BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe en met welk product of systeem kan ik het beste een kruipkelder opvullen / isoleren (20 - 25 cm)?

Hoe en met welk product of systeem kan men best een kruipruimte van 20 - 25 cm onder een bestaande woning vocht- en thermisch isoleren op een natte zandbodem? 

Het betreft een volledige verbouwing, men kan dus gaten boren in de vloer.  Men zegt dat dit met PUR moeilijk uitvoerbaar is.  Om de ruimte te vullen met schelpen zou de hoogte niet voldoende zijn.

Weergaven: 1402

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Vullen met een laag Losse parels.

Wordt al sinds de 70er jaren gedaan.

Kan met EPS Grijs, Wit of BioFoamPearls.

Zie:

http://www.termokomfort.nl/uploads/documents/Brochure_TermoKomfort_...

achterin voor dikten en isolatiewaarden.

Kan "blind" gespoten worden door deskundige bedrijven.

Succes!

Eddy,

Welke optie het meest geschikt is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Maar persoonlijk denk ik aan kleikorrels of schuimglas, dikte laag en aanbrengen

met leverancier afstemmen. Vraag eventueel om gelijksoortige referentie projecten.

Succes,

Richard.

Mijn advies is folie aan te brengen op de bodem en deze folie op te zetten aan de zijkanten. Dus de bron wegnemen.

Kijk eens naar opvullen met schuimbeton, www.urbanbase.nl (Jos Nederstigt) kan je hierbij prima adviseren denk ik. Ook ecologisch (mocht dat een argument zijn) een verantwoorde oplossing.

Betreft het een beton vloer of een houten vloer constructie.

Met betrekking tot bodemisolatie is volgens mijn kennis alleen parels afdoende bij een laagdikte van minder dan 20CM. zoals Frank koster van Termokomfort al meldt.

Folie is ook een optie, Als je deze goed aan kan brengen.
Dit laatste betwijfel ik als het gaat om een steen/beton vloer

ik neem aan dat plaatmateriaal geen optie is, en daarmee zou schuimglas voor zover ik het ken afvallen.

Over Schuimbeton weet ik te weinig om er wat zinnigs over te vertellen, en aangezien er al voldoende onzin wordt verkondigd doe ik dat ook wijselijk niet. Wat daarbij van belang is te weten van af hoeveel CM dikte schuimbeton dampdicht is.

Wel wordt ik omtrent schuimbeton graag overtuigd van het feit dat beton/cement gebonden materialen Ecologisch zijn.
Voor materialen met een dermate hoge CO2 footprint bij productie vindt ik dat namelijk minder (eco) logisch klinken. Ik lees alleen een stuk over besparing in de toekomst, wat elk materiaal wat een beetje isoleert ecologisch zou maken en dat zou ik wel heel kort door de bocht noemen in het vergelijk van isolatiematerialen en hun milieu belasting.

een antwoord is moeilijk te geven , want

1 wat voor huis is het ( oud of nieuw ) ?

2 wat voor vloeren zijn het ?

over het algemeen kan worden gezegd worden dat de ventilatie niet voor niets is gemaakt ,dus als er geisoleerd moet worden dan kan dat beter gedaan worden door de vloer op de juiste manier te isoleren,

maar het zal wel een advies ter plaatse moeten worden .

gr Jan Kamps 

Kamps en Jacobs Architecten

Leeuwarden 06-27077641

Afhankelijk of de bestaande vloer van hout is of van beton kan overwogen worden om de volledige vloer te verwijderen en een betonvloer op drukvaste isolatie aan te brengen. Bij een bestaande houten vloer is het zeker het overwegen waard. Tevens kan dan vrij eenvoudig vloerverwarming aangebracht worden om met een LTV-systeem te gaan verwarmen.

als je in de kruipruimte kan geraken kan je vol blazen met schelpen, voordeel is dat die niet capilair zijn en dus geen vocht opzuigen, dat er wel vocht doorkan en er geen verstikking kan gebeuren.

opdat de bodem dan is afgesloten tegen vocht, een buffer, en je een licht geventileerde ruimte hebt kan er geen verstikking gebeuren en wel isolatie op die mannier !!

Je mag en moet dan best de bestaande ventilmatie afsluiten. anders heb je een zware geventileerde ruimte en dus geen isolatie.

teun

 

 

het opvullen van de kruipruimte heeft als nadeel dat je nergens meer bij kunt z.a. riolering , water,gas e.t.c.

Daarom is een advies op basis van de bestaande gegevens een slag in de lucht . Daarom moeten alle ins en outs bekend zijn vóór er definitief iets gaat gebeuren .

groeten Jan Kamps

Het isoleren is zeker wel mogelijk, alleen niet vanaf een website te beoordelen. Dit moet eerst goed bekeken worden door een vaardig persoon. Eps kan namelijk minder goed bij een geventileerde ruimte, daar de ventilatietrek de isolatiewaarde naar beneden haalt. Natuurschelpen hebben een minimale isolerende waarde en diht schuimen kan juist weer vochtproblemen creëren. Dus als ik u was zou ik eer eerst door een deskundige naar laten kijken.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+