BouwProfs

De bouw online verbonden.

Kanaalplaatvloer: kan het casco van een muur scheuren als geen druklaag wordt toegepast?

Een nieuwe vraag in mijn 'ontwerpproces' waar ik geen antwoord op kan vinden.De standaard procedure is dat op een kanaalplaatvloer het casco wordt opgebouwd met bijvoorbeeld kalkzandsteen, en dat daarna een 50 mm druklaag met wapening wordt gestort. Nu had ik het idee opgevat, en de vraag is nu of dat correct is, dat die druklaag wel kan worden weggelaten omdat ik vloerverwarming wil aanbrengen. Waar ik aan denk:

  • folie op de kanaalplaatvloer
  • 40 mm EPS isolatie
  • warmte-reflecterende alu folie
  • vloerverwarming leidingen vastgemaakt aan 3 mm verzinkte stalen matten
  • 60 mm anhydrietvloer
  • afwerkvloer: hout of tegels

Het idee is dat de anhydrietvloer voldoende sterk en scheurbestendig is geworden voor de afwerkvloer vanwege de verzinkte matten (zelfs al zijn die vrij licht), en dat de kanaalplaatvloer dan vrij kan werken vanwege de folie.

Wat ik me echter afvraag is of het casco van gelijmde kalkzandsteen blokken kan scheuren boven de kanaalplaatnaden als de afzonderlijke kanaalplaten vrij kunnen werken. Ik zie nu drie mogelijkheden waarvan ik niet weet welke het meest waarschijnlijk is:

  1. Niets aan de hand.
  2. Potentieel probleem, maar op te lossen met maatregelen. Hoe? De hele kimlaag op DPC folie zetten (of gaat m'n woning dan 'aan de wandel')? Murfor in de lintvoegen?
  3. Ik ontkom niet aan de druklaag. Dan wordt het wel een dik pakket bij elkaar: druklaag, EPS en anhydriet, pakweg 15 cm... Plus natuurlijk een fors gewicht vanwege 2 gestorte vloerlagen, en extra kosten.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Weergaven: 1359

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De vraagstelling is niet geheel duidelijk. is het voor een appartementengebouw? Ik neem aan van wel als ik zo de opbouw zie.

Door de geluidwaarden heb je al een relatief zware kanaalplaat nodig. En ik neem aan dat je hier weer de traditionele kanaalplaat bedoeld.

In de kanaalplaat zit ook wapening. Dus in overleg met de fabrikant is veel mogelijk. Neem desnoods voorspan wapening in de plaat op. Het lijkt me geen probleem om de druklaag los van de kanaalplaat uit te voeren.

Het toepassen van een reflecterende folie heeft geen zin omdat het reflecterende aspect niet werkt bij contact, een gewone folie is voldoende.

In een gebied met verkeerstrillingen of lichte aardbevingen (Groningen, Limburg) gaat de vloer zelf scheuren, maar kan soms ook de draagmuur scheuren.

Een druklaag wordt aangebracht zodat de kanaalplaten als schijf gaan werken en zo een bijdrage leveren aan de stabiliteit van het gebouw (als het een verdiepingsvloer betreft). Op de begane grond kan deze, na advies van een constructeur wellicht worden weggelaten.

Bij de kanaalplaatfabrikant valt er te kiezen voor verschillende soorten wapening.

logischerwijze is deze aan de onderkant veel dikker. En ook wordt zelfs af en toe dunnere wapening in de kanaalplaatvloer weggelaten alleen aan de bovenkant dan. (Bij kleine overspanningen.)

Normaal is bij een kanaalplaat de onderkant de gladde (mooie) kant. Op de wapening na is de kanaalplaat symmetrisch. Het is ook mogelijk de kanaalplaat om te draaien zodat de gladde kant de loopvloerkant wordt.  Plafondkant wordt loopkant.

Rekening houden met wapening dan de diktes moeten ook omgedraaid worden.Dan is men bij wijze van spreken in één keer klaar. Ik heb me een keer een kanaalplaat vloerenmachine met de werking uit laten leggen. Zodoende zou ik er zelf ook een kunnen maken. Er gaat nogal droge beton in die er onder grote druk uit geperst wordt. Zo wordt er nog eens extra gemixt en de luchtbellen verdwijnen. 

