BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wanneer gaan jullie met groengas bestelbussen rijden?

Als ik een gok mag doen, denkt het merendeel van jullie bij die vraag: “Eh, niet?” Waarom zou je ook? Heeft je klant er ooit om gevraagd? Heb je ooit een opdracht minder gekregen omdat je niet met groengas bestelbussen reed? Lig je achter op de concurrentie als je het niet doet? Is het milieu een factor als het niet direct geld oplevert? Gaat die diesel dan ineens zoveel duurder worden?

Ik kom nogal eens wat scepsis tegen – en dan heb ik het niet alleen over het rijden op groengas. Gewoon in het algemeen in mijn werk op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden. Terechte scepsis in mijn ogen, maar ik moet wel zeggen dat ik geloof dat zoals we het nu doen, houden we het niet vol. De olieprijs fluctueert veel te veel (elektriciteit uit wind en zon is qua prijs veel beter te voorspellen), grondstoffen raken op (chroom is dat waarschijnlijk in 2020 al) en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de leefomgeving (er overlijd elke week wel iemand aan een hartinfarct door verkeersgeluid…).

En of je nou nog 5, 10 of 20 jaar met diesel blijft rijden, je moet een plan hebben. Ondernemers die per dag bedenken wat ze willen gaan doen, houden het natuurlijk nog geen jaar vol. Daarbij, als je elke keer dat je een keuze moet maken, opnieuw moet gaan nadenken over de criteria, kost je dat onnodig veel geld, tijd en energie.

Het maken van een goed plan begint in mijn ogen met de overtuiging. Waarom moet dit plan er komen, waarom willen we een bepaald doel bereiken? Hebben jullie binnen het bedrijf wel eens vastgesteld waarom jullie bijvoorbeeld inzetten op het toepassen van duurzame materialen en energiezuinige verlichting? En hebben jullie toen ook nagedacht over het verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering?

Daarna stel je het doel vast: wat wil je dan bereiken? Wil je gezien worden als het meest duurzame bedrijf, het goedkoopste bedrijf of het meest efficiënte bedrijf? Werken jullie ergens naar toe? Of werken jullie gewoon hard?

Vervolgens ga je kijken welke tactieken daarbij horen (misschien is dat die groengas bestelbus, maar misschien is het wel het isoleren van het kantoor), een plan maken en aan de gang met de implementatie.

Ik noem dat: OmDat Transport Prachtig Is (Overtuiging, Doel, Tactieken, Plan, Implementatie) en ik ben wel benieuwd of jullie op deze manier werken?

 

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

 


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+