BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wordt het integreren van oplaadpunten standaard bij nieuwbouw?

Nuon gaat 750 auto’s vervangen voor elektrische auto’s. Nissan verkocht afgelopen jaar meer dan 4.000 elektrische bestelbussen. In Venlo begint een proef met elektrische vrachtauto’s voor de last-mile. Kortom: ondanks de wijzigingen in de bijtelling gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gewoon door.

Al die voertuigen moeten natuurlijk wel ergens kunnen laden. Lidl plaatst daarom bijvoorbeeld bij zes filialen laadpalen. Maar dat is een maatregel achteraf. De BENG-norm waaraan straks moet worden voldaan, kijkt naar de energiebehoefte van het gebouw. In hoeverre wordt dan een elektrische auto waarvan te verwachten is dat deze opgeladen moet worden, onderdeel van het gebouw. Zeker als we steeds meer met slimme laadpalen gaan werken waarbij de auto soms energie levert aan het pand. Of is het beter om dit helemaal los te koppelen en de laadpalen te plaatsen op openbare parkeerplekken en het leveren van stroom door de auto niet direct per huishouden te regelen, maar in de grote bulk via het net?

In hoeverre moet je je eigenlijk als bouwer bemoeien met de ontwikkelingen op het gebied van groener rijden? Laat je het op je afkomen, of wil je er liever actief mee bezig zijn en een vinger in de pap hebben? Deze ontwikkelingen bieden natuurlijk kansen: kansen om je te onderscheiden in deze markt, kansen om innovaties te ontwikkelen en kansen om, nu we nog aan het begin staan, na te denken over hoe het zo slim en efficiënt mogelijk kan.

Ik denk dat het essentieel is dat je met deze ontwikkelingen rekening houdt. Een iets ander voorbeeld, maar wel gerelateerd, zijn namelijk de ontwikkelingen op het gebied van groengas en LNG. Dit zijn brandstoffen die zich heel anders gedragen dan diesel en benzine. Steeds meer bestelbussen en vrachtwagens rijden op deze brandstoffen. Toch wordt er bij het ontwerp van nieuwe werkplaatsen nog geen rekening gehouden met deze ontwikkeling. Daarom word ik behoorlijk vaak ingeschakeld om dit te ‘repareren’. En dat leidt tot hogere kosten dan noodzakelijk.

Ik heb geen glazen bol, maar een aantal ontwikkelingen zijn natuurlijk al wel helder. Gaan we achteraf aanpassen, of proactief rekening houden met deze ontwikkelingen, dat is de vraag.

Zijn laadpalen al standaard onderdeel in het ontwerp/jullie aanbod? Volg de discussie tussen bouwprofs onderling over dit onderwerp in onze BouwProfs Linkedin Groep.

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

Deel het artikel via de onderstaande buttons!

 


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 337

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+