BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een vraag in de privésfeer. Ons plafond is aan herstel toe. De lijnen van oude kasten en schoorstenen van de vroegere kamer-en-suite tekenen zich af in het plafond en de rest van het oppervlak is met diverse verflagen verre van egaal.

Onze stukadoor wil een hechtlaag aanbrengen en dan stucen. Ik ben niet zo kapot van dat extra gewicht (5 tot 10 kg/m2) en overweeg een totale vervanging van de rietmatten door stucplaten.

Wat is jullie mening?

Weergaven: 6425

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik heb in het verleden zo'n plafond met ornamenten, met veel scheuren, voorzien van kaasdoek en daarna geschilderd.

Is weer een mooi plafond geworden.

Doek aanbrengen is de grootste fout die in het verleden al te veel is gemaakt, je tovert misschien scheuren wel weg maar je pakt het onderliggende probleem niet aan. Je kunt twee dingen doen, als het plafond het toelaat alle oude loszittende verf/kalklagen verwijderen , dit is meestal een zeer tijdrovende bezigheid, zodra dit gebeurt is moet het hele plafond vastgezet worden met schroeven en zonodig met volgringen ons het geheel weer sterk te krijgen, dan moeten de scheuren zwaluwstaartvormig worden uitgekrabd en worden gedicht met evt een kunstharsgemodificeerde voegenvuller. Ik weet niet of het om een geornamenteerd plafond gaat, maar wanneer de dikte van het lijstwerk /ornament het toelaat kan het hele plafond eerst worden gefixeerd en daarna met een kwartshoudende voorstrijken worden behandeld waarna het gehele plafond kan worden ingebed met een wapeningsweefsel en een hechtgips bijv (roodband of Gyproc Finesse. Als het plafond zo slecht is dan zou ik hem er gewoon uithalen. Mijn voorkeur gaat altijd naar Stukanet ipv gipsplaten, omdat ik dat gewoon een veel mooier en sterker product vindt, al mijn plafonds maak ik daarop. Ook lijstwerk etc trek ik ter plekke altijd aan het plafond. Om te zien hoe ik dat doe kun je op mijn website kijken of evt op YouTube. In ieder geval een doorsnee stukadoor moet je niet aan dit soort plafonds laten klooien .
Gr Rene van Olphen.

Ik volg je redenering dat de rietlaag dat extra gewicht geen goed zal doen, temeer daar jezelf al vertelt dat lijnen zich reeds aftekenen. Bovendien is het maar de vraag of hechtmiddel voldoende diep door de oude verflagen (waarschijnlijk kalkverf) door zal dringen om een goede hechting te verkrijgen.

Afhankelijk van de monumentale status van het pand zou je inderdaad kunnen overwegen het oude plafond te verwijderen en een nieuw plafond van Stuc- of fillerplaten aan te brengen. Ik zou dit dan doen op metalstud profielen. Let er bij de stucplaten wel op dat je tussen de stucplaten een opening houdt zodat de stuc zich beter hecht (ca. 0,5 cm).

Met een plafond van deze leeftijd is de huidige staat van het bestaande plafond met de bevestigingen/ophangingen niet goed bekend. Mijn advies is om het bestaande plafond te verwijderen en een nieuw plafond aanbrengen op riet of stucanet. Door een stucadoor die hier bewezen ervaring mee heeft.

Reactie via Facebook van Robert Blijenbergh:

Hechtlaag aanbrengen op de bestaande rietmatten. Het is vrij stevig heb ik zelf gemerkt.

Reactie van F.a. Laurens via Facebook:

Afhankelijk van hoe erg de schade is, zou ik overwegen tot vernieuwen. Maar ik zie ook mooi lijstwerk. Dat is de moeite om te behouden!

Vaak zitten er barsten in de oude ondergrond. De oude Tex en kalklagen volledig verwijderen(afsteken) en een hechtlaag aanbrengen. Daar over een flexibele tussenlaag aanbrengen (soort film van zeer flexibele hechtbrug die alle breuklijntjes blijvend overbrugd. Goede ervaringen met het merk “Brander” , de naam van die hechtbrug ben ik vergeten :(

Reactie van Ard van de Meeberg via Facebook:

Bij renoveren zou ik wel zorgen voor extra bevestigen van de oude rietmatten aan het achter hout. Door veroudering zijn de binddraden waarmee het riet aan het achter hout is bevestigd vaak slecht. Je zal niet de eerste zijn die na een renovatie van zo’n oud plafond geconfronteerd wordt met opnieuw scheurvorming of het plafond komt zelfs helemaal naar beneden.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+