BouwProfs

De bouw online verbonden.

Voor ons bedrijf, Passief Bouwblok, zijn wij op zoek naar keurmerken voor passief of energiezuinig bouwen.

Welke keurmerken worden veel toegepast bij het energiezuinig bouwen? En, wie heeft er ervaring of referenties van keurmerken voor duurzaam bouwen?

Weergaven: 463

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nationaal keurmerk voor duurzaam bouwen in ontwikkeling

Zowel publieke als private partijen wensen dat de duurzaamheid van gebouwen en gebieden objectief wordt vastgesteld.

Om in die behoefte te voorzien werkt de Dutch Green Building Council (DGBC) in samenwerking met onder meer Stichting Bouwresearch aan een nationaal duurzaamheidskeurmerk. Het keurmerk wordt de Nederlandse versie van BREEAM, de toekomstige standaard voor Europa. De criteria worden vastgesteld door een groep onafhankelijke deskundigen van ingenieurs- en adviesbureaus. Naar verwachting zullen de eerste certificaten volgend voorjaar worden uitgegeven. De DGBC hoopt te bereiken dat duurzaamheid in alle facetten van het bouwproces - van planning en ontwikkeling tot exploitatie en gebruik- een structurele rol zal spelen. Duurzaamheid heeft immers invloed op de waarde van het gebouw of gebied. BREEAM werd ontwikkeld in Groot-Brittannië waar al 100.000 gebouwen zijn gecertificeerd.

Best Monique,

BREEAM-NL, door de DGBC inderdaad ontwikkeld, heeft voor nieuwbouwgebouwen inmiddels zo'n 100 gebouwen gecertificeerd. Dit keurmerk is dan ook het eerste en enige keurmerk waar je aan moet denken voor duurzaam bouwen in Nederland denk ik. Het is ook van toepassing op woningen.
Sterker, er zijn denk ik geen andere serieuze/onafhankelijke keurmerken voor duurzaam bouwen beschikbaar. LEED is internationaal wel interessant (BREEAM ook), maar vooral wanneer je een gebouw aan een internationale belegger wilt verkopen. En met GPR kun je wel een duurzame score bepalen, maar de certificering is in handen van 1 partij.

Voordeel van de DGBC en BREEAM-NL is dat het volledig open source kennis is, alleen als je echt wilt over gaan tot certificeren moet je in het systeem mee gaan.

Voor energie heb je allen het weinig interessante energielabel volgens mij, en natuurlijk de passiefhuis certificering die nu ook in NL te behalen is (maar dat weten jullie zelf vast beter dan ik).

Met BREEAM-NL wil ik je graag verder helpen. Als onafhankelijk toetser (assessor in BREEAM taal) en kenner van het keurmerk vertel ik je er graag eens meer over.

Bel of mail me gerust. evz@xs4all.nl / 0653976163. Ik zoek je op op Linkedin.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+