BouwProfs

De bouw online verbonden.

Rijkswaterstaat en de bezuinigingen, wie heeft tips voor innovatieve maatregelen?

Rijkswaterstaat heeft vandaag bekend gemaakt dat de verlichting langs sommige snelwegen 's avonds laat en 's nachts uit gaat. De maatregel is onderdeel van een reeks bezuinigingsmaatregelen.

In de nabije toekomst gaan de lichten van 21.00 tot 05.00 uur uit. Op drukke wegen en op knooppunten worden de lichten om 23.00 uur gedoofd. Op plekken met specifieke kenmerken, bijvoorbeeld een scherpe bocht of een korte invoegstrook, blijven de lampen branden. Dat geldt ook voor tunnels.

Verder laat Rijkswaterstaat aannemers op sommige wegen ook overdag werken in plaats van alleen 's nachts, of kunnen die 's avonds een uur eerder beginnen. Dat zal leiden tot meer files, aldus Rijkswaterstaat.

minder maaien
De instantie gaat verder verder bezuinigen op het maaien van bermen, op advertenties waarin werkzaamheden worden aangekondigd en op voorzieningen voor schippers op de binnenvaart.

Rijkswaterstaat moet tot en met 2020 in totaal 1,64 miljard euro bezuinigen.

Nu is een bezuiniging in deze huidige tijd niet iets nieuws, maar het verbaast me wel dat er geen goede innovatieve alternatieven zijn onderzocht voor toch drastische maatregelen. Laten we Rijkswaterstaat een handje helpen, wie heeft een innovatieve / duurzame tip waarmee eenvoudig bezuinigd kan worden? 

Weergaven: 611

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Een innovatie, gericht op verdere besparing van verlichtingskosten, zou kunnen zijn om over te gaan van belichting van de weg en weggebruikers op noem het maar navigatieverlichting. Zou zou het verloop van de weg en van wegmarkeringen met lampjes, autoluminicantie of reflectoren kunnen worden aangegeven.

De aanwezigheid van voertuigen is zichtbaar door de eigen verlichting. Indien de wegnavigatieverlichting laag wordt aangebracht in een regelmatige en dichtopeenvolgende reeks, dan zal een onverlicht obstakel direct aftekenen doordaat de regelmatige reeks wordt onderbroken.

De nu gemaakte keuze voor incidentele belichting van gevaarlijke knooppunten en dergelijke heeft een onbedoeld negatief effect. Het kan namelijk minuten duren voordat men na het passeren van de verlichte plek weer volledig nachtzicht heeft.

Naar mijn mening is het een volslagen doorgeschoten maatregel geweest om elke kilometer snelweg van verlichting te voorzien. volgens de regelgeving moet elke auto in nederland voorzien zijn van deugdelijke koplampen, dus wie dit bedacht heeft.. Dezelfde misschien die vind dat we weer 130km mogen gaan rijden, behalve tussen 18 en 6, of als de vluchtstrook opengesteld is, of als er géén wegwerkzaamheden zijn... etc.

laten we beginnen om die maatregel maar weer terug te draaien: geen besparing voor RWS helaas.

 

Ik vind het inderdaad ook absoluut geen doorgeschoten maatregel. Mijn koplampen en de achterlichten van mijn voorganger zijn voldoende.

Wel punt van aandacht is verblinding door de andere weghelft. Dit kan met bijvoorbeeld begroeiing van voldoende hoogte of schermen worden verholpen.

Als men toch een polder model/gulden middenweg zoekt: aanwezigheidsdetectie. De lampen gaan alleen aan als er een auto rijdt. Dit kan natuurlijk niet met neon verlichting die moet opwarmen, dus maar gelijk overstappen op LEDs. Bij nader inzien is de investering die daar dan op dit moment mee gemoeid gaat eigenlijk niet echt een besparing (de politiek kijkt helaas niet naar de iets langere termijn).

Philips heeft enige tijd geleden een onderzoek gedaan naar het toepassen van straatverlichting met aanwezigheidsdetectie. toen ik daarvan hoorde had ik meteen een beeld van lichtvlekken die door het oneindig laagland vlieden... geef mij dan toch maar die koplampen...

Laten we eens leren van bestaande projecten op dit gebied.

De provincie Noord-Brabant heeft een zogenaamde 'proeftuin' op het vlak van wegen. Hiervoor is geld gestoken in 'de weg van de toekomst'. Dit is de N329 aan de oostkant van Oss. Er is ook een informatiecentrum en een website www.n329.nl

Misschien zijn er nog wel meer projecten om ervaringen uit te wisselen,of praat het rijk niet met de provincie? 

Hierboven is genoeg gezegd over de verlichting. Tijdens de oliecrisis heeft Belgie alle snelwegverlichting uitgezet, later bleek toen dat alle armaturen doorgeroest waren doordat zij zichzelf niet meer droog maakten.

Wat er nu is voorgesteld is de bekende kaasschaaf methode.

Bezuinig in ieder geval niet op de binnenvaart, zij kunnen juist het vrachttransport verminderen op het wegennet en daardoor is er minder onderhoud nodig.

 

Vorst schade, om maar even een andere weg in te slaan, komt vaak doordat een weg al wat haperingen heeft. Bijvoorbeeld omdat een vrachtwagen oid. een diepe streep heeft getrokken in het asfalt. Zo vlak voor de winter op snelwegen (maar 1% van al ons asfalt) dus ook andere asfaltwegen nauwkeurig bekijken en even met de bitumen pot erlangs. Je weet wel van die bituum strepen van 7 cm breed. Zodat het asfalt minder kapot gaat door de vorst. Kunnen we een jaartje langer met het asfalt doen. Levert veel geld op! dus beter voorkomen dan genezen zal ik maar zeggen.

En minder zout strooien natuurlijk goed voor het milieu, en dan gaan we vanzelf zachter rijden. Ook minder schadelijk voor het asfalt. Met andere woorden de veiligheid risico niet afwimpelen op rijkswaterstaat maar op de berijder. Of gaat dit te ver?

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+