BouwProfs

De bouw online verbonden.

vloerisolatie per 1/4 2012 omhoog met 40%, ook voor bestaande woningen?

De isolatie-eis voor nieuwbouwvloeren is per 1 april 2012 verhoogd van 2,5 naar Rc≥3,5 m²K/W. Deze verhoging met 40% blijkt bittere noodzaak. Het wooncomfort van nieuwe woningen valt veel mensen tegen terwijl het energieverbruik veel hoger is dan op papier berekend. Heeft de woning vloerverwarming dan is de kruipruimte veel te warm en is het energieverbruik nog hoger zo blijkt uit onderzoek

Onduidelijk is nog waarom het comfort en energieverbruik bij nieuwbouwwoningen zo tegenvalt. Is het niet verstandig vanaf nu bestaande woningen ook op ten minste het niveau van de nieuwbouw te brengen (Rc=3,5) om dubbelwerk te voorkomen?  

 

Weergaven: 4005

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Roelofsen

Het ligt iets gecompliceerder naar mijn idee. Met vloerisolatie kan ik mij met uw beredenering best vinden, echter bij dakisolatie is de nieuwbouwnorm vaak niet haalbaar. Bij spouwmuurisolatie is de nieuwbouwnorm in de bestaande bouw nooit haalbaar!
Men zou dus met het hoge btw tarief naisolatie slechts ontmoedigen.
Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn!
Feit is, dat men met een Rc van 3,5 maar een paar procenten extra gasbesparing haalt ten opzicht van een Rc van 2,0. Beter een R van 2 dan geen verbetering.
Met vloerisolatie is ook een R van 5 of hoger prima haalbaar. Helaas wordt er in het bouwbesluit geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende bouw delen.

Wat ik echter nog nooit gezien heb is dat een isolatie fabrikant (tonzon in dit geval) zijn uiterste best doet om voor zijn klanten, en uiteindelijk ook de eindconsument, meer te laten betalen voor zijn producten. Dit druist naar mijn mening tegen alle logica in. Ik probeer het voor mijn klanten financieel zo aantekkelijk mogelijk te maken. Dat zou hij ook moeten doen.
De handelswijze van Tonson is in dit geval ( naar mijn bescheiden mening ) schadelijk voor de consument, de markt (marktvertrouwen) en voor het millieu. Wellicht dat slechts eigen gewin belangrijker is dan de rest? ( hogere R = meer lagen folie = meer omzet etc. etc.)

@Frank Koster

Compromis: SBVN heeft geen bezwaar tegen uitzondering voor dakisolatie bestaande bouw

Samenvatting van voorafgaande: Om het 6% btw-tarief voor woningisolatie bij bestaande woningen te mogen toepassen, moest voor 1 april 2012 minimaal het niveau van nieuwe woningen (Rc=2,5) worden toegepast. Voor spouwmuren is een uitzondering gemaakt omdat deze isolatiewaarde met alleen het vullen niet gehaald kan worden. De overheid heeft de minimale isolatiewaarde gekoppeld aan de isolatiewaarde in het Bouwbesluit. Lang van te voren wordt aangekondigd dat in het nieuwe Bouwbesluit de isolatiewaarde zal worden verhoogd van Rc=2,5 naar Rc=3,5.

Op 1 april 2012 gaat het nieuwe Bouwbesluit in. In plaats van de verhoogde Rc-waarde,  hanteren de leden van de VENIN nu het criterium (Rc=1,3) dat minimaal noodzakelijk is om te mogen verbouwen. Dit verschil in interpretatie verstoort de concurrentieverhoudingen, zodat VENIN en SBVN besluiten deze kwestie voor te leggen aan de Overheid. Op donderdag 31 mei stelt het ministerie van Financiën Spaar het Klimaat en de SBVN telefonisch op de hoogte van de uitkomst van het interdepartementaal overleg over dit geschilpunt. Op verzoek van het ministerie voegt de SBVN deze beslissing toe aan het artikel op de Cobouw-site (reactie 9) en Spaar het Klimaat plaatst deze uitkomst op Linkedin.

De VENIN is kennelijk niet blij met deze uitkomst en past haar standpunt niet aan. Uit uw reactie begrijp ik nu dat dit te maken heeft met de haalbaarheid van de nieuwe isolatiewaarde bij de toepassing in (een groot aantal?) bestaande daken. Wanneer dit juist is dan had de VENIN wat ons betreft wel wat eerder in actie mogen komen. Het is immers allang bekend dat deze verhoging eraan zat te komen. De SBVN heeft al op 18 juli 2011 een oproep gedaan o.a. aan de VENIN-leden om deze toekomstige norm alvast in te voeren, omdat hiertegen (bij vloerisolatie althans) geen enkel technisch en/of maatschappelijk relevant bezwaar bestaat en omdat hiermee dubbelwerk wordt voorkomen. Sindsdien hebben een groot aantal bedrijven zich gemeld, waarvan 40 zich op deze lijst hebben laten plaatsen.   

Zoals eerder voor bestaande spouwen een uitzondering is gemaakt vanwege technische bezwaren, ligt het in de lijn nu voor bestaande daken ook een uitzondering te maken, wanneer daar technische en/of maatschappelijke bezwaren aan ten grondslag liggen.

De SBVN heeft hiertegen geen bezwaar.

Mijn conclusie is dat voor subsidies sec aanhaken bij het bouwbesluit sub bestaande bouw voor na-isolatie niet werkt en dat bovendien onderscheid had moeten worden gemaakt naar bouwdelen. Deze misser dateert vanaf de introductie van de 6% BTW regeling.

Differentiëren is noodzakelijk en ook mogelijk, zoals de Provincie Limburg met een actuele regeling, ondersteund door Agentschap NL bewijst: alleen hoogwaardige na-isolatie subsidiëren als het kan en de eisen bijstellen naar beneden als het moet. Onderstaande is afkomstig van het aanvraagformulier van de Limburgse Energie Subsidieregeling, zie voor het complete aanvraagformulier: bit.ly/MSKLQ0

Maatregel(en) Aantal Bedrag in €
 

Vloerisolatie/bodemisolatie*: € 10,00 per m² R ≥ 3,5 m² K/W

Dakisolatie*: € 10,00 per m² R ≥ 3,5 m² K/W
 

Spouwmuurisolatie*: € 3,00 per m² R ≥ 1,6 m² K/W

Gevelisolatie*: € 10,00 per m² R ≥ 3,5 m² K/W
Bij deze, de verklaring van de belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaove...

Einde discussie lijkt mij.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+