Maar als er toch nog niets gebouwd is en men in de ontwerpfase zit kan men zoveel kanten op.

Stalen binten in de beton integreren enz. zoals http://www.brandveiligmetstaal.nl/pag/201/pagina.html#slim   (<ken het bedrijf niet)

En zelf maakte ik een eenvoudig filmpje ontwerp zonder geluid waarbij alles in en uit elkaar kan als het moet. Met de combinatie beton / staal.

Staal laten berekenen is eenvoudiger en goedkoper dan beton.

Alleen hele grote buro`s kunnen beton berekenen.

Met beton "weet je het nooit" i.v.b. test strekte naderhand.

https://www.youtube.com/watch?v=iSerQJoUYUk 

De druklaag wapening creëert het vloerverband in het vlak van de draagmuur. (zie antwoord Alex, schijfwerking). Die heb je nodig. Je kan als alternatief in de dragende muur vier lagen onder de vloerplaten en twee lagen erboven murfor wapening in die muren mee metselen, die nemen dan de eventuele trekkrachten in de muur op.  Naast gebouw trillingen hangt het ook van de kwaliteit van de fundering af of de muren al dan niet verticale scheuren kunnen krijgen; dat kan het geval zijn bij een fundering op palen en een te slappe verbindingsbalk over de palen. Bij een fundering op staal en op kleigrond kan de fundering van de gevels iets zakken. In beide gevallen zal er trek in de kanaalplaten dragende muren ontstaan. Het vloer diafragma (vloerschijf) moet die trekkrachten opvangen of anders de muurwapening. Om de wapening bij de begane grond vloer weg te laten moet je er zeker van zijn dat er geen beweging in de fundering kan ontstaan.

Allen zeer bedankt voor de antwoorden, weer wat geleerd.

Als ik de antwoorden goed interpreteer, dan is het toch zeker aan te raden om eerst een gewapende drukvloer te storten en daarop pas de vloerverwarming met anhydrietvloer en afwerkvloer aan te brengen. Zeker als het een verdiepingsvloer betreft. Ik denk dat dit nog sterker zal gelden bij grotere overspanningen, op dit moment denken we aan een vloeroppervlak van 7 m bij 10 m, dus wat groter dan de 5,5 m die je meestal in nieuwbouwwijken ziet.

Gezien de antwoorden en mijn voorkeur voor 'liever te sterk dan te slap', wordt het dan toch eerst een aparte gewapende drukvloer. Voor wat betreft de opmerking van Sjoerd over de te slappe verbindingsbalk in de fundering: ik zal de constructeur ook tzt van mijn voorkeur voor 'sterk' zien te overtuigen...

Nogmaals dank voor de antwoorden.

PS: Zou het voor het koppelen van de verschillende platen helpen als de fabrikant een rij korte wapeningspinnen meestort aan de zijkant van elke plaat die dan uitsteken in de nog te vullen voeg? Indien gevuld met het juiste beton zijn de platen dan onwrikbaar aan elkaar verankerd.

ja dat help, maar ook de langswapening in de muren onder en boven de vloerplaten.

Ik heb in het verleden veelvuldig meegemaakt dat constructeurs er bij dat soort overspanningen op aandrongen om de binnenwanden uit te voeren in 120mm of 150mm in plaats van 100mm. Dit omdat de kanaalplaat door het werken eenvoudig een groot stuk van de steen afbrokkelt.

Houd ook rekening met temperatuur buiten bij levering van de vloeren en wanneer je daarop verder gaat bouwen. Ik heb wel eens twee lagen gelijmde kalkzandsteen blokken aan een zolder-kanaalplaatvloer zien hangen. Dit omdat de vloeren ten gevolge van een grote temperatuurschommeling nog boller gingen staan.

Ook heb ik gezien dat aannemers de laatste 4 lagen metselen in een gebakken steen om exact dat te voorkomen, waar jij nu bang voor bent. Waarom eigenlijk vloerverwarming op een verdieping? En waarom de keuze voor kanaalplaat?

