BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vluchttijd woningbrand slinkt naar 3 minuten, hoe kunnen we woningen brandveiliger maken?

Bij een woningbrand hebben mensen gemiddeld 3 minuten de tijd om het huis uit te vluchten. Dertig jaar geleden duurde het nog 17 minuten, voordat een brand zich door een huis kon verspreiden. bron: nu.nl

 

 

Weergaven: 2080

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik begrijp nu (pas) dat de 3 minuten schijnen samen te hangen met de rook-/gasontwikkeling, waardoor mensen in de brandende woning na drie minuten stikken/overlijden. Dit hangt vanzelfsprekend samen met betere isolering/kierdichting. RWA in huizen kan dan inderdaad een mogelijke oplossing zijn.

Ja 

Ook ramen om te vluchten lijken me belangrijk..


Wilco Dekker:  De woningen brandveiliger maken op bouwkundig vlak is natuurlijk wel te doen, maar zal weinig zoden aan

de dijk zetten.

 

Ik heb een keer een brand gehad met de tranformator van een batterijoplaadapperaat toen ik niet thuis was.
De brand was uit zichzelf uitgegaan omdat ik deze op een betonnenvloer gelegd had.
Alleen de ramen tegen elkaar openzetten voor de stank was genoeg om van de schade af te komen.
Voor die tijd had ik een houten vloer met vloerbedekking.
in dat geval was alles afgebrand geweest.
Het curieuze was dat het een woningbouwvereniging woning was.
Ik had nooit beton mogen gebruiken volgens hun.
Vijf jaar procederen en twintig centimeter hoge papier stapel, dat is vervuiling met gezeur erop.

@@@
@@@

De prijs van huizen is nergens meer aan gerelateerd wie het hardst schreeuwt komt als eerste aan de beurt.
Het pamperen is een ingesleten gewoonte geworden bij hen die het voor het zeggen hebben.
En nu vind men het vreemd dat men tegenwoordig "niet zo netjes meer is"
Het onrecht ligt voor het oprapen in de bouwwereld. Prijsduidelijkheid is eerste vereiste.

@@@
@@@

 

De Tweede Kamer wil dat er een groot onderzoek komt naar de prijzen van nieuwbouwwoningen.
Een Kamermeerderheid denkt dat de prijs van een huis veel hoger is dan nodig. In 2003 kostte een koophuis gemiddeld

230.000 euro, nu is dat een ton meer.

Ik ook het nieuwe Bouwbesluit wordt het e.e.a. gemeld over brandveiligheid en zijn verschillende NEN-normen op dit aangewezen (zie ministeriele regeling).

Specifiek ten over de brand- (en rook)werendheid van bouwproducten zijn er in het Bouwbesluit 2012 dat per 1 paril as inwerking treedt 2 normen aangewezen: NEN 6069 en NEN 6075. Met deze normen kan worden beoordeeld hoe een bouwproduct brand en rook kan tegenhouden. Vooral handig omdat de eisen op dit gebied in het nieuwe Bouwbesluit zijn aangepast. Op donderdag 8 maart organiseert NEN een informatiemiddag over het toepassen van deze normen in de Jaarbeurs in Utrecht.  Wellicht ook voor jullie interessant. Zie voor meer info

www.nen.nl/brand-en-rookwerendheid-van-producten

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+