BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bij een oude boerderij (1860) in de Vendee in Frankrijk zijn de dragende muren erg vochtig bij de grond. Niet alleen de muren aan de buitenkant maar ook de dragende muren aan de binnenkant. Welke methode kan hier toegepast worden om dit op te lossen?

Weergaven: 3201

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als ik de reacties lees, dan is de heersende opvatting dat de enige oorzaken van optrekkend vocht een hoge grondwaterstand of een slechte afvoer van regenwater zijn.

 

Wie de SBR-uitgave Optrekkend Vocht uit 1995 erop naslaat, vindt daar dat minstens zo belangrijk is capillair vochttransport in de bodem boven de grondwaterstand. Dit is altijd aanwezig en voor planten enz. de belangrijkste bron van vocht. Het verlagen van de grondwaterstand of het afleiden van regenwaterstromen biedt daarom geen enkele garantie dat hiermee het probleem verholpen is. Immers de vochtbelasting door capillaire transport verdwijnt hierdoor niet.



Kees Snepvangers zei:

Als ik de reacties lees, dan is de heersende opvatting dat de enige oorzaken van optrekkend vocht een hoge grondwaterstand of een slechte afvoer van regenwater zijn.

 

Wie de SBR-uitgave Optrekkend Vocht uit 1995 erop naslaat, vindt daar dat minstens zo belangrijk is capillair vochttransport in de bodem boven de grondwaterstand. Dit is altijd aanwezig en voor planten enz. de belangrijkste bron van vocht. Het verlagen van de grondwaterstand of het afleiden van regenwaterstromen biedt daarom geen enkele garantie dat hiermee het probleem verholpen is. Immers de vochtbelasting door capillaire transport verdwijnt hierdoor niet.Kees klopt helemaal  echter door glasschuim blokken te gebruiken rondom het gebouw (zie verhaal Rob Claesen ) doorbreek je de capillaire werking  c

Hallo Gudule,

Bij een kennis in Frankrijk kwam ik hetzelfde probleem tegen. Het bleek hier te gaan om condens tegen de natuurstenen wanden, die grondkerend waren. injecteren of afsluiten met een of ander spul dat in de gewone Nederlandse situatie prima voldoet, zou niet hebben gewerkt. We zijn bezig gegaan met verwarmen en ontvochtigen: dat werkt, maar is een tijdelijke oplossing: zodra je weg bent treedt het probleem opnieuw op. Ventileren werkt alleen als de luchtvochtigheid van de buitenlucht gering is.

Ook hier blijkt weer dat het verstandig is eerst de oorzaak van het probleem goed te analyseren.

Succes!

Conclusie:

U dient eerst vast vte stellen wat exact de oorzaak is: zakt het vocht in de muur, is het optrekkend vocht of condensatie of nog iets anders? Misscghien hebben zich daar in de loop der jaren wel veel zouten verzameld. Daarna  maar eens kijken of het juiste antwoord is te vinden.

Technocentrum Vloeren/ Afbouw

Een goede bekende van mij heeft ook een oude carre-boerderij in zuid-limburg. Op zijn terrein staat ook een kapelletje. Beide opstallen hebben optrekkend vocht-problematiek. Mijn kennis berichtte mij het volgende.

Ik heb zelf ervaring met Remmers-chemie: toepassing van Kiesol:
Een injectiesysteem waarbij een horizontaal schild van impregnatiemiddel voorkomt dat vocht uit de fundering verder de muur intrekt. Zelf om de 10 cm gaten geboord onder 45 graden tot 2/3 van de muurdikte, waarna dit middel in de gaten van 20mm wordt gegoten.
Bij de kapel hebben we een elektrisch systeem geïnstalleerd dat de vochtdeeltjes in de muur elektrisch laadt, waarna ze van + naar – (via de fundering) zouden worden afgevoerd. Controlemetingen lijken dit te bevestigen.

succes!

Staat de boerderij dicht bij de kust?. Het is belangrijk vast te stellen of de muren zijn afgewerkt materialen waarin met zout of zilt water is gebruikt. Is dit het geval dat de deklaag verwijderen, een goede voorstrijk aanbrengen en daarna de muren met een definitieve afwerklaag afwerken. Wordt de zoutlaag niet grondig verweijderd, dan wordt en nooit een mooi en duurzaam resultaat verkregen.

In het verleden werd op het platteland die grondstoffen gebruikt die eenvoudig te verkrijgen waren. Hierin schuilt het gevaar.

Beste Gudule,

 

In Italie hebben we een vergelijkbaar probleem opgelost. Daar en naar mijn weten ook in Frankrijk stonden vaak de koeien aan huis. Zeker een deel ontgraven is dan onderdeel van het plan van aan pak. Verder luister ik altijd ook naar de ervaringen van mensen uit de buurt.

