BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ventilatiesysteem "Frisse School" werkt niet naar behoren, waar kan ik een objectief advies ter verbetering krijgen?

Bernard Vercouteren van den Berge stelt in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag.

Op een school in Middelburg zijn enkele jaren geleden in een bestaand gebouw (1930) in 16 lokalen ventilatiesystemen (inclusief WTW) aangebracht vanuit een project van gemeente Middelburg. Na een offerteprocedure is een producent en installateur gekozen en is het systeem geplaatst in de zomervakantie.

In de lokalen op met name de bovenste verdiepingen, werkt het systeem niet naar behoren: het voelt benauwd aan, de CO-2 sensor staat dan ook regelmatig op "rood". Geluidsoverlast door op volle toeren draaiende WTW-units is het gevolg. Ook de filters (met name retour) vervuilen veel sneller dan verwacht, wat weer veel kosten in arbeid en filters met zich meebrengt. Ook de aanzuigroosters in de gevel vervuilen sterker dan verwacht.

Wat wij als school nu zoeken is het volgende: een objectief advies over de oorzaken van de huidige problemen en hoe die op te lossen (met inschatting van het kostenplaatje). Zoals het nu gaat (ramen open voor frisse lucht, kinderen en leerkrachten die last hebben van het lawaai van de installatie) is niet acceptabel.

Kan jij Bernard helpen aan het juiste advies? Geef je reactie dan aan hem door via deze discussie.

Weergaven: 1876

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

 

Als long patient zou ik niet graag op deze school zitten in Middelburg.
Nu begrijp ik dat het onderwijs in Nederland veel duurder is dan - - -
In het jaar 2013 ben ik een jaar in Belgie op school geweest (als leerling / student)
De klas lokalen zijn daar twee maal zo hoog als in Nederland een meter of zes.
De muren zijn een kleine meter dik en de ramen zijn van
enkel glas en die kunnen open en lekker doorwaaien als het nodig is en toch is het er heerlijk warm.
Het onderwijs is veel goedkoper dan in Nederland
De verlichting op de Belgische wegen is zelfs van uit de ruimte gezien ongeevenaard.
Tja . . . . onze NL. >naar> EU bijdrage is toch niet voor niets geweest :-)

De ervaring die wij hebben rondom ventileren met WTW is vaak dat de infiltratie niet is veranderd van de school, waardoor de installatie niet goed werkt. Opnieuw ijken van de installatie een een luchtdichtheidsmeting geven vaak al de problemen weer. Van hieruit is vaak een kleine ingreep voldoende om WEL de installatie goed te laten werken.

Wij kijken niet alleen naar de installatie maar juist integraal naar het probleem, dat doen we met specialisten samen die jullie een objectief advies kunnen geven. Dus geen advies van 1 persoon maar juist het beste van verschillende personen.

Hallo Bernard,

Er kunnen zoveel dingen fout gaan bij mechanische ventilatie, zonder ter plaatse te kijken is er geen zinnig woord over te zeggen. Voor zover ik kan zien is de ventilatie ondergedimensioneerd: je zou moeten kijken of het gemeten debiet voldoet aan de gekozen klasse van frisse scholen: het is een groot verschil welke klasse indertijd gekozen is. Als je niet goed thuis bent in de techniek en regelgeving kun je het beste contact opnemen met een onafhankelijk adviseur, bijvoorbeeld Search of Nieman. Beide zijn in elk geval onafhankelijk en kunnen gedegen advies leveren.

Of Carl-Peter natuurlijk: hij heeft in elk geval voldoende kennis op dit gebied....

Als we er dan toch gedetailleerd op ingaan. Kijk ook eens of gemeten en gerekend wordt met een gesloten situatie in een klaslokaal. Tijdens de les willen we geen lawaai van de gang of van buiten. Alle roosters moeten dan dempend zijn komt de frisse lucht van buiten of van de centrale ruimten? waar zitten ze voor de spuibaarheid in het lokaal en ga niet uit van toegelaten rekengemiddelden met 'open deuren'.

Wij hebben in 2010/2011 een onderzoek gedaan op een school ook uitgevoerd met een CO2 gestuurde WTW ventilatiebox.

Geconstateerd is dat de reactiesnelheid tussen te hoog CO2 en het beginnen met ventileren niet goed loopt. Op zich heeft Priva hier samen met Ytho een slag in gemaakt door de snelheid van toename CO2 mee te nemen in de wijze van optoeren.

Een groot nog maar nauwelijks onderkend probleem met de ventilatieboxen is dat als dan de CO2 binnen de perken is gekomen, de hoeveelheid fijnstof ver buiten de grenzen gaat van wat aanvaardbaar is voor de gezondheid van kinderen. Wij hebben een pakket maatregelen genomen met vloerbedekking AIrmaster van Desso (wat fijnstof beter vasthoud), dat gaf gelijk een grote winst op de akoestiek. ionisatieapparatuur (wat fijnstof bind en sneller laat zakken) en planten voor de nodige zuurstofproductie. Inmiddels ben ik in Zweden geweest en heb daar de totaaloplossing in de vorm van een Levend Filter ontdekt en deze is in staat bestaande lucht binnen te recirculeren en te ontdoen van CO2 en fijnstof en te verrijken met zuurstof. Dit is een zeer mooie oplossing die ook nog eens grote educatieve waarde bezit. De kosten hiervan verhouden zich niet tegenover het installeren en onderhouden van de WTW.

