BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ventilatiesysteem "Frisse School" werkt niet naar behoren, waar kan ik een objectief advies ter verbetering krijgen?

Bernard Vercouteren van den Berge stelt in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag.

Op een school in Middelburg zijn enkele jaren geleden in een bestaand gebouw (1930) in 16 lokalen ventilatiesystemen (inclusief WTW) aangebracht vanuit een project van gemeente Middelburg. Na een offerteprocedure is een producent en installateur gekozen en is het systeem geplaatst in de zomervakantie.

In de lokalen op met name de bovenste verdiepingen, werkt het systeem niet naar behoren: het voelt benauwd aan, de CO-2 sensor staat dan ook regelmatig op "rood". Geluidsoverlast door op volle toeren draaiende WTW-units is het gevolg. Ook de filters (met name retour) vervuilen veel sneller dan verwacht, wat weer veel kosten in arbeid en filters met zich meebrengt. Ook de aanzuigroosters in de gevel vervuilen sterker dan verwacht.

Wat wij als school nu zoeken is het volgende: een objectief advies over de oorzaken van de huidige problemen en hoe die op te lossen (met inschatting van het kostenplaatje). Zoals het nu gaat (ramen open voor frisse lucht, kinderen en leerkrachten die last hebben van het lawaai van de installatie) is niet acceptabel.

Kan jij Bernard helpen aan het juiste advies? Geef je reactie dan aan hem door via deze discussie.

Weergaven: 2421

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Bernard,

Dit is een veel voorkomend probleem, er zal een scan gedaan moeten worden op basis waarvan deze voorzieningen zijn aangebracht, maar ook in welke omgeving deze school staat gesitueerd. Heeft de verdieping een plat dak?

Is er veel verkeer langs, of zijn er in de buurt industriële functies.

Bij het bekend zijn van deze gegevens kunnen wij een onafhankelijk oordeel geven over de geplaatste voorzieningen maar ook welke kosten er gemaakt zullen moeten worden om een en ander op het beoogde niveau te krijgen.

Om verder van gedachte te wisselen, ben ik bereikbaar op 06-50258931.

johan@drostadvice.nl

Beste Bernard,

Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem, hoogstwaarschijnlijk heeft de bovenste verdieping een plat dak waardoor hier met name in de zomer een hogere temperatuur zal ontstaan dan in de ondergelegen verdieping.
Hierdoor zal het CO2 gehalte dan ook snel stijgen, hiervoor zijn mooie producten op de markt waarbij men deze ruimte kan koelen zonder het aanleggen van extra leidingen en apparaten op het dak.technische ruimten.

Voor een scan of dit toepasbaar is en een gedegen advies kunt u mailen naar r.vanderdrift@driftengineering.nl

Met vriendelijke groet,
René van der Drift

Als de Co2 sensoren op rood staan geeft aan dat er te weinig geventileerd wordt. Dus een wtw plaatsen met grotere ventilatie capaciteit, Ben je meteen ook van je geluidsklachten af.

Dat de filters snel vervuild raken is een teken dat er veel vuil in de binnen en buitenlucht circuleert. Beter de vervuiling in de filters dan in de longen lijkt mij. 

Beste Bernard,

Jammer dat deze serieuze investering niet aan jullie verwachtingen voldoet!

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op het niet-functioneren van jullie wtw-systeem. Daarom is een beoordeling ter plaatse de enige manier om tot een juist advies te komen.

Graag bied ik je daarom mijn diensten aan!

Bereikbaar via (m) 06 286 251 27 (e) tlberg@jaarberg.nl (w) www.jaarberg.nl

Voor nu succes en vriendelijke groet,

Theo van den Berg | Bureau Jaarberg

Dit roept meer vragen op dan je antwoorden zou kunnen geven. 'een objectief advies' kan door menig bouwfysisch installatieadviseur gegeven worden. Ik krijg door de vraag de indruk dat alleen op de installateur afgegaan is.

Wat de installatie betreft vraag ik mij af waar de (verschillende) aan- en afzuigfilters geplaatst zijn tov elkaar en in het gebouw (oriëntaties)

Ook de gebruikte afwerkingsmaterialen en inrichting van de omgeving roept ook vragen op.

Het beste lijkt mij een adviseur te vragen die naar al die factoren kijkt.

Hetgeen meer mensen al hebben geadviseerd: meten is weten ....

Neem een goede werktuigkundige adviseur in de arm en laat rapporteren over de geplaatste installaties; lucht- en conditiemetingen zijn daarvoor noodzakelijk, maar ook inspectie naar bijmenging van retourlucht, lekkages en meer.

Daarbij horen ook metingen naar de binnen- en buitencondities: CO2, temperatuur, vervuiling, determineren van de buitenvervuiling (hiervoor heb je een binnenmilieu adviseur nodig).

