BouwProfs

De bouw online verbonden.

Er is al veel gezegd en geschreven over het isoleren van (hellende) daken. Een voorgestelde methode voor het isoleren van een bestaande woning met een hellend dak uit de praktijk is om Unilin Es wol Unigreen 12 dakplaat aan de buitenzijde aan te brengen en om aan de binnenzijde een dampscherm aanbrengen.

Is een dampscherm aan de binnenzijde al dan niet noodzakelijk of zelfs onwenselijk in verband met vochtproblemen? De meningen zijn verdeeld. Maar wie heeft gelijk?

Weergaven: 3537

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik ga er van uit dat het een "dampopen" dampscherm is. Hiermee kan vocht vanuit de warme zijde uitdampen naar de koude zijde, maar kan vocht van de koude zijde (meestal condens) niet naar binnen.

Hiermee is feitelijk het antwoord al gegeven. Een dampscherm aan de koude zijde aanbrengen. Kan nooit kwaad.

Buiten het feit wat de ondergrond is. Kunnen wij op dit moment nieuw ontwikkelde speciale isolerende coatings aanbieden die naast isolerende werking een dampdichte laag vormen. Bij 4 mm la reeds een super isolerende laag

Een en ander hangt af van de opbouw bestaande dak en de materialen welke je wilt gaan gebruiken.

Een dampscherm zal je altijd moeten aanbrengen om juist vocht in de constructie te weren.

Natuurlijk hangt het er van af of je het bestaande dakwerk behoudt of alles vernieuwd.

In het laatste geval zul je de verwerkingsvoorschriften fabrikant moeten hanteren.

In het eerste geval kun je een dampdefuusscherm kunnen gebruiken en als het ivm bestaande constructie moet een vochtregulerende folie toepassen welke in de zomer ervoor zorgt dat het vocht niet van binnen in de constructie kan trekken en juist in de winter het vocht vanuit de constructie in de woning laat. Een dampopenscherm aan de binnenzijde toepassen is niet wenselijk omdat dit soort scherm altijd aan de buitenzijde/ koudezijde toegepast moet worden.

Vandaar dat deze meestal blauw zijn....

Als je het nu echt zeker wilt weten neem dan contact op met ISOVER.

De aangegeven dakplaat van Unilin is sowieso voorzien van een dampscherm. het is dus zaak om de naden zeer goed af te sluiten om condensvorming te voorkomen. Bij luchtdicht bouwen en hoge isolatiewaarden is de kans erg groot dat er hier door tocht condensvorming gaat optreden, met als gevolg dat de bewoner gaat klagen over 'lekkage'.

Beste Sander.

De vraag die je je zelf moet stellen is, welk doel wil ik hiermee bereiken.

Het is duidelijk dat het hier gaat om na isolatie van een bestaande woning, alleen wil je € 25,000 of meer uitgeven om je dak te verwijderen te isoleren en het dak weer netjes opnieuw te leggen met alle risico's, vergunningen end. om uiteindelijk +-30,000 over 30 jaar te besparen.

Zou ik alleen doen in combinatie met het vernieuwen van een dak waarbij overigens de Unigreen 12 een goede keus is, deze bestaat uit een mineraal wol en dat dempt het geluid van buiten af goed want hoe harder de isolatie laag hoe gehorig het binnen is.
Vanbuiten af een gewapende vochtreguleerende folie aanbrengen want een stelregel voor dampfolie is wat er niet in mag, mag er ook niet inkomen en wat er in zit aan vocht moet er juist uitkomen.

Aan de onderzijde bij deze plaat een damp remmende folie aanbrengen is onzin de binnenzijde van de plaat is dampdicht.

Nadeel is dat er van buiten af muizen zich in de isolatie kunnen nestelen.

Wil je kostenbesparend werken en jouw dak is ok, dan zou ik zeker kiezen om van binnen uit te isoleren
hier zijn verschillende methodes voor ( informeer bv. bij ISOVER renovatie wijzer) hierbij kun je de dikte van de isolatie naar behoefte samenstellen ( ingeval van voldoende hoogte) op geluid en warmte verlies.

Wel belangrijk! is dat je tegen het dakbeschot aan isoleert om condens tussen het dakbeschot en de isolatie te voorkomen, daarna een vochtregulerende maar luchtdichte (bv. een Vario km Duplex) folie toepassen tussen de isolatie en de afwerklaag bv. een gipsplaat.

