuur.

Het idee om een getal op te nemen in het bestemmingsplan, wellicht a la EPL, vind ik interessant en zal ik verder gaan bekijken."
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Michaël de Vos, architect:

"Trouwens, wat je wilt bestaat al ongeveer: de GPR, de gemeentelijke praktijk richtlijn. In Apeldoorn in diverse gevallen een "succes". Wat er van de projectgroep Uniformering duurzaam bouwen instrumentarium" is geworden weet ik niet, maar die was er vanuit 18 gemeenten in 2006 wel. Nog even een verdere waarschuwing:

Nou doe ik toch al 20 jaar aan ecologisch bouwen. Ons eigen woonhuis is straks zó energieplus dat we er ook van kunnen autorijden. Maar laat ik nou ook één van die architecten zijn die vind dat de overheid zich zo terughoudend mogelijk moet opstellen. Dat zeg ik niet vanwege ontwerpvrijheid, hoewel ik de EPN een slechte regeling vind, maar veel meer vanuit het perspectief dat de burger niet zolang betutteld moet worden tot de revolutie uitbreekt. Hoe meer je mensen voorkauwt, hoe minder eigen verantwoordelijkheid ze nemen. Je weet wel: actie = - reactie, Newton's natuurwetmatigheid die ook hier opgaat.

Een recent walgelijk voorbeeld waarin een opdrachtgever van me zich gedwongen zag zijn bestaande huis van 1972 te slopen omdat we geen uitbreiding mochten maken van voldoende grootte, maar wel nieuw konden bouwen geeft weer eens aan hoe betrekkelijk èn hoe slecht bestemmingsplannen (kunnen) zijn. Verschrikkelijk.

Terwijl landelijk het (gewoon) bewonen van dienstwoningen op de agenda staat, woedt hier ter plaatse een heftige strijd om een huisuitzetting waarbij de lokale overheid zich maar ongeveer op de stoel van één der partijen plaatst.

Ik zie in jouw idee vooral het risico op allerlei lokale kleinheden die zichzelf grootheden wanen en hun ego op gaan poetsen door geweldig "nobele" milieudoelen te stellen waaraan de burger maar heeft te gehoorzamen.

Bovendien lekken de laatste decennia landelijke wetten al aan alle kanten. Lokale regelgeving heeft de neiging met nog minder expertise en controle tot stand te komen en dus nog slechter te zijn. Maar ik vrees dat mijn woorden je wel niet van je idee af zullen brengen..... Zal ik je maar niet beter komen adviseren over hoe je dit zo INSPIREREND mogelijk doet ??"
Een leuk evenement met volop praktijkvoorbeelden: De CO2 neutrale stad. 10 november in Den Bosch. Zie www.co2neutralestad.nl
Beste Anne,
Duurzaamheid is niet alleen energie; er is voor de gebouwde omgeving teveel energie beschikbaar ! De zon levert zoveel warmte dat er energie nodig is om te koelen !
De oplossing voor dat stuk van het 'probleem' is op basis van onze huidige kennis de 'warmte-koude opslag'. Voorbeelden genoeg bv. Kraanspoor te Amsterdam. Slimme gebouwen die geschikt zijn om aangepast te worden aan nieuwe inzichten vind je op: www.slimlinebuildings.com
Zie ook www.greenoffice2015.nl en www.slimbouwen.nl !
Als NVN 7125 (Energieprestatienorm Maatregelen op Gebiedsniveau) over enkele maanden gepubliceerd wordt, komt er ook een lijst met benodigde gebiedsgegevens in te staan. Ook is het ministerie van VROM bezig met een handreiking voor gemeenten om ze te helpen aanvragen in het kader van de EMG te beoordelen.
BouwNieuwsn het vaktijdschrift voor normalisatie in de bouw bericht regelnmatig over dit soort ontwikkelingen, zie ook www.nen.nl of bouwnieuws@nen.nl

mvg
Taco van den Broek
Normalisatie consultant bouwmaterialen
Als ambtenaren van gemeentelijke checklists houden.
Dan kunnen ze kijken op http://www.gemeenteanalyse.org/ (die ik mede in de lucht zette)
Dan kunnen ze zien of er al of niet een willekeur beleid is en waarom door te finantieen te vergelijken.
Als het over energie gaat kunnen we beter met z`n allen in grotten gaan wonen die
zijn in de zomer klimaat neutraal vanwege de koelte. dan zijn er geen airco`s nodig.
Gewoon even het vergunningen beleid aanpassen.
Alle soorten vergunningen gaan gelukkig overboord per 1 okt
met de invoering van één omgevingsvergunning.
Reactie per email binnen gekomen van Martin Lahnstein:

