BouwProfs

De bouw online verbonden.

René de Klerk stelt in de BouwProfs Duurzaam Bouwen groep op Linkedin de volgende vraag:

Hoe hoger de Rc hoe beter(?). Maar een gezonde woning is damp-open (zonder dampremmende laag) en bij een geringe Rc waarde ligt het dauwpunt al snel in de isolatie waar vocht kan ophopen met alle gevolgen van dien. Toch wordt de hoge Rc waarde als doel gezien.

Hoe werkt dit? Hebben de 'duurzame' constructies uiteindelijk allemaal dampremmers en is de toepassingen van damp-open materialen feitelijk onzin/overbodig? Wordt het vocht uit de woning genomen door ventilatiesystemen die alleen nodig zijn omdat de dampdichte constructie dat veroorzaakt en die onnodig energie kosten?

Wil je meer weten over de aanpak van vochtproblemen? Volg dan bij BouwProfs de ééndaagse cursus vochtproblemen in gebouwen.

Weergaven: 21106

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hygrothermische bouwdeel berekeningen...bij dampopen gevels en daken. Mooi stof voor het weekeind.

 

Als student bouwkunde zou je dat ook aan je prof kunnen vragen. (je weet wel, die leveranciers, die niet te vertrouwen zijn:-)

 

Hier een mooi inzichtelijke presentatie: http://www.infoham.be/media/2%20-%20Roels.pdf

 

Groet,

Beate

Beste Allen,

Ik merk dat mijn vraag veel stof heeft doen opwaaien. Dank aan allen voor de reacties tot nu toe. Ik heb nog niet hét antwoord op mijn vraag, maar wel handvatten om er te komen.

Mijn onderzoek naar een wandsamenstelling onder voorwaarden: damp open (zonder dampremmer), ecologisch duurzaam, hybridenvrij, niet in massief hout, toxischvrij is een uitdaging. Het kan...ik weet alleen nog niet hoe. Tot zover kan ik concluderen dat een dikke binnenlaag in massief hout tegen een houtstructuur met isolatie en een massief houten buitenlaag het dichtst komt bij mijn doel, uiteraard zonder additionele dampremmende laag.

Als iemand hier nog iets op aan kan vullen hoor ik het graag.

Nogmaals dank aan allen,

René de Klerk

 

 

Hoe kom je dan bij die conclusie? 

 

Groet,

Beate

Mark, ik weet niet wat je bedoelt met "alleen hout kom je er niet". Tuurlijk moet er aan de buitenzijde een geventileerde "beschermlaag" voor, bv. ethernit, trespa, steen enz. Wat je wilt. Qua Rc kom je er namelijk wel hoor. In het geval van Holz100 of Nurholz wordt nog een dunne laag Holzweichfaserplatte gemonteerd om de woning winddicht te maken vanwege de voegen tussen de prefab elementen.En wat te duur is of niet, dat is een erg interessante maar andere discussie. In NL moeten wij daar nog eens goed over gaan nadenken. Maar de uitdrukking "goedkoop is duurkoop" wordt steeds meer ook op de Nederlandse huizenmarkt van toepassing. Hypotheeklasten vs woonlasten.

 

Beate, ik zie in het geval van René dezelfde mogelijkheid als Harvey. Hij wilt terecht zijn eigen (kostbare) materiaal gebruiken en de binnenkant van de woning ook een extra waarde geven in de vorm van een "ademende" wand.


Harvey Otten zei:

.....

Met een massiefhouten binnenblad van zeg 80 mm, houtwol-isolatie en een buitengevel van houten delen moet een hoge Rc mogelijk zijn zonder een dampremmende folie toe te passen. ......

 

 

 

Holz100 thermo heeft bij een wanddikte van 36 cm een Rc van 5. Houtvezelplaat is niet nodig. Voor passiefhuis kan je het aan de buitenkant of binnenkant isoleren. Het systeem is winddicht, kan bij hogere eisen met een geintegreerd windpapier voorzien worden.

Ga je dit casco vergelijken met een standaard casco,zal het duurder zijn. Maak je de vergelijking op gebouwniveau is het een bijzonder goede keuze niet alleen op het gebied van energiebesparing, maar ook op het gebied van prijs, milieu- en gezondheidsgebied. Het is dan ook niet voor niets dat dit systeem meervoudig bekroond werd (Cradle to Cradle, innovatie).

 

Groet, fijn weekeind

Beate Bouwman

www.ecoscala.nl

 

http://www.thoma.at/html/deutsch/holz100/gesund/waermedaemmung.html

 

Beste René,

Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat de isolatiedikte weinig van doen heeft met de noodzaak van al dan niet een dampremmende laag. Belangrijk is dat het dauwpunt buiten de isolatielaag ligt. Hoewel een korte periode (per jaar) van condensatie in de isolatielaag geen probleem hoeft te zijn. Zolang het vocht er na die korte periode er maar weer uit kan verdampen, via de dampopen, waterkerende buitenlaag. Een bouwfysische berekening kan hier uitsluitsel over geven.