Tip! heb je voldoende hoogte onder het dak kies dan om de afwerklaag aan de binnenzijde voor de balklaag door te laten lopen dan krijg je een mooi strak dampdicht plafond, Wel de isolatie tegen het dakbeschot aandrukken en een Vario dampdichte folie gebruiken.

PS. de genoemde bedragen zijn fictief en natuurlijk afhankelijk van het dakoppervlak en moeilijkheidsgraat.

Succes met de verbouwing.

Ferry Steenkist

B.A.B.S. afbouw Maasbommel
*** Isover renovatie partner.

Denk dat het tijd wordt om het fenomeen 'isoleren' even wat serieuzer te benaderen.  Misschien is het voor Sander handig om te weten welke isolatiewaarde hij wil/moet halen. Is het bijvoorbeeld een woonruimte onder het dak, of een zolderberging. Wil je het in die ruimte alleen wat comfortabeler dan nu het geval is, of wil je ook daadwerkelijk lagere stookkosten reductie. Wil je een isolatiemateriaal wat over langere tijd, 10 jaar+, echt blijft isoleren of is puur aanschafkosten het belangrijkst. Welke materiaaldikte wil/kan je kwijt.

Kortom, wees bewust van wat je wilt bereiken. 'Gewoon' wat isolatiemateriaal er tegenaan plakken en klaar is kees, levert op termijn vaak teleurstelling over moeite en investering op.

Dus Sander,  misschien kan je het wat specifieker maken door de situatie en je bedoeling te formuleren,  dan krijg je wat minder algemene reacties en helpt het bij je besluitvorming.
 
George Balsing zei:

Denk dat het tijd wordt om het fenomeen 'isoleren' even wat serieuzer te benaderen.  Misschien is het voor Sander handig om te weten welke isolatiewaarde hij wil/moet halen. Is het bijvoorbeeld een woonruimte onder het dak, of een zolderberging. Wil je het in die ruimte alleen wat comfortabeler dan nu het geval is, of wil je ook daadwerkelijk lagere stookkosten reductie. Wil je een isolatiemateriaal wat over langere tijd, 10 jaar+, echt blijft isoleren of is puur aanschafkosten het belangrijkst. Welke materiaaldikte wil/kan je kwijt.

Kortom, wees bewust van wat je wilt bereiken. 'Gewoon' wat isolatiemateriaal er tegenaan plakken en klaar is kees, levert op termijn vaak teleurstelling over moeite en investering op.

Met belangstelling lees ik jullie reacties. Zeer zeker zinvolle aanvullingen.

Mestal kom er dan een maar....... zo ook in dit geval.

Er wordt naarr mijn menig eigenlijk niet gesproken over natuurlijke isolatiematerialen. Wanneer je het dak helemaal gaat isoleren (en dus het dak tot de constructie verwijderd) zou je eens moeten kijken naar de producten van Gutex (in Duitsland kopen want daar is dit aanmerkelijk goedkoper). Zij hebben platen van houtvezel die super isoleren (ook geluid): in de winter blijft kou buiten, in de zomer blijft warmte buiten. Wanneer je dan tussen de balken isoleert met houtwol heb je een natuurlijke constructie met een geweldige isolatie en geen "chemische" ellende (glas- en steenwol zijn de asbest van de toekomst!)

Wanneer je wilt naisoleren kun je dit op dezelfde wijze doen: met houtwol tussen de constructie (tegen aanwezig dakbeschot) dan een pro clima Intello folie (goed tapen en afdichten) en dan afwerken met bv Gutex Multiplex top (dit is stucbaar).

Zomaar een paar overwegingen.........

Bijlagen:

 

Ik baal als een stier van al die natuurlijke isolatiematerialen.
ik vond een miljoen houtwormen in de zoldering dan nog niet gesproken over muizennesten en vogelnesten en een half miljoen vliegen waar onder maar 250.000 muggen en 150.000 nachtvlinder-motten.
Het smet elkaar aan daardoor willen veel mensen weg z.g. krimpgebieden.
Sinds een paar jaar gebruik ik uitsluitend kunststoffen en staal en mijn gezondheid begint weer te beteren.     Met de beet van één enkele mot in de nacht tijdens de slaap kan men lelijke ouderdomsvlekken overhouden in het aangezicht van de mens.

Het is eigenlijk heel simpel, maar een vergissing kan desastreus zijn.

Een dampscherm is een dampdichte folie.

Een water- of vochtscherm is een waterdicht, maar tegelijk dampopen folie.

De dampdichte folie (of dampscherm) moet altijd aan de binnenzijde (warme zijde) geplaatst worden. Hiermee wordt voorkomen dat grote hoeveelheden waterdamp vanuit de binnenruimte in de constructie ophopen en daar condenseren in de winterperiode.

