BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoofddorp - akkoord over nieuw bouwplan Toolenburg-Zuid voor 1250 woningen.

Woningcorporatie Ymere en de gemeente zijn het eens geworden over een aangepast bouwplan voor de locatie Toolenburg-Zuid in Hoofddorp. Wethouder Jeroen Nobel van Wonen zei dinsdag in een toelichting dat het behoorlijk wat 'zweet, moeite en last' heeft gekost om het nieuwe ontwerp rond te krijgen.

Het nieuwe bouwplan wijkt op vele punten af van het vorige, dat uit 2009 dateert. Dat plan werd destijds aangeprezen als ambitieus en duurzaam. Ymere zag zich echter door de economische crisis genoodzaakt de plannen naar de prullenmand te verwijzen. Daarna gingen er onderhandelingen van start voor een nieuw plan.

Die hebben nu geresulteerd in een nieuw ontwerp, dat uitgaat van ongeveer 1250 woningen. In het vorige plan waren dat er nog zo'n honderd meer. Volgens wethouder Nobel is de belangrijkste aanpassing dat er nu huizen worden gebouwd waar vraag naar is. De duurdere en grotere koopwoningen zijn daarom geschrapt. "Er worden geen woningen meer neergezet en daarna gekeken of er belangstelling voor is."

De nieuwe wijk Toolenburg-Zuid wordt gebouwd in de Engelse Tudor-bouwstijl. De wijk gaat dan ook Tudorpark heten. In het nieuwe plan komen minder hoge complexen met appartementen dan in het oude. Van de 1250 huizen is minimaal 30 procent sociale huurwoningen en 7 procent in de goedkope koopsector. Ongeveer 50 woningen worden gebouwd in het zogeheten derde segment, dat wil zeggen huren tussen de 652 en 815 euro.

Verder is besloten om de geplande 5000 vierkante meter aan scholen niet in Toolenburg-Zuid te realiseren, maar in het sportpark in Toolenburg waar nu nog Hoofddorp Pioniers honkbalt.

Volgens wethouder Nobel is het de bedoeling dat eind dit jaar de eerste paal wordt geslagen voor de nieuwe wijk. Er wordt begonnen in het deelgebied dat het dichtst bij de bestaande wijk Toolenburg ligt. Afhankelijk van de vraag of de woningmarkt weer op gang komt, verwacht Nobel dat het vier tot vijf jaar duurt voordat de hele wijk zal zijn gerealiseerd. Er wordt een zogeheten kwaliteitsteam in het leven geroepen om te controleren of de nu overeengekomen ambities in stand blijven. De gemeente zal daar nauwlettend op toezien, aldus de wethouder.

De architecten presenteren op zondag 22 april hun eerste werken, zij worden daarbij geassisteerd door het projectteam van Ymere. De presentatie is in restaurant Long Island aan de Toolenburger Plas tussen 10 en 13.30 uur (IJweg 1270).

De gemeenteraad kan nog een stokje steken voor het gewijzigde ontwerp. Zij moet de plannen voor Tudorpark nog goedkeuren.

Weergaven: 829

Berichten in deze discussie

Sinds januari 2012 ben ik bezig met het opstarten van mijn eigen bouwkostenadviesbureau.

Het lijkt mij een goed plan om eens van gedachten te wisselen en daarnaast te onderzoeken of wij over en weer wat voor elkaar kunnen betekenen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Pieter de Kruijff

 

 

Bouwkostenadviesbureau de Kruijff

 

Weegbreeweide 26

3448 JL  Woerden

 

Email pieterdekruijff@ziggo.nl

 

Mobiel 06-27173262

 

 

Beste Pieter,

voor de volledigheid, wij plaatsen slechts de informatie. Als je in contact wilt komen met de betrokkenen van dit project adviseer ik je om rechtstreeks met hen contact op te nemen.

mvg,

Michel Eek

Beste Michel,

Dat ga ik dan zeker doen.

Bedankt voor je toelichting.

Met vriendelijke groet,

Pieter de Kruijff



Michel Eek zei:

Beste Pieter,

voor de volledigheid, wij plaatsen slechts de informatie. Als je in contact wilt komen met de betrokkenen van dit project adviseer ik je om rechtstreeks met hen contact op te nemen.

mvg,

Michel Eek

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+