BouwProfs

De bouw online verbonden.

Oplossingen gezocht voor zomerventilatie van een Passiefhuis.

Voor een Passiefhuis zoeken we een nette oplossing voor de nachtventilatie. In het ontwerp zit een 'schoorsteen' die in de warme zomernachten via natuurlijke trek de binnentemperatuur richting de koudste nachttemperatuur moet brengen.

Op de foto zie je dat de schoorsteen een onregelmatige vierhoek is. Het eerste idee was om een Velux tuimelraam (5-voudig glas, elektrisch bediend) te nemen met daarnaast een vast raam in de vorm van een driehoek. Mooier zou natuurlijk zijn als het in één geheel uitgevoerd kan worden. Dus een maatwerkkozijn in de vorm van de onregelmatige vierhoek. En dat ook nog in een Passiefhuisuitvoering. En dan is heffen misschien ook mooier dan kantelen. 

Maatvoering van de vier zijden is ongeveer: 1980-1720-780-1400mm. Heeft iemand suggesties?

Weergaven: 1067

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Cock

Een leuk idee alleen zal er een trekhoogte moeten zijn om de af te werken lucht in de woning die warm is, opgang te brengen.

Het creëren van een zogenaamde thermische trek. Warme lucht stijgt omhoog en er ontstaat vervolgens onderdruk onderin de gecreëerde schoorsteen.

De thermische trekhoogte bedraagt hier voor dit ontwerp ca 3,5 meter als ik het zo inschat.
Dan is de vraag waar je de aanzuiglucht vandaan haalt via 1 meter onder de aarde gelegen ventilatiebuizen (natuurlijke koeling) uitmondend ergens boven maaiveld in de tuin. AWW systeem.

En hoe je de doorspoeling in de woning hebt bedacht, immers je wil de woning kunnen doorspoelen met koudere ventilatielucht.

In de zomer fijn maar hoe had je het gedacht in de winter, via de grondbuis warmt de aangezogen lucht bij een buitentemperatuur van -10°C op tot 2°C.

Hoe denk je aan het bouwbesluit te kunnen voldoen voor de minimale ventilatie eis?

Je kunt het empirisch bepalen maar ik ben bang dat je toch te weinig trekhoogte hebt, ook een gedachte kan zijn om thermische trek op te wekken om de schoorsteen van glas te maken en de warme lucht bovenin zal hierdoor gaan stijgen en de trek kan zijn functie vervullen.

Het mooie natuurlijk is dat dit systeem weinig energie gebruikt als het werkt en dus een meer natuurlijk binnenklimaat creëert.

‘Het alternatief zou dus mechanische afzuigventilatie zijn’,

‘Met een energieverbruik tot gevolg, maar zorg wel dat er geventileerd wordt in de tegenwoordig hoogwaardig geïsoleerde woningen.

Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt.

Ik informeer u graag over alle mogelijkheden die TIAB bv voor u kan bieden

ing Ron.M.R Bosch
Owner, Tiab bv | TIAB Beheer bv | SECN | Project Management HVAC|BD|ET|DE|HR| Senior Teacher Installation Technology
Build and Environment Building Docter

Zet het even in de nieuwste PHPP 9.61 dan kan je de nachtventilatie geheel door rekenen. Als je aan beide zijden van je huis een zomernachtluik maakt is vaak dan al voldoende om een doorspuibaarheid van 1,8 voud te krijgen vanwege de verschil in temperatuur tussen de kant waar de zon onder gaat en de kant waar de zon opkomt West resp. oost. Dit geeft vaak al voldoende trek.

De nZEB-tool is de nieuwste PHPP en te koop bij SBRCURnet. Wij zijn de makers van deze versie waar nu ook activehouse mee berekend kan worden.

Peter is hier ook een vrije docenten, studenten versie van beschikbaar? 

Wil wel eens kijken wat dat programma doet ook rekenkernen inzichtelijk?

Met vriendelijke groet,

 

Ron.M.R.Bosch | Sr Teacher Installation Technology BMU | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | Academie voor Bouw en Infra|

Instituut Built Environment | 

Beste Cock,

Zoals door Carl-Peter al aangegeven zullen ventilatieluiken voor en achter het probleem waarschijnlijk oplossen. Tevens zijn deze zomernachtluiken zeer efficiënt en praktisch in gebruik. 

Knipping heeft speciaal voor de Nederlandse markt passiefhuis kozijnen en deuren ontwikkeld in moderne of juist authentieke uitstralingen. In deze kozijnen kunnen ook speciaal hiervoor ontwikkelde zomernachtluiken worden opgenomen.

Deze kozijnen worden gemaakt in een unieke combinatie van kunststof en aluminium. Hierin neemt het kunststof basis profiel de functionaliteit en de isolatiewaarde voor zijn rekening en het aluminium aan de buitenzijde de vorm en iedere gewenste kleur.

http://www.knipping.nl/zakelijk/passiefhuis/

Heren,

om de discussie weer op het juiste pad te krijgen:

  • uiteraard staat deze zomerventilatie los van de normale ventilatie (balansventilatie met WTW, geen ongezonde bouwmaterialen en meubelen),
  • in de PHPP zit ik nu aan ventilatievoud voor de zomerventilatie van 1,21 (gebaseerd op natuurlijke trek, geen rekening gehouden met oost-west-effect),
  • gezocht wordt dus een mooie oplossing voor het bovendeel van de zomerventilatie in de zogenoemde schoorsteen.

Hopelijk kunnen jullie nu weer meedenken!

Beste Cock, 

Het lijkt een bijzondere oplossing met de schoorsteen. Zoals al eerder gezegd is, bij een ventilatie met warmte wisseling word dit automatisch te verzorgd. Bij een standaard WTW word daarvoor een bypass gebruikt zodat s'nachts de afgekoelde lucht rechtstreeks binnen komt met een verkoelend effect. 

Bij de Fresh-r (decentrale wtw) word gebruikt gemaakt van positive pressure methode en dat werkt nog effectiever. (N.B. Fresh-r heeft geen bypass en werkt dus ook onder nul) Zonder WTW is de lucht die in zomer, of winter, overdag binnen komt verantwoordelijk voor de temperatuur voor het huis. Als je de warmte wisselaar gebruikt word dan heb je altijd een standaard temperatuur die binnen komt. Daarnaast is de Fresh-r vol automatisch en alles regelt zelf op gebied van CO2 en H2O, voor gezonde binnenlucht en comfort. 

Ik hoop hiermee toegevoegd heb aan de discussie. 

Vriendelijke groeten, 

Godard van Beekhoff

Sales manager Fresh-r

Dag allemaal,

de vraag betrof een uitvoeringskwestie. De reageerders spraken vooral op conceptniveau. Zonder persoonlijk te willen zijn naar jullie toe, moet ik het helaas wel eens zijn met mijn Vlaamse vrienden: "Jullie Hollanders hebben nog veel te leren over isolatie, ventilatie en luchtdichting. Zeker over de samenhang."

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+