BouwProfs

De bouw online verbonden.

Harry Tossaint is directeur van WBO Wonen. In de Linkedin BouwProfs groep heeft hij de volgende posting geplaatst:

Heeft u als bouwprof verstand van wonen? Misschien denkt u van wel, maar moet het antwoord ‘nee’ zijn. Wonen is niet hetzelfde als woningen. We hebben maar een vaag idee wat de groep klanten waarvoor we willen bouwen zoeken. “Ja, maar we laten de klant toch meedenken”, is wellicht uw reactie. Dat lijkt een mooi begin, maar we realiseren ons niet dat de klant een consument is op het gebied van wonen en niet een deskundige. Dus moeten we niet vragen wat hij wil, maar wel wat hij belangrijk vindt. Daar komt bij dat de woning ook moet worden gebouwd voor een volgende klant, voor de markt dus. De oplossing zit in co-creatie waarin ieder een eigen taak heeft, gerelateerd aan zijn vakgebied.

Het resultaat? Tevreden bewoners, lagere bouwkosten en een woning die niet alleen naar wens is van de betreffende bewoner maar ook aansluit op de wensen van de markt. Maar zijn potentiële co-creatoren klaar voor deze manier van werken? Dat is de vraag. Ik ben benieuwd naar uw antwoord!

Weergaven: 938

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Geachte heer Tossaint,

Wij denken er klaar voor te zijn echter er zal een integrator de lead moeten nemen. Wij staan gereed om onze taak in co-creatie te vervullen , we zouden graag onze competentie willen inzetten. Wat ons betreft : Bouw woningen die meer geven dan nemen. We wachten op de eerste uitnodiging!

Met vriendelijke groet,

Harold van den Koedijk

Beste Harry,

 

in theorie heb je helemaal gelijk maar toch zeg ik, de benadering is helemaal fout. Wat je beschrijft hebben we al jaren gedaan. We hebben kort geluisterd naar wat mensen willen en daarna uitgebreid ons professionele antwoord gegeven. Dat heeft tot mooie seriematige woningen geleid. Ik denk dat Nederland steeds meer klaar is om echt voor de eindgebruiker te bouwen. Daarvoor moeten we onze focus niet leggen op ons professionele antwoord, daarvoor moeten we beter leren luisteren.

Geachte heer Tossaint,

Het roept bij mij gelijk "Vraaggestuurd ontwikkelen" op, luisteren naar de klant en op basis daarvan de vastgoedobjecten ontwikkelen.

Er is daar een tijd geleden een website voor opgericht Vraaggestuurd vastgoedontwikkelen .
Hierop staat ook een uitgewerkt oriëntatieonderzoek omtrent deze verschuiving. De eerste oriëntatie: Aanleiding en Achtergrond.

Met vriendelijke groet,
René van der Drift

Beste Harry Tossaint,
Samen met Amvest hebben we al in 2008 MAAThuur (Met de Architect Aan Tafel) opgezet. Toekomstige huurders mochten met ons (de architect) de indeling van hun appartement bepalen. Inspraak in aantal kamers, in uitvoering van badkamers en keukens binnen de bouwkundige mogelijkheden.. Co-creatie avant la lettre
http://www.no-label.info/nieuws/2008/start-maathuur-de-scheg-utrecht
Een goede oplossing voor de kritisch wordende consument die koopwoning verlaat om lux te gaan huren. Resultaat is tevreden bewoners die graag voor lange tijd huren.
Annemiek Braspenning
No Label

Geachte heer Tossaint,

Als Bouwbegeleiders van de BBAN groep gaan wij volledig uit van wat de klant wil in zijn/haar woonbeleving.

Hun wensen om te wonen, rekening houdend met iedere verschillende invalshoek, moet het uitgangspunt zijn en niet wat de markt technisch kan maken of commercieel aanbied.

Met andere woorden luisteren en nog eens luisteren en dit vertalen in mogelijkheden en bruikbare concepten.

