BouwProfs

De bouw online verbonden.

na-isoleren van een spouwmuur die al gevuld is met thermo hr++ korrels, zinvol of niet?

De spouw van mijn huis uit 1954 is onlangs geïsoleerd met thermo hr++ korrels. Er liggen 41 zonnepanelen op het dak. Ik ga alles verwarmen met infraroodfolie verwerkt in de plafonds.

Is het nog zinvol om de wanden van de woonkamer en de keuken aan de binnenzijde na te isoleren? En zo ja, wat kunnen jullie me dan adviseren? 

Weergaven: 853

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Jan, ik weet niet zo veel van infraroodfolie, maar ik redeneer even door in je gedachten en wensen;

- je wilt wand-, vloer- en plafondverwarming toepassen. Straalt dat voldoende door naar de ruimte, nadat je de plafondplaten hebt aangebracht ? Of straalt het ook uit naar boven het plafond, dus naar de verdiepingsvloer ? Dan heb je verlies.

- Je hebt ook verlies door omzetting van wisselstroom van het net, naar gelijkstroom. Met zonnepanelen kun je de directe gelijkstroom benutten, maar vaak heb je op momenten dat de zon schijnt, de verwarming het minste nodig; dus heb je batterijen/accu's ?

-je hebt nog steeds verlies via koudebruggen. spouw en dak isoleren okee, maar wat dan met de vloer, de ramen, roosters, ventilatie(WTW), warmwateropwekking, ....?

- en de belangrijkste vraag; waarom ? wil je geld, energie of CO2 besparen ? Wil je off-grid worden, wil je een aangenamer binnenklimaat ? 

- heb je ook gedacht aan de kosten, de grondstoffen en CO2 emissie bij winning, productie, transport en recyclage van de folie, de zonnepanelen en de accu's ?

Met die vragen en antwoorden ga je misschien andere keuzes maken.

Hoi Jan,

De massa van je muur werkt mee om je warmte op te slaan (die gaat dan ook weer stralen), dus isoleren aan de binnenzijde zou ik niet aanbevelen om die reden. Goed plan om alles in het plafond te stoppen, dat heb ik ook, alleen dan niet elektrisch maar met water (laagtemperatuur verwarming). Werkt ideaal. Wel heb ik aan de bovenkant van het plafond een dunne laag isolatie geplaatst om zoveel mogelijk te zorgen dat de warmte naar beneden straalt.

hartelijke groet, Mathilde Wansdronk, Ekodomus

Dag André, Probeer je te beperken tot het beantwoorden van de vraag. Dat scheelt jou en Jan en mij, en iedereen die op deze pagina komt, tijd ;-)

Zicht Bouwadvies; André Gruisen zei:

Dag Jan, ik weet niet zo veel van infraroodfolie, maar ik redeneer even door in je gedachten en wensen;

- je wilt wand-, vloer- en plafondverwarming toepassen. Straalt dat voldoende door naar de ruimte, nadat je de plafondplaten hebt aangebracht ? Of straalt het ook uit naar boven het plafond, dus naar de verdiepingsvloer ? Dan heb je verlies.

- Je hebt ook verlies door omzetting van wisselstroom van het net, naar gelijkstroom. Met zonnepanelen kun je de directe gelijkstroom benutten, maar vaak heb je op momenten dat de zon schijnt, de verwarming het minste nodig; dus heb je batterijen/accu's ?

-je hebt nog steeds verlies via koudebruggen. spouw en dak isoleren okee, maar wat dan met de vloer, de ramen, roosters, ventilatie(WTW), warmwateropwekking, ....?

- en de belangrijkste vraag; waarom ? wil je geld, energie of CO2 besparen ? Wil je off-grid worden, wil je een aangenamer binnenklimaat ? 

- heb je ook gedacht aan de kosten, de grondstoffen en CO2 emissie bij winning, productie, transport en recyclage van de folie, de zonnepanelen en de accu's ?

Met die vragen en antwoorden ga je misschien andere keuzes maken.

Hoi Mathilde,

Bedankt voor je antwoord. Geldt voor de isolatie achter de verwarmingsfolie dat het rendement van het geheel hoger wordt met de toename van de dikte van de isolatielaag? Ik heb die vraag ook uitstaan bij de leverancier van de folie, maar nog geen antwoord gekregen. 

Groeten, Jan 

Mathilde Wansdronk zei:

Hoi Jan,

De massa van je muur werkt mee om je warmte op te slaan (die gaat dan ook weer stralen), dus isoleren aan de binnenzijde zou ik niet aanbevelen om die reden. Goed plan om alles in het plafond te stoppen, dat heb ik ook, alleen dan niet elektrisch maar met water (laagtemperatuur verwarming). Werkt ideaal. Wel heb ik aan de bovenkant van het plafond een dunne laag isolatie geplaatst om zoveel mogelijk te zorgen dat de warmte naar beneden straalt.

hartelijke groet, Mathilde Wansdronk, Ekodomus

Hoi Jan,

Hoe meer isolatie, hoe meer vertraging van warmte of koude die kant op.

Maar ook, stralingswarmte wil ergens zijn warmte in kwijt, bij voorkeur in massa. Dus aan de warme kant is massa (van muren, vloeren en mensen) welkom.

groet, Mathilde

Ik zou de warmte opslag zoveel mogelijk zoeken in de woningscheidende en binnenwanden. Door de stralingswarmte is de luchttemperatuur al wat minder. Het effect van de buitengevels (met relatief weinig oppervlak en bovendien ook glas tov de binnenwanden) is vooral warmteverlies door transmissie. De buitengevels zullen dan ook eerder koud zijn. Het grote voordeel van een dunne isolatie laag met stucwerk tegen de buitengevels is dan ook nog eens dat de opwarming van de ruimte wat sneller is. (natuurlijk ook naar de verbeter-mogelijkheden van het glas kijken)

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+