BouwProfs

De bouw online verbonden.

CO2 beleid van Erkende Verhuizers goed voorbeeld voor de bouw.

Al sinds 2015 worden alle particuliere verhuizingen die gedaan worden door een verhuizer aangesloten bij de Organisatie voor Erkende Verhuizers (OEV) CO2 neutraal uitgevoerd. Dat wil zeggen: er wordt klimaatcompensatie toegepast.

Het idee van klimaatcompensatie is in mijn ogen niet per se verkeerd. Je zorgt in ieder geval dat er minder CO2 wordt uitgestoten. Niet direct hier, maar ergens anders op de wereld. CO2 uitstoot heeft een mondiaal effect, dus het idee is niet gek. Het idee is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op een gegeven moment compenseert de ene helft de ander helft en dan moet er toch gekeken worden naar echte CO2 reductie om de uitstoot naar beneden te brengen.

Maar tot die tijd is het beter dan helemaal niets doen. En dat brengt mij tot de volgende vraag: is het niet een goed idee om dit te doen in de bouw? De OEV zegt: “Afgezien van de vele maatregelen die onze leden al hebben genomen op het gebied van duurzame mobiliteit en energiebesparing is er bij een verhuizing sprake van onvermijdbare CO2-uitstoot. Voornamelijk van transport.” En dat is natuurlijk ook bij de bouw aan de hand.

Begrijp me niet verkeerd: er gebeurt al veel in de bouw op het gebied van verduurzaming. Ook de CO2 prestatieladder draagt bij aan het nemen van maatregelen op dit gebied. Maar dat een brancheorganisatie zegt: geen half werk meer, we doen alles in ieder geval klimaat-gecompenseerd en gaan daarnaast nog eens actief op zoek naar CO2 reductie, dat is wel even een structurele verandering.

Goed idee?

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een checklist ontwikkelt om het brandstofverbruik te monitoren: Klik hier voor meer informatie. Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 304

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Peter van Oppen op 6 September 2017 op 14.25

Elske. Het lijkt me een goed idee. Al was het maar dat de bouwbedrijven individueel inzicht krijgen in hun CO2 uitstoot. De bedrijven die deelnemen aan de CO2-prestatieladder weten het wel, maar veel bouwbedrijven weten het niet. Zodra de bedrijven hun CO2-uitstoot kennen, kunnen zij gerichte maatregelen nemen om dat terug te dringen. Vanuit mijn adviespraktijk heb ik een verhuisbedrijf begeleid naar CO2-neutraliteit over de héle bedrijfsvoering. Voor een bouwbedrijf kan dat net zo goed. De OEV is een goed voorbeeld van hoe een brancheorganisatie daarin kan stimuleren.

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+