 

Beste mensen,

Het is niet zo moeilijk. We roepen met de regelmaat van de klok over transparantie. Transparantie begint bij de opdrachtgever. stel een "tevredenheidsgevoel"budget met een wensenpakket op vertel het de gespecialiseerde industriële partners en de creativiteit is eindeloos. Dit komt omdat niet de laagste prijs interessant is maar het resultaat: een tevreden opdrachtgever. Ik heb dit nu 2 keer als opdrachtgever gedaan zowel met mijn eigen huis als met m'n bedrijfsgebouwen met een werkelijk perfect eind resultaat en belangrijker: de hele keten was tevreden!

Nog een leuke:  Auto bezit koste in 1960 op basis van 15.000 km/jr 12% van het inkomen. In 2010 is dit gezakt naar 3%, met een hoog tevredenheidsgevoel. Geen wonder dat het autobezit in die tijd sterk toegenomen is!

Hoe zit dit met woningen?

 

Beste heer Tossaint, Co-creatie lijkt/is eveneens leuk. Wonen is als beleven. Echter, wanneer de gebruikers worden gevraagd om vanaf het begin betrokken te zijn bij een ontwikkeling of project en mede invulling te geven, is het maar de vraag of er inderdaad voldoende geduld en kennis kan worden opgebracht. Dit soort trajecten van (ontwikkeling naar reality) duren vaak lang en het is zeer de vraag of de huurder, koper cq consument het begrip en de motivatie kan blijven opbrengen te wachten op een positief eind resultaat. Internet consultatie (MV stakeholderoverleg/panneling) in combinatie met bekendmaking via Gemeente of WBC kan een mogelijkheid zijn om een wensenpakket in de beginfase te toetsen of  samen te stellen en dit pakket van eisen/wensen transparant op te nemen in het project. Daarnaast valt nog te bezien of er wel voldoende kennis aanwezig is van dit voorontwikkel- en bouwtraject en vooral ook daarna. De aloude verkoopbegeleiding met inspraak in de afbouw (keukens,sanitaire inrichting, plaatsen van binnenwanden, technische installaties, dakkapellen, aanbouw, etc.) is hierbij slechts inspraak of co-creatie in een eindfase. De uitdaging is om bij aanvang/idee van een project de stakeholdergroepen gericht erbij te betrekken en dit wensenpakket integraal mee te nemen in de planogische ontwikkeling, bouw en afbouw. Alsmede te laten meedenken over het 2e leven van een huis.  Denk daarbij zeker ook aan de financiele haalbaarheid, voor welke doelgroep wordt er gebouwd, TCO, onderhoud, renovatie, sloop, recycling, herbewoning, etc.    

Klopt, alle stellingen hebben een kern van waarheid, echteer, mijn stelling: je krijgt meer service bij het kopen van een broek dan bij het kopen van een woning.

natuurlijk zijn de kopers meestal leken op de expertise van bouwen, is dat nu net niet de functie van de verkoper?

ik betrap me er , helaas, ook weleens op dat ik teveel te technisch schrijf, volledig tegen mijn natuur!

de Zwolse Woningbouw Stichting heeft het initiatief getoond, meer transparantie naar hun klanten, dus hun hele woningbestand in een BIM model, zelf ook alle voordelen daarvan, beheer en exploitatie!, dus onderhoud.

de chef de bureau is nu een teamlid van ons dus als je erover wilt praten, bel me 073 750 6 750 boek een afspraak in  mijn agenda. greetz Ad

It takes 2 2 tango.

Leiden en volgen is in de Argentijnse tango een vaardigheid die beide moeten leren. Het is een improvisatiedans zonder voorgeschreven choreografie. De leider moet duidelijk zijn interpretatie van de muziek aangeven en daarbij de volger ook de gelegenheid geven om te 'versieren'. Een volger kan ook 'inbreken' en de dans versnellen of vertragen of de leider een andere pas afdwingen. Even deze metafoor voor ontwerper en opdrachtgever/consumenten als inleiding.

Dat de ontwikkelende partijen de dans van het ontwerp zien/zagen als noodzaak tot 'volgen' (door de consument) in een voorgeschreven choreografie leverde een strakke en duidelijke vormgeving op. Dit is nu echter te eenvoudig en niet meer van deze tijd.