" In Amsterdam is Liander in samenwerking met de gemeente een aantal projecten opgestart met de naam Sa]martcity. Energiebesparing door inzicht in je verbruik is hierbij de basis. Infrastructuur en duurzaamheid zijn kernwoorden in deze. De Utrechtsestraat in de binnenstad en in de westerlijke tuinstad ( Geuzenveld ) zijn projecten welke nu al gestart zijn. "
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Hans Blaauw:

" Beste Anne,

het voortschrijdend inzicht van de afgelopen geeft aan dat de techniek op duurzame energie dermate hard gaat en dat de technieken nog veel verder door te ontwikkelen zijn dat het voor de inbreng van deze mogelijkheden niet goed is om hierover ook maar iets in een bestemmingsplan over op te nemen. Het is voor veel specialisten al lastig om op de hoogte te zijn van alle nieuwe mogelijkheden, laat staan voor onze ambtenaren.

Een bestemmingplan staat voor een dermate lange periode vast dat dit alleen maar tegen de mogelijke nieuwe duurzame energievormen kan werken als hier te diep op wordt ingegaan.

Daarom het advies om dit kort en bondig te houden.Maar benoem geen specifieke invulling. Is al te vaak gebeurd.

Het Bouwbesluit geeft al genoeg beperkingen, gezien vanuit de duurzame energievormen. De mogelijkheden tot energieneutraal is dermate dat volgens mij het Bouwbesluit onder druk moet gaan komen. Maar dat is een ander onderwerp. "
Met bovenstaande opmerkingen van Michel Eek kan ik geheel instemmen.
Als het werkelijk om energie besparen gaat dan zijn nieuw te bouwen huizen e.d. maar enkele procenten van wat er tot nu toe allemaal gebouwd is.
Dat zet geen "zoden aan de dijk"
Als het werkelijk om door de overheid te nemen maatregelen gaat zou ik voorstellen om alle adressen in Nederland zodanig openbaar te maken
dat er een getal staat bij een adres net zoals dat tegenwoordig bij een koelkast staat.
Alle adressen zijn al bekend want op Google Earth staan alle straatnamen en nummers poscode.e.d.
Het hoeft niet als schandpaal te dienen of als `zwart of wit boek te fungeren`
Een grove benadering is al goed bijvoorbeeld een keuze uit :
50M² 100M² 150M² 200M² woonoppervlak / Gebruik 500, 1000 ,1500, 2000, 2500, kuub gas pj / isolatiewaarde /
En dan zodanig dat het aantal bewoners per adres er niet uit af te leiden valt. IVB privacy.
Daar maakt de partij van de piraten zich druk om.
We worden al veel te veel op de vingers gekeken door ambtenaren.
Een heel leger van deze mensen kan zich dan weer bezig houden met de verzameling van die gegevens. Goed voor de werkgelegenheid.
Maar wat als iemand een zeer energie zuinig huis heeft en hij gooit `s winters alle ramen regelmatig open met de kachels aan?
En als een huis deeltijds bewoond wordt door een enkeling? of constant met veel mensen?
Het lijkt me zinniger om voorbeelden te geven van mensen die juist of heel veel verstoken of juist heel weinig.
En wat normaal is.
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Gert-Jan van Asperen:

" Hans schreef:
Het Bouwbesluit geeft al genoeg beperkingen, gezien vanuit de duurzame energievormen"
Volgens mij geeft het Bouwbesluit minimale eisen, en dus geen enkele belemering voor duurzame energievormen?
Zo zou er in een bestemmingsplan kunnen staan dat de (gemiddelde) epc 0 moet zijn. "

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+