Als je geen dampdichte plastic schil wilt toepassen, steek dan eens je licht op bij Warmteplan in Zutphen. Zij leveren naast Homatherm isolatie ook Pro Clima dampremmende en winddichtende lagen. De dampremmende laag pas zich aan aan de zomer-winter situatie. Geen hogere dampdichting dan op dat moment nodig is.

Met vriendelijke groet,

Harrie Lieverse

Voor de strobouwers:

Herbert Gruben (Strobouw Oosterijk) vertelde dat men daar minimaal een verloop in diffusie weerstand aanhoudt van 4:1 van binnen naar buiten.  Voor muren / daken en vloeren!   Winddicht buiten en luchtdicht binnen.  Vrogroet v Woutrrr

Omdat ik zelf met deze materie geconfronteerd wordt, heb ik zo'n beetje alle reacties doorgespit, pfffoee, mijn bril besloeg ervan ondanks mijn wtw ventilatie :-)

Ik waag mij aan een persoonlijke conclusie en tot slot een doordenker:

 - er wordt veel meer vocht geproduceerd dan dat je door een bouwconstructie kan afvoeren;

- damp open op zich heeft niets te maken met ventileren;

- hoe damp open dan ook, ventileren moet je. Een damp open gebouw dat nooit geventileerd wordt, is veel akeliger dan een niet damp open gebouw dat wel geventileerd wordt;

- met dikke pakken isolatie valt het dauwpunt vrijwel zeker in de isolatie;

- als het buiten minus 10 graden is, dan is de buitenkant van de isolatie minus 5? en bevriest het vocht misschien, als het gaat dooien krijg je onverwachte toestanden;

- als de r.v. buiten hoog is (mist) dan is van vochttransport geen sprake;

- als er in de zomer buiten een hogere r.v. en temperatuur heerst, dan zou het vocht naar binnen gaan?;

- Als isolatie vochtig wordt, dan vermindert het isolerend vermogen en gaat het dauwpunt/bevriezingspunt steeds verder naar binnen;

- Holz 100 fantastisch gevonden, mooi alternatief voor gelamineerde liggers. T.o.v.  isolatie materiaal heeft hout een matige isolatie, een ‘massieve’ wand van ruim 30 cm dik, dat is 1 m3 hout voor 1 m’ wand, dat is 2 m3 boom, dan ga je te royaal om met hout m.i.. Flexibiliteit is laag, hoe maak je binnen dat systeem openingen dicht?, nieuwe openingen maken met kettingzaag?

Terug naar de discussie, ik heb vroeger geleerd en ondervonden dat hout procenten uitzet in de ‘hoogte’ richting, dat moet je voorkomen m.i. in de winter is je huis een aantal cm hoger in de zomer krimpt dat weer.

 

Mijn conclusie:

Voor elke bouwconstructie: je moet geen onnodig vocht toelaten in je bouwconstructie.

Dampremming aan de warme kant, altijd doen.

Dampopen aan de buitenzijde altijd doen, voor het vocht dat onverhoopt in je constructie komt.

Als je heel goed isoleert, dan is natuurlijke ventilatie in verwarmde ruimten onhandig. Per dag in de orde van 7200 m3 ventilatielucht opwarmen van zeg 0 graden naar 20 dat is zo’n 5 m3 gas!  Wel belangrijk is de mogelijkheid om ramen open te zetten, en niet verwarmde ruimten wel natuurlijk te ventileren.

Dus verwarmde ruimten mechanisch ventileren met warmteterugwinning en zonder aanvoerkanaal.

Op deze manier meer generiek met bouwproblemen omgaan en niet uitgaan van een aanwezig systeem of oplossing en dat gaan verdedigen brengt mij in elk geval een stuk verder. Ik kan nu de technische componenten gaan uitzoeken of deze gaan bedenken en ook maken.

Zoals met zoveel dingen in het leven is het bijna nooit of-of maar bijna altijd en-en

Tot slot de Doordenker:

Waarom transpireert een wolf niet?

De wolf maakt dus gebruik van 'geforceerde' koeling in de zomer.

Wat gebeurt er bij minus 10? als een hond zou transpireren na een grote inspanning?

Ik ben het helemaal niet eens met je conclusie en samenvatting. Er zitten wat punten bij die kloppen (altijd goede ventilatie!!!) maar ook punten die niet kloppen (bv flexibiliteit van HOLZ100,is namelijk volledig demontabel met terugneemgarantie en verhuisbaar, dampremming an de warme kant is niet altijd nodig of zelfs verstandig, maar hangt sterk van het materiaal en de opbouw af). Het probleem is dat we graag eenvoudige oplossingen en handvaten willen binnen bestaande systemen. Helaas werkt het in de praktijk dan averechts.

Een klein gaatje in een dampremmende folie kan desastreuze gevolgen hebben...een dampopen constructie die niet goed op elkaar is afgestemd ook. Het hangt dus af van de individuele situatie.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+