Jammer, dat wij "hoog in het Noorden zitten", anders had ik dit graag opgepakt ....

Bernard,

Indien de CO2 meting aangeeft dat de waarde te hoog is, is het duidelijk dat de ventilatieunit niet doet wat hij belooft.

Ofwel is hij ondergedimensioneerd, en dat kan snel nagegaan worden, ofwel treedt er kortsluiting op tussen aan- en afvoer van de verse lucht. Men vergeet al wel eens dat de lucht zich moet kunnen mengen in een lokaal en de positie van aan en afvoermonden is daarbij cruciaal.

Ik zou eerst kijken naar de capaciteit van de unit en omrekenen of de CO2 meting logisch lijkt met deze debieten.

Indien de unit toch het nodige debiet levert, zou ik kijken naar de ventilatie-efficiëntie. Je kan bijvoorbeeld met een rookstaafje nagaan hoe de lucht zich mengt. Als je ziet dat de aangevoerde lucht vrijwel onmiddellijk terug afgezogen wordt, voor ze de kans krijgt dieper in het lokaal te mengen, dan ligt het aan de plaatsing van de ventilatiemonden.

Geert Bellens

Adviseur comfort en binnenklimaat

www.bestbuildingconcept.be

 

...... toch ook de plaatsen en de werking van de opnemers controleren, en wat Geert Bellens oppert: hij lijkt mij een goede adviseur voor jullie: verstandige opmerkingen .....

Beste Bernard,

Jammer dat de investering zoveel ongemakken met zich mee brengt.

In dergelijke situaties is het goed om een ventilatie-efficiëntie onderzoek te doen. Hiermee worden de klachten geanalyseerd, de werking van de ventilatie-installatie geïnventariseerd en doorgemeten en oplossingen voor de problemen geadviseerd. Dit moet de klachten oplossen.

Dergelijke onderzoeken worden door een onafhankelijke binnenmilieu/bouwfysisch adviseur gedaan. Fysi-k verzorgt dergelijke onderzoeken. U kunt ons hiervoor gerust bellen, www.fysi-k.nl.

Zoals in het advies van het rapport "frisse scholen" beschreven wordt, is alleen het verbeteren van ventilatie en eventueel WTW niet voldoende om de situatie voldoende te verbeteren. Vaak wordt de toepassing van essentiele zaken als zonwering vergeten. Door toepassing hiervan kan er meer natuurlijke ventialie worden toegepast en wordt de opwarming van het binnenklimaat beperkt. Onlangs is er zlefs een speciaal screendoek op de markt gekomen voor dergelijke toepassingen met een hogere warmtewering en een betere doorlating van diffuus licht (Tibelly ecole doek). Geen last van schittering op digiboards en een gezonder en koeler binnenklimaat dus.

Beste reageerders,

Dank voor alle input en inzichten. Om antwoord te teven op enkele wedervragen (en dichter bij een passend advies te komen) hier onder enkele nadere gegevens:

Ligging school: binnenstad Middelburg aan niet bijzonder drukke straten. Af- en toevoer zitten niet aan de drukste straat. De aan/afvoer zijn gecombineerd in één "gevelarmatuur" per ventilatie-unit.

Dakvorm: het dak is een pannendak en enkele units waar problemen mee zijn staat op de zolder onder het pannendak, boven de bewuste lokalen. Dakafwerking aanpassen is dus geen optie.

CO2-sensors: hangen op +1,5 meter boven de vloer 40 cm. naast de deur van het lokaal. De inregelunit hangt boven het verlaagde plafond.

Positie inblaas-sok hangt van binnenwand lokaal richting gevel, afvoerroosters zitten wisselend in de binnenwand of achterwand van het lokaal.

Meten is weten: er is recent gemeten door fabrikant en installateur (vandaar mijn vraag naar objectiviteit), maar met de waarden (debieten en Pascals) kan ik niet zo veel (geen expert!). Rookstaafjes zijn hierbij niet gebruikt volgens mij.

Units met WTW zijn van fabrikant Auerhaan.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op deze uitgebreidere set informatie over het schoolgebouw.

Erasmusx is een ontwerp burea op bio eco systemen. We vertrekken vanuit gezonde binnenklimaat. Wij zijn voor natuurlijke ventilatie. Dat betekend frisse lucht binnen krijgen en ook weer naar buiten zonder afzuiging. Wij hebben voldoende voorbeelden waar dit geweldig werkt en kinderen en personeel zich gezond voelt. Het bevorderd het werk en leerproces. Mensen worden er gelukkiger van. Dat is ons doel. We makken onszelf moeilijk met heel veel systemen, terwijl het zo makkelijk kan. Natuurlijk of hybride systemen scoren qua gezondheid het beste. Www.erasmusx.com

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+