BouwProfs

De bouw online verbonden.

Verlaging BTW architecten naar 6% MITS zij tevens de renovatie begeleiden...

Goed nieuws voor architecten en 'dergelijke ondernemers'. Het BTW tarief gaat ook omlaag naar 6%. Ik vind alleen dat er wel een paar rare haken en ogen aan de regeling zitten.

Je wordt verplicht om ook de renovatie te begeleiden. Niet iedere architect/tekenbureau wil of kan dit. Deze bureau's vallen dus eigenlijk buiten de regeling of moeten toch de bouw gaan begeleiden wat wellicht risico's met zich mee brengt qua aansprakelijkheid. 

Verder is het van belang dat het werk niet uitloopt. Als de werkzaamheden na 1 maart 2014 afgerond worden (en er mogelijk al deelfacturen zijn verstuurd met 6% BTW) dan vallen alle werkzaamheden onder 21% BTW. Ik hoop toch echt dat ik dit verkeerd lees, want anders is deze regeling maar heel beperkt toepasbaar.

Een ontwerp en bouwaanvraag kan toch al enkele maanden kosten. Vervolgens moeten er offertes opgevraagd worden, offertes vergeleken worden, de opdracht gegund worden en een bouwtijd van enkele maanden in acht genomen worden. Voor sommige opdrachten ben je dus na de bouwvak al te laat om ze aan te bieden onder de 6% BTW... 

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen deze regeling aankijken...

 

Weergaven: 3913

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik zie het zo.

Je kan een opdrachtgever "verleiden" door bouwbegeleiding op te nemen in de offerte waardoor de gehele offerte, ontwerp, uitwerken, vergunningaanvraag, in de 6% valt, mits opgeleverd voor 01 maart 2014.

Hoe ver je de begeleiding uitvoert kun je zelf invullen. Hieraan is geen minimum aan uren verbonden.

Hiermee kun je werk binnenhalen EN de opdrachtgever een voordeel geven.

De tijdelijke regeling is bedacht om de bouw te stimuleren.

Wat ik daarom vreemd aan deze regeling vind is dat onderhouds- en renovatiewerken die na 1 maart 2013 opgeleverd worden, in hun geheel vallen onder het tijdelijke btw tarief van 6% op arbeid. Opdrachtgevers krijgen hiermee dus een meevaller, maar of die nu extra geld uit gaan geven aan nog meer klussen, vraag ik me af.

Omgekeerd vallen projecten die na 1 maart 2014 opgeleverd worden, ook in hun geheel onder het normale tarief van 21%. Grotere projecten vallen dus al snel buiten de boot. Het lijkt er dus op dat de overheid vooral kleinere klussen wil stimuleren.

Voor de aannemer betekent de regeling waarschijnlijk wel wat meer werk, maar ook extra rekenwerk. Van de klussen die de komende tijd opgeleverd worden, moeten de te facturen bedragen aangepast worden aan de 6%. En van de klussen waarvan nog niet zeker is of ze wel voor 1 maart 2014 afgerond kunnen worden, moet je naar de klant toe een slag om de arm houden want misschien krijgen ze wel een naheffing voor 15% btw op arbeid. En ook in dat geval moeten de facturen herberekend worden.

Mooi dat de overheid aan de bouw denkt, maar mag het iets makkelijker?

Dan heb je nog niet gelezen wat je administratief allemaal toe moet gaan passen om deze regeling goed op te volgen. Als je materiaal levert en arbeidsloon levert dan geldt de 6% op de arbeid. Niet op het materiaal. Dan moet je dus uit gaan splitsen welke overhead kosten op kantoor personeelskosten zijn en welke kosten voor in het geval van de architect papier waar de tekening op staat zijn. De kosten die puur personeel zijn mag je tegen 6% doorvoeren, maar die kosten van het papier waarop de tekening staat en de envelop en postzegel op de envelop moet je tegen 21% door gaan berekenen. Vergeet ook niet dat als je 3 tekeningen aan elkaar niet je ook de kosten van het nietjes tegen 21% door moet rekenen. Als je dat goed wil doen mag je wel 500 euro extra gaan berekenen aan 6% personeelskosten om dit allemaal uit te gaan zoeken. De hele regel is dus weer totaal onuitvoerbaar.

Hoe zit het met verschotten binnen de opdrachtsom? Oftwel afdrukkosten, reiskosten, portokosten e.d.? 

Moet zelf bij de drukker 21% betalen kus kan moeilijk met 6% worden doorbelast.

Als je de regeling goed leest is er een tweestrijd. Er staat letterlijk in de regeling:

"Het verlaagde tarief wordt toegepast op het ontwerpen en vervaardigen van bouwtekeningen door architecten en dergelijke ondernemers mits zij tevens de renovatie van de woning begeleiden."

Als je denkt aan renoveren denk je aan vernieuwen/vervangen en verwacht je niet dat het plaatsen van een nieuwe dakkapel onder de regeling zal vallen voor wat betreft het tekenwerk. Maar ook in de regel staat omschreven wat wordt verstaan onder renovatie- en herstelwerkzaamheden wordt verstaan waar de regeling op van toepassing is. Moet er hierboven dus in plaats van renovatie, renovatie- en herstelwerkzaamheden worden gelezen? Erg verwarrend, maar ik ga uit van het laatste!

"Onder renovatie- en herstelwerkzaamheden worden in dit verband verstaan: het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden, van (delen van) de woning."

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2018   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+