BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een prachtige monumentale boerderij met originele houten schuiframen met roeden en stalen stalramen is enkele jaren terug geheel gerestaureerd en gerenoveerd. De ramen zijn voorzien van enkel (2mm ?) monumentenglas. Sponning houten schuiframen 16x10 mm. Sponning stalramen 16x8 mm. De hoogte van 8 mm. is op verschillende plaatsen door verwering afgenomen tot 5 mm. Gehele begane grond is voorzien van vloerverwarming zonder radiatoren. 
Alle ruimten worden natuurlijk geventileerd. Ter plaatse van de vroegere stal door het originele kanalensysteem in de, in het zicht gebleven, verdiepingsvloer met meerdere schoorstenen.

Probleem:
Het buitenaanzicht mag niet veranderd worden.
Groot condens probleem op ruiten en stalramen.
Voor de kozijnen is het in de winter gewoon koud.
De verwarming staat op maximaal in de winter, maar kan het in de meeste ruimten dan niet aan. 

Wie weet een oplossing voor deze problemen?

Weergaven: 8172

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Kees, wij hebben een ongeisoleerd staal renovatie resp. restauratie profiel met een gelijk aanzicht,

echter geschikt voor isolatie glas. Het systeem heet Agentor Retrosteel MW40.

We zijn niet gelinked dus ik kan u geen informatie toesturen. Informatie kunt u aanvragen via geveltechniek@agentor.nl of bel met 0165 51 11 55 en vraag naar mijn collega Erik Seffelaar.

Kees, een vrijblijvende afspraak is altijd het beste......zie op www.bban.nl
Een landelijk dekkend netwerk van onafhankelijke bouwbegeleiders met veel kennis van Ruysdael Glas en duurzame installatietechnieken.
Met vriendelijke groet,
Ing. René Verlaan
Informeer eens bij Stolker glas in Nieuwegein zij hebben geweldig mooi monumenten isolatieglas met minimale dikte en kunnen je vast wel goed adviseren! 

Succes, René Verschuur
BouwPlan ABC

Goede dag

het vocht probleem is wel uit te leggen

eerst wat anders 2mm monumenten glas? dit is dun. ik ken wel ruysdael glas dit is 5.8mm en isoleerd beter dan gewoon enkelglas.

de stalramen slaat condens op er zit geen isolator in deze profielen is ook een koude brug naar binnen.   met vorst heb je prachtige ijsbloemen al is dit niet de bedoeling. de vloerverwarming is mooi alleen de belangrijkste luchtstroom voor de ramen langs is er niet. er wordt geventileerd maar de vochtige lucht die naar buiten moet kan makkelijk langs de ramen dit zijn een soort vochtmagneten het vocht slaat meteen op het glas en staal. de rest van de woning is zo te horen goed geisoleerd. voordat je grote ingrepen gaat doen wat gebeurt er als je een van de stalramen iets open laat?   met vriendelijke groet

Ralph Baauw

The Key Keeper

Beste Kees,

Misschien heb je iets aan z.g. Ruysdaelglas zie http://www.vanruysdael.com/glas/item4

Do

Beste Kees,

Daar de warmte van je vloerverwarming langs wanden en ramen naar je plafond stijgt ontmoet het de kou van deze ramen en wanden, hierdoor ontstaat er uiteraard vocht. Doordat je een te lage warmtecapaciteit hebt kun je het moeilijk verdrijven. Een goede oplossing zou gerichte stralingswarmte kunnen zijn met hoge capaciteit en uiteraard een laag energieverbruik. Daar wij sinds '99 F.I.R. warmtepanelen produceren en in de markt brengen hebben we veel goede ervaring opgedaan in allerlei situaties en weten dat een pasklare oplossing niet standaard altijd zomaar voor het grijpen ligt.

F.I.R. warmtestraling is accumulerende warmte dat wordt opgenomen door alle in haar bereik liggende vaste lichamen, denk hierbij aan vloeren, wanden, meubelen, personen, etc. Deze warmte wordt vervolgens weer afgegeven en vult de ruimte. Ons warmtepaneel is uniek doordat het tot 3,5 mtr warmte uitstraalt en bijzonder zuinig omgaat met het energieverbruik. 

Ik zie je probleem als een uitdaging en wil de situatie graag vrijblijvend voor je bekijken en adviseren. Tevens kan ik je een paneel in bruikleen geven zodat we een pilot doen van een aantal weken. Ben je geinteresseerd neem dan contact met me op via wimvanelk@maxxinno.nl.

Succes en een vriendelijke groet,

Wim.

Beste Kees,

Het probleem moet je niet concentreren op alleen het glas. Omdat glas ook zorgt voor extra zontoetreding. Het gaat om het geheel kijk toch eens in de slideshare en scrol naar de laatste pagina's daar staat een complete uitwerking van een oud bakhuisje waar we een passiefhuis van hebben gemaakt. Het is een lange weg om daar naar toe te gaan en even vele oplossingen. Maar als je gaat isoleren denk dan in de toekomst waarbij energie nog heel veel duurder wordt.

