BouwProfs

De bouw online verbonden.

Waarom worden veel projecten in 2D uitgetekend terwijl er tegenwoordig uitstekende tekenprogramma's te verkrijgen zijn waarin het gehele project gelijk in 3D uitgewerkt kan worden?


Deze discussie is gevoerd op BouwProfs via Linkedin en is gestart door Emiel de Lange, werkvoorbereider Bouw bij VDM Woningen


De gehele discussie zoals deze heeft plaatsgevonden vindt u in dit artikel. 



Start discussie door Emiel de Lange:

 


" Voordelen zijn in mijn ogen: 
- Eenmaal uitgetekend in 3D sluiten doorsnedes,
geveltekeningen en plattegronden naadloos op elkaar aan. 
- 3D tekeningen zijn
een uitstekend middel om projecten te promoten 
- Uit 3D tekeningen kunnen
invoudig hoeveelheden berekend worden (inhoud v.e. woning, m3/m2 baksteen 

Nadelen:

- In eerste instantie meer werk 
- Aanschaf van tekenprogramma's is duur. "





Weergaven: 791

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie van Hans Lammerts, ontwerper RailInfra Solutions:

Hoi Emiel, 
Als het gaat om technische tekeningen zijn er veel mensen gehecht aan traditionele tekeningen op papier. Natuurlijk, 3d plaatjes hebben meerwaarde om een indruk / inzicht te krijgen, maar je kunt niet mee op de bouwplaats buiten! Het blijft noodzaak om de specificaties en maatvoering op papier in platte aanzichten uit te werken. Je kunt tekeningen idd in sommige gevallen laten "genereren" vanuit een 3d model. Bij standaard woningbouw wordt dit steeds meer gedaan. Maar voor veel andere takken van de bouw kan dit echter niet. De vormen en de input van verschillende disciplines laten het niet toe. Tekenwerk , complexe vormen inzichtelijk maken, het blijft een vak...


Reactie van Patricia van den Eertwegh, architect bij Wolfs Architecten:

Met de intelligente tekenprogramma's werk je in 3d, maar worden van daaruit alle technische tekeningen in 2d gegenereerd. In eerste instantie is het inderdaad redelijk wat werk, maar bij ervaring in het pakket kan je ook dat uitsluiten. Het grote voordeel is als je aanpassingen moet doen aan je tekeningen. Een enkele aanpassing in 3d zorgt er voor dat al je 2d-tekeningen ook worden aangepast oftewel tijdsbesparing. 
Deze intelligente tekenprogramma's ondersteunen ook het in opkomst zijnde BIM (Builing Information Model)-software. Waarbij het 3D-tekenmodel kan worden uitgewisseld met aannemers, installateur, constructeurs, ed. Hiermee wordt steeds meer gewerkt. In vele forums wordt gesproken over BIM en het voordeel van 3d tekenen. 
De angst van vele bedrijven is het omschakelen van programma's wat zeker tijd en geld kost, dat is een flinke investering.


Reactie van Mark van Westerlaak, Architect bij Factor Archtitecten BV:

Organisaties die jaren terug (20) geprobeerd hebben over te stappen op 3D, zijn er toen achter gekomen dat het niet werkt. Slechte software. Dus zijn nu huiverig. Daarnaast beschikt niet ieder bedrijf over de mogelijkheden, daardoor is 3D communiceren moeilijk en blijft het bij pilots. Geeft het nog een paar jaar en iedereen is om.


Reactie van Ad van Gils, Manager design, ontwerpregisseur Dura Vermeer:

De huidige complexe infrastructurele projecten moeten haast wel in 3d getekend worden. 
De voordelen voor de afstemming van de verschillende disciplines zijn groot en er is goede software voor handen. De 3d modellen kunnen gebruikt worden in elke fase vanaf schetsontwerp tot en met wapeningstekening. De klant krijgt snel en goed inzicht in het ontwerp en de uitvoeder krijgt een wapeningstekening waarvan zonder problemen is te werken. 
BIM is nu nog een stap te ver maar ook de ontwikkeling zal steeds verder gaan.


Reactie van Hein Geenen, eigenaar Nylson:

wij hebben een partnerbedrijf in India, die voor ons 3D presentaties maakt van complete projecten en dan met bewegend beeld zie ook www.nylson.nl 
In India omdat de techniek daar verder is en de tarieven betaalbaar.


Reactie van Rien Gerritsen, directeur Hutten Metaal B.V.:

Wij van Hutten Metaal leveren en monteren staalconstructies voor de utiliteitsbouw. Voor de grotere bedrijven in onze branche is het heel normaal dat er 3D gemodelleerd wordt; al zeker een jaar of 15! De tekenprogramma's worden nog elk jaar beter, maar we zouden niet meer zonder kunnen. We zijn dan idd ook al klaar voor BIM. Ik had verwacht dat e.e.a. een veel grotere vlucht zou nemen in de gehele bouw, maar veel bedrijven in deze bedrijfstak zijn erg traditioneel. Een laptop mee naar de bouwplaats, het model inladen en je kunt inzoomen op elk detail. Je hoeft dus niet te gokken hoe iets bedoeld is. Tevens kan de tekenaar meteen zien of een bepaald (theoretisch zeer knap bedacht) detail in de praktijk wel uitvoerbaar is. 
Wat ons betreft laat BIM en z'n trawanten maar komen.

Hetgeen ik al ervaren heb, dat is dat de beste tekeningen komen van ervaren mensen, mensen met een 'bepaalde' leeftijd, dus. Vaak zijn het net die mensen die nog niet mee zijn in het 3D gegeven.

Ik wil absoluut niet veralgemenen, maar vaak zijn de beste 3D tekenaars niet de mensen met de beste (technische) inzichten.

Klinkt wat hard, maar is helaas wel de dagdagelijkse weerspiegeling 'on-the-field'.

 Tonny van Loon zal wel gelijk hebben lijkt me.

Mensen met ervaring hebben de tekening in hun hoofd zitten. Dat is de praktijk zelf.

De werkelijkheid is nooit een stuk papier of data in een computer.

3D is al gauw : "Spielerij"

Zelf liet ik me verleiden om voor een kunstenares  een animatie  te maken voor een kunstaccademie afstudeeropdracht over een woestijn

3D met bewegende onderwerpen die zijn het moeilijkst te maken. Vooral om de bewegende onderwerpen gelijk te laten lopen.

September ga ik er verder mee.

Gebruikt: Google Skets met Pinnacle15 green screen.

https://www.youtube.com/watch?v=v8FqOe-DapA 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+