BouwProfs

De bouw online verbonden.

Veel commotie afgelopen week over de aanleg van windmolenparken in Nederland. Zo werd de Afsluitdijk geblokkeerd door actievoerders en maakte een delegatie van de Tweede Kamer vorige week een wandeltocht over het strand van Noordwijk naar Zandvoort om de argumenten van strandtenthouders aan te horen om vooral geen windpark in zee aan te leggen.

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt dat er goed moet worden gekeken waar de windparken komen. Maar dat ze er moeten komen staat volgens haar vast. Nederland loopt achter bij de rest van Europa op het gebied van windparken, zegt ze. In het Nederlandse deel van de Noordzee staan nog nauwelijks windmolens. Voor Van Tongeren zijn windmolen onmisbaar in het meer zelfvoorzienend worden in de eigen energiebehoefte van ons land. De recente ontwikkelingen in Rusland waarin Poetin dreigt de gasleveranties stop te zetten maken nog een goed duidelijk volgens haar hoe belangrijk dit streven is.

Een geheel ander geluid is te horen via Willem Vermeend. De oud Staatssecretaris van Financiën liet afgelopen week in het programma Nieuwsuur weten helemaal niets te zien in de ontwikkeling van windparken in Nederland. Deze windparken zijn volgens hem enorm duur in aanleg en niet rendabel te krijgen. Bovendien draaien ze volgens Vermeend op subsidie. Tegen de tijd dat zo'n windpark is aangelegd heeft de techniek zo'n park ingehaald. Vermeend gelooft dan ook veel meer in de ontwikkeling van zonne-energie en energie besparingsprojecten waarmee de bouw een stimulans kan krijgen.

Hoe kijk jij tegen de komst van windparken in Nederland aan? En wie heeft gelijk vind jij?

Weergaven: 881

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ton, je mag zeker zeggen wat je wilt, sterker nog, ik ben het met je eens. Ik vind de meeste windmolens ook mooi, mits op een locatie met voldoende ruimte. Ik vind het maar vreemd dat men de ouderwetse molen fantastisch vindt en de moderne molen een lelijk gevaarte. Volgens mij is dit een kwestie van wennen. Wat ik ook niet snap is dat (snel)wegen worden aangelegd en dat economische belangen vervolgens zwaarder wegen dan de weerstand van omwonenden, maar als het gaat om windmolens dan kan een klein groepje klagers de heleboel tegen houden. Als ik mag kiezen woon ik liever op 200m van een windmolen dan naast een snelweg. Dichterbij zal een windmolen niet worden gebouwd, want dat heeft namelijk geen nut, de bebouwing hout de wind tegen.



Ton Veenman zei:

De eerste auto's werden als gevaarlijke stalen monsters gezien. Een zelfde reactie lijken veel windmolens op te roepen. Natuurlijk moet je ze niet vlak bij woningen plaatsen. Maar op zee of langs dijken en kanalen.

Als ik ze in het nederlandse landschap zie oprijzen, dan zie ik een prachtig ruimtelijk spel van een grootse schaal. Ik vind ze mooi! Mag ik dat zeggen? Of wordt ik dan verketterd en liefst opgesloten in een inrichting?

Iedereen mag in nederland zeggen wat hij afschuwelijk vind. Mogen we ook zeggen wat we mooi vinden?

Door de dynamiek soms mooier dan Kinderdijk. En ja een beetje nadenken over waar je wat plaatst is gewoon logisch.

Ton: niet zelden mooier dan Kinderdijk. 

Alle mogelijkheden om energie op te wekken moeten worden aangegrepen, dus ook windmolens. De crisis in Oekraine laat maar weer eens zien hoe afhankelijk we zijn van buitenlandse leveranciers.

Het is zo jammer dat iedereen wel 's avonds met een leptop, e-boek of tablet achter de buis wil hangen, maar zich niet afvraagt waar al die elektriciteit vandaan komt. En als ze dat wel doen, daar niet de consequenties van willen dragen zoals een windmolen in de achtertuin, PV-cellen op het dak en een biogasinstallatie in de kelder.

Helemaal correct. We weten al 40 of 50 jaar dat dit probleem zou komen en hebben dat altijd genegeerd. Nu zijn we dus verplicht om Poetin's kont te likken. Kan me tijd wel beter besteden.

Ik vraag me al langer af waarom Waterstof naar de achtergrond is verdwenen. Met geothermische warmte ( IJsland ) of zon energie kan je duurzame waterstof opwekken. Leuk voor vliegtuigen en grote schepen.

Die krijg je met windmolens minder goed aan de praat.

 

We weten allemaal dat we een transitie moeten doormaken van fossiele brandstof naar duurzame energieopwekking. Dat schuiven we, incluis onze politici graag voor ons uit. We weten ook dat we alle duurzame bronnen nodig hebben om aan de toekomstige energiebehoeften te voldoen. Dus hebben we op grote schaal zonnepanelen, windmolens en bodemwarmteopslag nodig om hier aan te voldoen.

Waterstofgas kan een heel goed opslagmedium worden, dat ben ik helemaal met je eens Leendert Arjen.

Daarnaast zullen we in hoog tempo onze bestaande woningvoorraad goed moeten isoleren, zodanig dat deze met relatief lichte installatie aanpassingen tot nul-energiewoningen zijn om te bouwen.

Nieuwbouwwoningen zullen binnenkort aan aan deze eis (EPC=0) moeten voldoen. Bij de bestaande woningvoorraad ligt de grootste uitdaging. Dat levert de grootse besparing op. Je kunt nu al uitrekenen dat dat zich dubbel en dwars terugbetaald in lagere energiekosten. Burgers doen dat echter niet uit zich zelf. Dat zal de overheid moeten oppakken.

Het zal nog even duren voordat de politiek hier echt werk van maakt, maar de wal zal vanzelf het schip keren. En dat is een beetje wrang: Poetin helpt ons wel, dit niet eindeloos voor ons uit te schuiven.

Misschien is dit een goed moment om er serieus mee aan de slag te gaan. Dat hoop ik echt.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+