Ik ben gaarne bereid allen die geïnteresseerd zijn te ontvangen op ons pilot project Kinderdagverblijf of  basisschool de Zwanebloem om te laten ervaren hoe onze integrale aanpak werkt. 

Beste Bernard,

Haal de inblaas-sok weg en je probleem is grotendeels opgelost.

Hoi Bernard,

Het lijkt mij verstandig om naar een school te gaan (zoeken) waar dit 'frisse school' systeem wel werkt. Want zelfs met natuurlijke toevoer is dit mogelijk. Bij de renovatie van de brede school De Waterhoef te Oisterwijk is ook gekozen voor natuurlijke toevoer. 

En dan in overleg met een onafhankelijke installateur de verschillen te bekijken. Waarom werkt het bij deze school wel en bij jullie school niet. Dan kom je mijns inziens de problemen en de oplossingen tegen.

 

Ga sowieso niet blindelings uit van een installatiesysteem (WTW). Blijf als gebruiker van een gebouw zelf ook nadenken.

Een pas nieuw opgeleverede school in Den Helder had (heeft) ook problemen met het installatiesysteem.

In de pauzes doen de juffen daar zelf de ramen al even open om weer voldoende frisse lucht in het lokaal te krijgen.

 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

 

Vriendelijke groet,

Ron Dekker (06 - 219 122 94)

Mijnbouwhulp.nl

Uw situatie is niet de enige, ik zie dat er al vele reacties zijn, wellicht is de oplossing uiteindelijk niet te ingewikkeld, eerst vaststellen wat er aan feitelijke stromen en besturingseffecten zijn en vervolgens bepalen wat de mogelijke (creatieve) oplossing is voor een goed klimaat. Mocht u interesse hebben belt u mij even, want er is veel over te zeggen, maar we moeten inzoomen op uw situatie en kunnen mogelijk per telefoon ontdekken of ik u van dienst kan zijn.

M.Kippers 06-22377894.

Reactie per mail van Evert Hasselaar:

Vraag, is de situatie echt veel slechter dan na het installeren van de wtw units? IS na die verandering een check gedaan op de CO2 waarden? Ik doe momenteel metingen in een school met balansventilatie en constateer dat na ongeveer een half uur de hygienische grenswaarde is bereikt, met andere woorden de leerlingen en leerkracht zitten ongeveer 75% van de tijd in een lokaal met bedompte lucht. Hier moet als eerste het ventilatievolume verdubbeld worden, maar dan nog is het niet helemaal opgelost.

Ik deed eerder onderzoek naar stofophoping in toevoerkanalen en ontdekte tot mijn verrassing dat het stofgedrag erg dynamisch is, met andere woorden: regelmatig komt er een echte stofwolk de ruimte in: bij een windvlaag, een vrachtauto die vlakbij raast, een deur die dichtgeslagen wordt etc. Dat valt alleen te verhelpen met een schoon systeem.

Een 100% bypass is ook onmisbaar, dus niet eentje die de wisselaar niet afsluit, want dan komt er nog de helft van de lucht (extra) opgewarmd in het lokaal. En bedenk dat zodra het te warm wordt in een lokaal, door zon en leerlingen, de wtw die warmtepiek oppakt en meeneemt naar het lokaal, met andere woorden de wtw draagt bij aan oververhitting. In de school die ik momenteel bezoek is oververhitting het grootste drama, omdat het iedereen zo zeer vermoeit. Een 100% bypass met kleppen of een zogenaamde zomerwisselaar zonder warmteoverdracht is echt noodzakelijk.

Nadat ik oplossingen had voorgesteld, zei de gemeente: "Heb je geen advies dat voor 90% de problemen oplost en dat de helft kost (zoiets)" Kijk, daar heb je wat aan. Daarom doen we nu proeven met verplaatsen van afzuigpunten van de gang naar het lokaal, en intussen heb ik ook ontdekt dat de ventilatoren niet op 100% capaciteit staan afgesteld. De reden: het was niet goed warm te stoken en dan bedenkt een installateur dat je de luchttoevoer maar beter kunt verlagen.....

Heel leuke zoektocht, geef niet te snel op, want de problemen zitten soms in een onverwachte hoek...

Ben ik het helemaal mee eens. Wij als installateur worden vaak geconfronteerd met een peperduur klimaatsysteem die door een adviseur is bedacht. De vaak voorgeschreven leverancier van dit decentrale systeem geeft geen enkele of minimale korting want hij staat in het bestek. En  de installateur kan er bijna niets aan verdienen die word helemaal uitgeknepen maar draait wel op voor de klachten en nazorg.  

Wij hebben betere alternatieven en ook nog eens goedkoper en wij vinden onze oplossingen ook nog eens beter. En we kunnen scherp aanbieden omdat we niet van één systeem afhankelijk zijn en dus ook de leveranciers scherp mee laten inschrijven.

Theo Beelien Top installatiegroep.

"en ontdekte tot mijn verrassing dat het stofgedrag erg dynamisch is"  van Evert Hasselaar.

Dat is een belangrijk gegeven.!  Het op één punt meten is daarmee heel subjectief.  Naar mijn idee zijn vele installaties veel te complex en zonder gebruiksaanwijzing. en zo afgesteld dat er niemand mag of kan aankomen. Wat mij ook tegenvalt is allerlei vast opgestelde  meetapparatuur die kan aangeven of het wel of niet deugd. dat zou beter zijn dan het menselijke gevoel van welles-nietes.    

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+