BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een duurzame samenleving bouwt zichzelf niet en daarom stelt GroenLinks in Zwolle voor om pas een omgevingsvergunning voor nieuwbouw te verstrekken als de bouwer standaard gebruik maakt van zonnepanelen of andere duurzame energie.

Een quote uit het verkiezingsprogramma van Groen Links waarmee men in Zwolle de gemeenteraadsverkiezingen ingaat. Wat vind jij als bouwprof van dit idee? Haalbaar en wenselijk of niet?

Weergaven: 752

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het streven is prima, maar wel erg kort door de bocht.

Beter is om uit te gaan van trias energetica, waarbij geen gebruik beter is dan duurzaam gebruik. Ofwel, zijn die zonnepanelen wel zo duurzaam? Denk hierbij ook aan levensduur (MPG).

Men zou zonnepanelen en infrarood-warmtepanelen moeten verplichten.

Zie de mogelijkheden: www.infra-warmtepanelen.nl

Het is een echte oplossing voor vele energie problemen en warmte vraagstukken.

Martijn van Gemert stelt inderdaad terecht dat dit veels te kort door de bocht is.

Duurzaam bouwen is niet hetzelfde als duurzame energie gebruik laat staan een duurzame samenleving.

Duurzaamheid van bouwwerken gaat nog veel verder, daarbij gaat het van ontwerp, gebruik tot sloopfase.

Om de duurzaamheidsprestatie van een bouwwerk te bepalen worden de gegevens de producten conform de norm gebruikt in de bepalingsmethode. Binnen Europa is hier voor een set normen ontwikkeld.

In Nederland hebben we de EPC als lat waar bouwend Nederland overheen moet springen als het gaat om energiezuinig bouwen. Opmerkelijk dat men op lokaal niveau de lat dan nog eens hoger gaat leggen, dit zal de nodige protesten op gaan leveren. Los daarvan sluit ik me aan bij Martijn van Gemert, dat het beperken van energieverbruik veruit beter is dan alleen focussen op duurzame opwekking van energie.

Groen Links (en ook andere politieke partijen) zouden de verleiding van symboolpolitiek beter moeten weerstaan want daar schiet de maatschappij niets mee op.

Dit soort stembus uitspraken belichten slechts een gedeelte van wat er nodig is.

De totale mix van onder andere gebouwschil, daglichttoetreding, ventilatie enz. wordt hierbij niet in meegenomen.

Ah, er komen weer verkiezingen aan, dus laten vooral wat goedbekkende oneliners via de media de wereld in slingeren.

Het streven is erg goed, maar GL gaat erg kort door de bocht. Het gaat niet alleen maar om een duurzame manier van energie-opwekking, het gaat bijvoorbeeld ook om isolatiewaarden, maar ook over gebruikte materialen en hun (mogelijke) hergebruik die invloed op het milieu hebben.

Kortom: de discussie is vele malen breder en dieper dan een paar panelen op elk vinexdak. Goed om de discussie aan te wakkeren, maar kom dan wel met serieuze en onderbouwde voorstellen.

Als de bouwwereld in zijn geheel niet beter oplet op de geleverde isolatie kwaliteit dan blijven we bouwen met halve isolatie waarden. Alle componenten zijn goed gecertificeerd maar de wijze van aanbrengen laat vaak veel te wensen over waardoor de componenten de totale isolatie waarde van de woning niet wezenlijk verbeteren. Wat groen links doet is strikt noodzakelijk om op korte termijn resultaten te boeken op het gebied van duurzaam opwekken.

Als we voortaan bij nieuwe woningen altijd een Passief huis niveau halen en nieuw A+ witgoed in de woning wordt aangesloten, tja, dan denken we over de trias energetica, maar gaat dat lukken in het tempo dat we bouw-regelgeving aanscherpen? Ik zou zeggen; ook bij dak renovatie zonne-energiesystemen verplicht laten aanbrengen!

Beste heer Wieringa,

Ik denk dat de discussie breder gevoerd moet worden; niet alleen in betere isolatiewaarden en duurzame installaties en/of zelf opwekken. Denk ook aan voor welke doelgroep wordt gebouwd, hoe lang gaat dit gebouw werkelijk mee, is permanent dan wel de oplossing?

Ik merk dat we als bouwers te snel overgaan tot het stapelen van stenen, en dan pas nadenken hoe we het gebouw 'duurzaam kunnen krijgen'. Dat moet andersom, pas dan zijn echte duurzame oplossingen mogelijk!

Daarom blijf ik erbij dat verplicht stellen van duurzame installaties zoals zonnepanelen niet de oplossing is (maar wel kan zijn in sommige situaties).

Los van het hoge symboolpolitiek gehalte en het tenenkrommend gebrek aan kennis bij een partij dat zich groen noemt, is het volgooien van een dak met zonnepanelen niet de goedkoopste manier om straks in 2015 aan een epc waarde van 0.4 te voldoen?

Helaas wordt duurzaamheid als begrip vaak verengd tot het onderdeel energie. Onbegrijpelijk dat een links georienteerde politieke partij het niet over een duurzame samenleving heeft i.p.v. over volledig arbitrair "gekozen" energetische maatregelen, die zeker niet in alle voorkomende gevallen een passende oplossing zijn.

N.m.m. zijn veel politieke partijen niet in staat een visie uit te dragen t.a.v. relevante onderwerpen in de maatschappij, zoals duurzaamheid. De partijprogramma's barsten van de ad hoc maatregelen en zijn vooral reactief van aard. Het wordt tijd voor een twee partijen stelsel..... Verplichte coalitievorming vooraf en een degelijke visie en doelstellingen als verkiezingsprogramma.

Een duurzame samenleving bestaat uit vele componenten en het nemen van zinvolle energetische maatregelen kan daar zeker een deel van uitmaken, maar ik hoop voor de inwoners van de gemeente Zwolle dat de ambtenaren en het toekomstige college wel hun huiswerk wel doen.

Ben ik het helemaal met groen links eens want als je het niet doet loop je eigenlijk steeds achter de feiten aan, en fosssiele brandstof raakt uitgeput of onbetaalbaar en er worden oorlogen om gevoerd, als de zon schijnt is hij gratis, voorlopig althans!

Ben het helemaal oneens met groen links.
Isolatie is nog maar zeer jong in gebruik, we weten niets van de effecten over een paar jaar slopen we alles er weer uit voor weer wat anders.

http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/hoe-gevaarlijk-zijn-materialen...

Het "optuigen" van een groen linkse milieu politie en aanverwante belasting keurmerken voor goed isoleren houd wel een hele grote "club"
mensen aan het werk maar het is contraproductief.

het is alleen werkverschaffing.
Met een enkele simpele wets-verandering is het hele probleem opgelost.
Openbaarheid van meterstanden.

Mijn isolatie
Weg met de Privacy
Ik heb geen geld om te isoleren en ben het ook niet van plan.
Mijn warmtegeleidingscoëfficiënt of isolatiecoëfficiënt is nul of oneindig kan me niet schelen.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+