Hallo Rob,

Dank voor je antwoord. Ietwat verontrustende informatie, dat wel.... Alvast een paar antwoorden vooraf:

  • Omdat we wel van een brede vensterbank binnen houden (kan je er tenminste een flinke plant of boeken op zetten...) waren we van plan om sowieso minimaal 150 mm binnenspouwblad toe te passen (misschien zelfs 214 mm).
  • De keuze viel op kanaalplaatvloeren omdat we zelf willen bouwen, dan is dat een gemakzuchtige keuze: vloer erop leggen 'en klaar'. Plus relatief goede verhouding sterkte/gewicht.
  • We willen overal vloerverwarming leggen omdat radiatoren echt waardeloos zijn. De meeste warmte stijgt via de wand op richting plafond. Vloerverwarming geeft een veel gelijkmatiger verwarming van je vertrek, en warme voeten :-)

Wat punten die me zo te binnen schieten:

  • Het is de bedoeling dat fundering en binnenspouwblad dermate vlak worden uitgevoerd dat kan worden volstaan met oplegrubber of centreerstrippen, dus geen vaste verbinding. Er zou dan dus alleen een probleem kunnen ontstaan bij de stenen boven de vloer.
  • Misschien na het leggen van de vloer de boel enige tijd (2 weken?) laten stabiliseren alvorens verder te bouwen? Dan waar nodig in langsrichting de boel onderkauwen, en kelkvoegen dichtstorten.
  • Voordat met het binnenspouwblad wordt begonnen bovenop een vloer, eerst de druklaag storten om veranderende bolling door temperatuurwisselingen tegen te gaan?
  • Na storten van de druklaag deze afdekken met witte landbouwfolie (indien zomer en veel zon...) om grote temperatuurverschillen tegen te gaan?

Zomaar wat gedachten :-)

Beste Jeroen,
Op http://www.dycore.nl/producten/kanaalplaatvloer/ontwerp-voorbereiding/ kun je ook veel nuttige informatie lezen. Bj toepassing van vloerverwarming is het ook van belang dat de vloertegels en de dekvloer vrij blijven van de opgaande scheidingswanden en bouwmuren. Je kunt eventuele vragen ook richten aan bouwtechniek@crhstructural.nl

Hallo Ben,

Ik neem aan het door jou genoemde email bij jou uitkomt? Ik heb de diverse bouwtips van zo'n beetje alle bekende fabrikanten al allemaal gedownload en doorgelezen (ook Dycore), maar niettemin dank voor de tip.

Nu ik er een tijdje mee bezig ben vraag ik me toch af of een andere keuze voor de vloer niet ook goed zou kunnen of zelfs beter is voor mijn situatie. Als ik me niet vergis ligt er bij een oppervlakte van bijvoorbeeld 70 m2 pakweg 22 ton aan kanaalplaatvloer boven m'n hoofd (en op het casco!), terwijl ik dezelfde stijve vloer ook zou kunnen maken met bijvoorbeeld HEA180 of IPE220 stalen balken op 60 cm afstand. Dan heb ik maar 4 ton staal in plaats van 22 ton beton, en het is prima zelf te maken. Zwaluwstaartplaten erop, beton, en dan EPS-isolatie en vloerverwarming in anhydriet. Maar dat is een andere discussie, ik zal daar eens de mogelijkheden van onderzoeken.

Jeroen,

Even los van de detaillering die geheel anders gaat uitpakken als je je vloer gaat uitvoeren zoals je nu voorstelt. Heb je al nagedacht over waar je je ventilatie vandaan gaat halen, afvoeren, elektra e.d.? Normaal gesproken kun je veel elementen in de vloer kwijt, dat moet er straks allemaal onder hangen?

De stalen balken moeten brandwerend bekleed worden en hoe wil je het plafond gaan ophangen en afwerken? Al nagedacht over detaillering ter plaatse van bijvoorbeeld het trapgat?

Je wil alles zoveel mogelijk zelf gaan doen, maar gezien jouw vragen lijkt de constructie en daarmee de uitvoering geweld te worden aangedaan. Een deskundig architect kan je prima adviseren bij je vragen en welke consequenties er hangen aan de keuzes die je maakt.

Bouwplantoetsers zullen zich ook wel een paar keer achter de oren krabben als ze een dergelijke constructie voorbij zien komen. Het roept veel vragen op.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+