Dus voor degene die geen maatwerk gewent zijn en met participatie moeilijk kunnen omgaan. Voor degene die niet begrijpen dat de consument deskundig is in de wens zijn woonsituatie en eigen leven vorm te geven, zal het nodig zijn nieuwe technieken en inzichten op te doen.

Als ontwerper en ontwikkelaar moet je je leiderskwaliteiten uitbreiden om te kunnen improviseren en leren zo te leiden dat volgers - consumenten - voldoende ruimte hebben voor een mooie wisselwerking.



Ad de Vrieze zei:

It takes 2 2 tango.

Leiden en volgen is in de Argentijnse tango een vaardigheid die beide moeten leren. Het is een improvisatiedans zonder voorgeschreven choreografie. De leider moet duidelijk zijn interpretatie van de muziek aangeven en daarbij de volger ook de gelegenheid geven om te 'versieren'. Een volger kan ook 'inbreken' en de dans versnellen of vertragen of de leider een andere pas afdwingen. Even deze metafoor voor ontwerper en opdrachtgever/consumenten als inleiding.

Dat de ontwikkelende partijen de dans van het ontwerp zien/zagen als noodzaak tot 'volgen' (door de consument) in een voorgeschreven choreografie leverde een strakke en duidelijke vormgeving op. Dit is nu echter te eenvoudig en niet meer van deze tijd.

Dus voor degene die geen maatwerk gewend zijn en met participatie moeilijk kunnen omgaan, voor degene die niet begrijpen dat de consument deskundig is in de wens zijn woonsituatie en eigen leven vorm te geven, zal het nodig zijn nieuwe technieken en inzichten op te doen.

Als ontwerper en ontwikkelaar moet je je leiderskwaliteiten uitbreiden om te kunnen improviseren en leren zo te leiden dat volgers - consumenten - voldoende ruimte hebben voor een mooie wisselwerking.



Ad de Vrieze zei:

It takes 2 2 tango.

Leiden en volgen is in de Argentijnse tango een vaardigheid die beide moeten leren. Het is een improvisatiedans zonder voorgeschreven choreografie. De leider moet duidelijk zijn interpretatie van de muziek aangeven en daarbij de volger ook de gelegenheid geven om te 'versieren'. Een volger kan ook 'inbreken' en de dans versnellen of vertragen of de leider een andere pas afdwingen. Even deze metafoor voor ontwerper en opdrachtgever/consumenten als inleiding.

Dat de ontwikkelende partijen de dans van het ontwerp zien/zagen als noodzaak tot 'volgen' (door de consument) in een voorgeschreven choreografie leverde een strakke en duidelijke vormgeving op. Dit is nu echter te eenvoudig en niet meer van deze tijd.

Dus voor degene die geen maatwerk gewend zijn en met participatie moeilijk kunnen omgaan, voor degene die niet begrijpen dat de consument deskundig is in de wens zijn woonsituatie en eigen leven vorm te geven, zal het nodig zijn nieuwe technieken en inzichten op te doen.

Als ontwerper en ontwikkelaar moet je je leiderskwaliteiten uitbreiden om te kunnen improviseren en leren zo te leiden dat volgers - consumenten - voldoende ruimte hebben voor een mooie wisselwerking. Er bestaan geen standaard gezinnen meer waar (een beperkt aantal) standaardwoningen (opgeleukt in diverse architectonische verpakkingen) een oplossing voor zijn.

Geachte heer Tossaint,

 

Even een nabrander op de interessante discussie van vorig jaar. Sinds begin dit jaar is er Flex-Home: een woningbouwconcept met flexibiliteit voor de huidige én toekomstige bewoner. Het bestaat uit een 6,3m-casco dat geschikt is voor uiteenlopende doelgroepen zoals starters, senioren en zorg. Zonder de draagstructuur, de gebouwschil of alle installaties te wijzigen, wordt alleen de afbouw aangepast aan de wensen van de doelgroep, zónder de gebruikelijke beperkingen. Met goed uitgedachte ingrediënten van hoge (woon)kwaliteit kan co-creatie een succes worden!

 

Met vriendelijke groet,

Erwin Spuybroek

www.flex-home.nl

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+