BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat is de meest efficiente manier om een EPC van 0,4 te behalen?

Uit een recent onderzoek zijn de resultaten gepresenteerd waarmee op de meest efficiente manier een EPC van 0,4 behaald kan worden.

Het advies luidt:

1. Rc waarden conform Bouwbesluit. vloer 3,5, gevel 4,5 en dak 6m2 K/W met zachte isolatie in verband met betere aansluiting ter plaatse van koudebruggen.
  2. Detailering conform SBR details 
  3. HR++ beglazing 
  4. HR 107 combi cv ketel met hoge temperatuur radiatoren 
  5. Ventilatie met natuurlijke toevoer en CO2 gestuurde mechanische afvoer 
  6. Een luchtdichtheid qv10 van 0,4 die goed realiseerbaar zou zijn 
  7. 4m2 PV panelen 

Bent jij overtuigd dat dit momenteel de meest efficiente manier is om een EPC=0,4 te behalen? Of zijn er andere opties denkbaar?

Deze vraag is gesteld door Hans van de Winkel in de BouwProfs Duurzaam Bouwen Linkedin groep.

Weergaven: 1095

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Inderdaad, FIR als hoofdverwarming wordt geleidelijk meer en meer toegepast vanwege de vele voordelen en natuurlijk het comfort. Hiervoor bestaat er een keuze in IR-hoofdverwarming (FIR-Inductie) en IR-bijverwarming (elektrisch verwarmde plaat) dus maak dan wel de juiste keuzes. De laatste jaren ontstaat hierin namelijk meer en meer onduidelijkheid i.v.m. de informatieverstrekking doordat men alles onder de noemer "Infrarood verwarming" plaatst. Dit is een zeer ruim begrip. Wanneer men namelijk een groep personen in een ruimte plaatst dan zullen ook zij de ruimte verwarmen middels de lichamen die warmte "afstralen". Ook dat is infrarood verwarmen.

Een warme groet,

Maxxinno.

Beste Sebastiaan, Goed dat je sceptisch bent. Je kunt je opmerking natuurlijk star blijven herhalen maar je kunt ons natuurlijk natuurlijk ook op afspraak bezoeken om zo een persoonlijke ervaring op te doen, de producten te zien en je vragen te laten beantwoorden. Wijzelf verwarmen in ons bedrijfspand van 350mtr2 kantoor op 23 graden (geen gas aanwezig) waarbij onze energievoorschotten ter inzage zijn. Voor al het overige verwijs ik graag naar onze website www.maxxinno.nl. Wij gaan met jou in ieder geval elke discussie op ons bedrijf aan.

Wim van Elk zei:

Beste Sebastiaan, mijn reactie is wat laat door drukte, wanneer je met hoge temperatuur (?) het iHeatpanel bedoeld dan is het zeker de moeite waard om je door ons te laten informeren. Je zal dan zeker je visie moeten bijstellen.

Sebastiaan Netten zei:

In mijn optiek zou het goedkoper moeten zijn naar LTV te gaan via Vloerverwarming.
of nog betere innovatieve systemen eventueel gekoppeld met Infrarood verwarming voor ruimtes waar een hele beperkte warmte vraag is.
Hoge temperatuurverwarming staat in mijn visie haaks op de kennis die ik heb, en een beetje kennisverrijking zie ik graag tentoongesteld.

ik zou dus graag de argumentatie achter de hoge temperatuur verwarming zien.

misschien moet ik mijn visie bijstellen!

@Marelis,

Uiteraard is een vorm van zelf energie winnen een zeer interessant geheel voor alles en iedereen. Je dient daarbij echter wel te letten op het verbruik van de elektrische apparaten, des te minder vraag naar energie des te minder investering in zonnepanelen. Dit geldt ook voor FIR warmtepanelen. Sinds 10 jaar brengen we IR-verwarming succesvol in de markt en proberen we het IR verwarmen zo duidelijk mogelijk uit te leggen. We hebben het systeem ontwikkeld op basis van het verwarmen middels accumulatie. Oftewel, alle fysiek aanwezige lichamen worden verwarmt en deze geven vervolgens de warmte af in de ruimte. Dus niet het IR panel is je verwarming, dat zijn de opgewarmde fysieke lichamen in een ruimte. Het panel is dus niet meer dan een tool om warmte te creëren. Je begrijpt dat geaccumuleerde warmte op zichzelf al een aanzienlijke besparing geeft. Koppel daaraan een speciaal voor IR-verwarming bedoelde thermostaat en het plaatje is gegarandeerd een succes voor wat betreft een besparing en comfort. 

Vrijwel alle andere IR panelen zijn zelf de warmtebron, dat is dus totaal wat anders.

Dus voor wat betreft een High End FIR-panel is zeker niet overal te koop, als bijverwarming kun je wel op vele adressen terecht. 

Je ontkomt er eigenlijk niet aan maar het bovenstaande is absoluut niet commercieel bedoeld, maar is puur en alleen ter informatie geschreven.

Beste Wim, ik ben dat met je eens. Wat ik bedoel met mijn opmerking is nog verder gaan dan alleen FIR maar naar een totaal concept. Dan bedoel ik dus ook isolatiemateriaal, speciaal stucmortel en het gebruik van speciale verven zodat je inderdaad het gebruik van elektra nog verder terug brengt en dus minder investering in zonnepanelen nodig hebt. Vandaar dat ik spreek over een TOTAAL CONCEPT.

Beste J, dat was me enigszins duidelijk. Daar je schrijft -er zijn meerdere aanbieders- gaf ik mijn reactie en deze is speciaal en alleen bedoeld voor ons eigen vakgebied/product om meer misverstanden te voorkomen. Velen roepen maar wat vooroordelen zonder kennis van zaken te hebben of zelfs ons product zelfs ook maar te hebben gezien of ervaren. Dit, terwijl wij alweer bijna 10 jaar naar volle tevredenheid aan onze vele klanten leveren. Zie dit dus niet als kritiek op je posting maar meer als een aanvulling op een enkel specifiek product.

Een warme groet.

Beste Wim, dan zitten we inderdaad op dezelfde lijn en kunnen de consumenten er alleen maar "beter" van worden in de vorm van het juiste advies.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...