BouwProfs

De bouw online verbonden.

Er valt veel te vertellen over het bouwen met hout. Hout is een prachtig natuurproduct. Mits goed verwerkt uiteraard. Het werken met toleranties, de invloed van seizoenen, krimp en uitzetting, het zijn allemaal aspecten waar je rekening dient te houden als je met hout gaat werken.


Op BouwProfs bouwen we samen aan het dossier Bouwen met hout. Welk advies geef jij jouw collega's in de bouw mee over het bouwen met hout? Heb jij kennis en ervaring over het bouwen met hout? Geef jouw tip door via deze discussie. 

Oh ja, als je een reactie geeft maak je ook nog eens kans op het prachtige bouw inspiratie boek Van kan nie naar Passie.

Eind februari geven we 3 exemplaren weg aan diegene die de leukste, beste en meest originele reactie hebben gegeven.

Weergaven: 3341

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik vind het ook terecht dat er niet op grote schaal dezelfde huizen worden gemaakt, en als ze wel worden gemaakt dan zet ze maar een eind weg uit de achterhoek. Het is juist mooi om een diversiteit aan huizen te zien. Een voorbeeld van hoe het niet moet, staat in Zutphen Leesten. Daar was het voorschrift dat alle huizen witte of lichte stenen en rode pannen moesten hebben. Gelukkig zijn de ontwerpen nog wel verschillend maar toch krijg je dan al het idee dat alles hetzelfde is. En alleen dan kun je foutloos werken en snelheid maken. Als je 50 dezelfde woningen moet maken dan maak je zo veel mogelijk prefab. Maar bij een enkele woning kost het denk ik meer tijd aan voorbereiding dan dat je een kap bijvoorbeeld met de hand maakt. En het houd de timmerlui ook nog eens scherp en geeft hen een beetje voldoening in hun vak. want wat is er nu mooier dan een mooie kap maken

Systeembouw heeft alles in zich om uit te groeien tot hét bouwsysteem van de toekomst. Zo past houtskeletbouw perfect in het concept duurzaam en energiezuinig bouwen, dat steeds meer aan populariteit wint. Bovendien blijkt prefab bouwen een succesvol wapen tegen de toenemende faalkosten op de bouwplaats. Kwaliteit is gegarandeerd.

fermacell past uitstekend bij systeembouw. Met onze 100% natuurlijke gipsvezelplaten en Powerpanel HD-platen werkt u gevels, wanden, vloeren en plafonds in de houtskeletbouw tot in de perfectie af.

fermacell Gipsvezel- en Powerpanelplaten zijn zowel geschikt voor montage op locatie, als voor geprefabriceerde wandpanelen.

Zie ook onze brochure:fermacell in houtskeletbouw

Hout is een zelfgroeiend bouwmateriaal, das mooi. Houd in de gaten dat ook hout op kan raken:

Het 1 M2 HUISJE van Van Bo le Mentzel is een mooi voorbeeld van minimaal houtgebruik.

Ondanks houtkap groeien de bossen in Zweden jaarlijks met 3%. MINI HOUSE VAN JONAS WAGELL laat zien hoe getalenteerde houtbouwers uit Zweden werken.

Circa 80 % van alle vluchtelingen wereldwijd kan onderdak
worden geboden op basis van de jaarproductie van gerecyclede pallets in Amerika. Maak een plan voor het hergebruik van je houten constructie of liever nog: Gebruik gerecycled hout, zoals RISE OVER RUN

Ik ben wel van mening dat je een opdrachtgever niet op moet zadelen met een vracht onderhoud. En dan beperk ik mij alleen tot mijn vakgebied n.l. kozijnen in de buitengevel. Vaak wordt in een "onderhoudsarme" houten gevel ook automatisch aan houten kozijnen gedacht, terwijl er voldoende alternatieven voorhanden zijn t.w: aluminium, kunststof of een combinatie van beiden.



Richard Kindermann zei:

"Meer prefab componenten en de productie meer met CNC gestuurde machines."

Met veel belangstelling volg ik de ontwikkelingen van WIKI House. Het staat nog allemaal in de kinderschoenen, maar is een leuk voorbeeld van CNC geproduceerde houten bouwconstructies. Iedereen kan hier aan mee ontwikkelen.

http://www.wikihouse.cc/

http://www.hollandwikihouse.nl/wat-is-wikihouse/ 

Robots kunnen een groot aantal variaties maken. Niet te onderscheiden van handwerk. Het is de mens die het eerste idee moet hebben hoe het eruit moet gaan zien. Maar materiaal kosten lijken mij een groot deel van de totale prijs te zijn. Hand > machine > automatisch  resp.  achtereenvolgens  maken hoeveel procent uit van de totale kosten.? 


Stefan De Vleeschauwer zei:

@ Richard,

vergelijken met auto-industrie is niet 100% correct, onze huizen zijn bijna allemaal prototypes en deze worden ook niet met robots, ... gemaakt

als we huizen gaan produceren in aantallen zoals we gelijke wagens produceren, ja dan kan dit op dezelfde wijze, maar zover zijn we nog niet. en hopelijk komt het ook nooit zover, het straatbeeld gaat er dan nog op achteruitgaan

Prototypes worden steeds meer door robots gemaakt, huizen als bouwpakketten zijn er ook steeds meer.

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+