Hier nog een filmpje over de bouw in 2020:

http://youtu.be/DIcaHHuGW5Y

Kees Borst zei:

Carl-Peter,

De radiatoren zijn niet weggehaald. Ze zijn er nooit geweest. De boerderij werd voor renovatie nog ouderwets verwarmd. Prachtig, als het zou kunnen, oplossen met triple glas, maar zoals ik al aangaf zijn de sponningen erg klein. Het pand valt aan binnen- en buiten-zijde ook nog onder monumentenzorg, hetgeen een oplossing vinden waar iedereen het mee eens gaat zijn extra moeilijk maakt.

Carl-peter Goossen zei:

Dit probleem is te voorzien als je de radiatoren weg haalt en alleen vloerverwarming.

Maar 1 oplossing zie bijgaande slideshare over energetisch renoveren.

Triple glas en een hele hoge luchtdichtheid maken.

Dubo Presentatie energetische renovatie

beste Kees,

Het klinkt als een mooi pand en een te gek project om aan te werken. Alle eerder genoemde tips zou ik mij kunnen voorstellen en het is natuurlijk altijd een geheel oplossing met samenwerking van de verschillende elementen.

Een product waar wij eerder mee gewerkt hebben in een van onze projecten en zeer tevreden over zijn is isolerend enkelglas en met een dikte vanaf 3,8mm past het glas vaak in de originele sponningen. Zo kunnen bestaande vensters en architectuur behouden blijven. Ook heeft dit glas de uitstraling van origineel/oud glas. 

http://www.vanruysdael.com

Mocht ik jou hier verder mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Dat 'de welstand' of wel gemeente zegt dat: 'Het buitenaanzicht mag niet veranderd worden.'

is naar onze ervaring een regel die niet altijd even strikt genomen wordt, vaak is het een zaak 'de welstand' te overtuigen van jouw goeie bedoelingen het pand in eren te houden.

heel veel suc6 met de monumentale boerderij.

ArNo van dongen

Interieur & bouwkunst

http://www.interieur-bouwkunst.nl

Beste Kees,

Zoals al eerder gemeld is een (draai-kiep-)kozijn aan de binnenzijde dat goed aansluit op een isolatiewand een prima oplossing.

Wij renoveerden De Sleephelling in Rotterdam (beschermd stadsgezicht) tot passiefhuizen. We zijn nu bezig om de Binnengasthuizen te Zwolle (gemeentelijk monument) passief te renoveren.

Als je het binnenkozijn veel groter maakt dan het buitenkozijn raak je geen daglicht kwijt. En de ramen kunnen gewoon open.  

Passief maken van je pand is niet alleen erg comfortabel. Het is ook uiterst rendabel. Op termijn verdien je de investering zeker terug. Mocht je nu niet kunnen of willen investeren om het geheel optimaal te isoleren (passief of iets dat daar in de buurt komt) voer dan alleen enkele delen van je pand op tot dit niveau. Een klein beetje isoleren, zoals met monumenten"isolatie"glas, is erg duur, omdat je het dan over tien jaar toch weer moet of wilt verbeteren. Let wel op mogelijke condensproblemen. Advies van een expert is hierbij geen overbodige luxe.

Je kunt tussen het nieuwe voorzetraam en het oude kozijn ("buiten-")zonwering aanbrengen om oververhitting te voorkomen. Dat ligt anders erg gevoelig bij monumentenzorg.

Mocht je meer informatie willen over de projecten die ik aanhaalde of over passief renoveren dan ben ik je graag van dienst. Ik zou het heel leuk vinden een rijksmonument passief te helpen maken.

De vrijheid die je bij een monument hebt is afhankelijk van de redengevende omschrijving van Monumentenzorg. Daarin staat aangegeven welke onderdelen monumentaal zijn. Ook Monumentenzorg begrijpt dat een monument alleen behouden kan blijven als het bruikbaar en comfortabel is. En als je een voorzetwand of -kozijn mag plaatsen dan mag een echt goed geisoleerd kozijn met drievoudig glas of een voorzetwand met 30cm isolatie ook.   

Als je alleen voorlichting of een paar tips wilt is dat gratis. Je bent welkom om een keer te komen praten.  

Andries laane, Villanova architecten.   

Beste Kees, weet je zeker dat de ventilatie en verversing voldoende is? Wellicht kun je mechanische ventilatie aanbrengen. Ik heb ook een condensprobleem gehad in een ongeisoleerde technische ruimte voorzien van natuurlijke ventilatie. Heb een elektrisch kacheltje geplaatst en condensprobleem weg. 

Hallo Kees neem dit op met www.richterkozijnen.nl en zij kunnen jou hier in helpen ook tav details dit doen ze in samenwerking met penta architecten die ook voor rijks monumenten dit soort problemen oplossen . 

geef mijn naam maar op als referentie gr Richard Kindermann

Dag Kees,

Voorzetramen kunnen inderdaad een optie zijn en hoe is de boerderij verder geïsoleerd? Zou nl voor de optie vloerverwarming als enige warmtebron alleen kiezen als het pand goed geïsoleerd is. Anders kunnen de verliezen te groot zijn en daar kun je dan niet op reageren, daar de vloer langzaam opwarmt en variatie in temperatuur ook langzaam werkt.

Maar ik zou ook eens kijken naar hoeveel je ventileert. Als je het oude systeem van de stal gebruikt, toen er nog vee in stond, kan de capaciteit wel eens fors te groot zijn en ventileer je daardoor een groot deel van je warmte naar buiten.

Dennis

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+