Veel succes,

Harry

 IR verwarming: kan je mij hierover meer info verschaffen aub?

Willem van de Meeberg zei:

De meeste van voorgaande oplossingen zijn denkbaar. Het is verstandig om eerst de oorzaak te onderzoeken. Oude (monumentale) gebouwen zijn veelal traditioneel gebouwd in metselwerk. Om optrekkend vocht tegen te houden werden een aantal lagen met tras gemetseld, het zgn. trasraam. Daar is niets mis mee. Er zijn tegenwoordig veel manieren om optrekkend vocht tegen te gaan, maar vaak is de oorzaak de vochtige omgeving. Koude muren condenseren en in de loop der tijd hoopt zich dat enorm in de steen op. Injecteren o.i.d. lost dan niets op. We moeten zorgen dat de temperatuur van de constructie wordt verhoogd. Zelf heb ik goede ervaringen door het gebouw te verwarmen met infrarood verwarming. IR verwarming is een stralingswarmte welke primair objecten verwarmd. Deze stralingswarmde wordt in steenachtige materialen geaccumuleerd waadoor de muren een hogere temperatuur aannemen. Condensvorming wordt verminderd en de muren zullen op den duur opdrogen. Een bijkomend voordeel is dat droge steen een hogere isolatiewaarde heeft dan vochtige steen. De stookkosten worden daardoor ook nog eens verlaagd.

Gudule,

ik kan je een demonstratie geven van de werking van een dampopen, isolerende stucmortel. Binnen tien minuten zie je wat er in de huidige situatie met het optrekkend vocht gebeurt en wanneer je gebruik zou hebben gemaakt van deze dampopen stucmortel.

 

Simon van Wonderen

www.vitapore.nl

Bedankt voor alle reacties! Zoveel antwoorden had ik niet verwacht. Ik ga er mee aan de slag.

Er zitten veel goede adviezen tussen maar ik blijf nog met vragen. Ik begrijp dat we op zoek moeten naar de oorzaak. Hierbij wat meer informatie:

De buitenkant is van natuursteen en deels gepleisterd en deels gevoegd. De zuidzijde is grotendeels begroeid met wingerd (kaal in de winter). De kap zijn monniken-en-nonnen met grotendeels wel een dakgoot. Een deel van de grond rondom het huis is betegeld maar hier is niet sprake van meer vocht.

Het feit dat het vocht vooral bij de bodem voorkomt bij dragende (binnen- en buiten)wanden lijkt mij een indicatie dat het waarschijnlijk om optrekkend vocht gaat. Het komt niet voor bij de niet-dragende wanden. Ook komt het aan alle kanten (N,Z, W en O) voor. Je zou verwachten dat als het om condensproblemen ging, hier meer verschil te zien zou zijn tussen de warme en koude wanden.

Nu is het zo dat er sinds een jaar CV in het gebouw is toegevoegd. De vochtproblemen zijn nauwelijks veranderd. Hiervoor stonden er gaskachels. Zegt dit iets?

De watervoorziening gaat via een oude put vlakbij de woning. Ook een mogelijke bron van het probleem lijkt me. 

De eerste stap lijkt me dus om te graven aan de kant van de put. De staat van de fundering, de put en de grondwaterstand kan dan bekeken worden. Mogelijk wordt de oorzaak dan duidelijk.

Wat vinden jullie?

Remmers en Alpha lijken me allebei goede bedrijven om mee verder te gaan. Echter een bedrijf dat veel ervaring heeft in Frankrijk lijkt me het beste. Kennen jullie toevallig een gerenommeerd bedrijf?

Alvast bedankt!

 

Gudule,

Meet de waterstand in de put en dat weet je de grondwaterstand. Dan weet je snel of de fundering in het grondwater staat. Het vrijgraven van de fundering geeft informatie over de opbouw van de fundering. Het behandelen van de buitenzijde van de fundering heeft meestal weinig zin behalve als er sprake is van een kruipruimte/kelders onder de woning. Immers ook aan de onderzijde en de achterzijde van de fundering als er geen sprake is van een kruipruimte nemen vocht op uit de bodem.

Als er geen kruipruimte is, kun je snel uitvinden hoe vochtig de bodem onder de begane grondvloer is door een gat te boren en wat zand naar boven te halen, te wegen, te drogen in de oven en daarna nogmaals te wegen. Dan weet je het vochtpercentage. Vervolgens moet je jezelf de vraag stellen of de bodem onder de woning opdroogt als je de fundering aan de buitenzijde van het huis waterdicht maakt. Vragen daarbij kunnen helpen zijn, verstoort de wet van de communicerende vaten niet de maatregel die ik neem, treedt er capillair vochttransport op in de bodem.

Succes!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+