Een waterdichte/dampopen folie moet aan de buitenzijde (koude zijde) geplaatst worden. Dit zorgt ervoor dat inwendige condensatie in de zomermaanden weer kan verdampen. Tegelijk moet vloeibaar vocht niet in de constructie komen, daar zorgt deze folie ook voor. Bitumen bij platte daken fungeert trouwens ook als waterdichte/dampopen scherm. 

Zijn de folies altijd nodig? Nee, de folies zijn niet altijd nodig. Voor de dampremmer geldt echter baat het niet dan schaadt het niet. Voor het waterdichte/dampopen scherm kan dit echter wel kritisch zijn. Een te dicht scherm aan de buitenzijde kan er juist voor zorgen dat eventuele waterdamp in een constructie niet meer weg kan -> gevolg binnen enkele jaren verrot. Het verkeerd om aanbrengen van de schermen zorgt voor hetzelfde effect.

Laat het bij twijfel even checken met een simpele berekening.

Overigens is convectief vochttransport bij daken vaak een veel groter probleem.


Beste Jarnold,

WEat jij schrijft heb ik ook al geschreven, echter een dampopenfolie zorgt er juist voor dat het vocht van binnenuit naar buiten kan en vocht van buiten niet in de constructie kan komen. Heb nog nooit gehoord dat dit scherm te zwaar zou kunnen zijn??

Een dampdichte folie aan de binnenkant plaatsen kan niet altijd zomaar toegepast worden. BVB wanneer de constructie al een isolatielaag heeft als bvb pur dan is het ten strengste af te raden om een dampdefuus folie toe te passen, dit heeft tot gevolg dat het vocht welke in de constructie zit niet kan wegkomen. Gevolg: rotting.

Opmerking algemeen;

Het blijkt wel dat isoleren bij lang niet iedereen bekend is en dat er helaas nog steeds maar iets gedaan wordt zonder goed na te denken. En hoezo isolatie is de asbest van de toekomst? Als je iets roept moet je het ook kunnen onderbouwen.
Jarnold ter Meer zei:

Het is eigenlijk heel simpel, maar een vergissing kan desastreus zijn.

Een dampscherm is een dampdichte folie.

Een water- of vochtscherm is een waterdicht, maar tegelijk dampopen folie.

De dampdichte folie (of dampscherm) moet altijd aan de binnenzijde (warme zijde) geplaatst worden. Hiermee wordt voorkomen dat grote hoeveelheden waterdamp vanuit de binnenruimte in de constructie ophopen en daar condenseren in de winterperiode.

Een waterdichte/dampopen folie moet aan de buitenzijde (koude zijde) geplaatst worden. Dit zorgt ervoor dat inwendige condensatie in de zomermaanden weer kan verdampen. Tegelijk moet vloeibaar vocht niet in de constructie komen, daar zorgt deze folie ook voor. Bitumen bij platte daken fungeert trouwens ook als waterdichte/dampopen scherm. 

Zijn de folies altijd nodig? Nee, de folies zijn niet altijd nodig. Voor de dampremmer geldt echter baat het niet dan schaadt het niet. Voor het waterdichte/dampopen scherm kan dit echter wel kritisch zijn. Een te dicht scherm aan de buitenzijde kan er juist voor zorgen dat eventuele waterdamp in een constructie niet meer weg kan -> gevolg binnen enkele jaren verrot. Het verkeerd om aanbrengen van de schermen zorgt voor hetzelfde effect.

Laat het bij twijfel even checken met een simpele berekening.

Overigens is convectief vochttransport bij daken vaak een veel groter probleem.

Het dak, waar relatief de meeste energie verloren gaat en dus de isolatienorm op een waarde van R=6 is gesteld. Moet daar een pakketje wol(glas of steen) op van 200 mm of 150 mm hardschuimplaten op of tegenaan? Buiten? Binnen? Dan pas kom je op de vraag welke dampschermen er gebruikt moeten worden, toch?  Kan ook met 40 mm Isodun, al of niet in een sandwich afgewerkt direct te plaatsen.   Dus afgezien van het materiaal ook de arbeid en het uiteindelijke resultaat meenemen.

Beginnen bij het begin, wat wil je bereiken met het isoleren en niet zomaar wat spul er opleggen of tegenaan plakken; wat je ook kiest, het kost allemaal geld.  En daar wil je het meeste rendement mee bereiken; daarom begin je aan zo'n klus.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+