BouwProfs

De bouw online verbonden.

Goed voorbeeld doet goed volgen, drie bouwbedrijven die groener, schoner of slimmer rijden.

Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar ik lees nogal graag. Fictie, fantasy of dectectives, maar ook zeker veel non-fictie. Heel vaak heel inspirerend. Zo las ik bijvoorbeeld Maverick! van Ricardo Semler. Het is zo fijn om te lezen dat het bij hen zelfs mogelijk is voor fabriekspersoneel om flexibele werktijden te hanteren. En nu ben ik (ook al een oudje) Duurzaam en succesvol ondernemen van Ray Anderson, oprichter van InterfaceFLOR, aan het lezen. Zo goed om te zien hoe andere bedrijven op het vlak van groener, schoner en slimmer rijden bezig zijn. En waarom ze duurzaamheid belangrijk vinden. Wat hen drijft om door te gaan waar anderen stoppen en hoe ze daarmee leiderschap tonen.

Ook Nederlandse bouwbedrijven zijn op dit vlak goed bezig. Alhoewel de aandacht meestal uitgaat naar het product dat wordt gemaakt. Drie wil ik eruit lichten, want daar valt zeker wat van te leren. Het zijn slechts een paar voorbeelden. De bedrijven doen hiernaast natuurlijk nog meer, soms lijken de resultaten maar beperkt. Maar elke stap in de goede richting is er één.

Heijmans
Heijmans heeft een concrete CO2 besparing / brandstofbesparing weten te realiseren bij asfalttransporten. Alhoewel de oplossing misschien voor de hand lijkt te liggen (niet alleen maar vol heen, maar ook zo vol mogelijk terug) en de besparing beperkt (in het eerste project 5%), zit de winst vooral in de aanpak. Deze is met de keten samen tot stand gekomen. Alleen kun je vaak helemaal niks bereiken, je hebt je partners nodig om een stap vooruit te komen.
Ook moet je niet onderschatten wat er komt kijken bij iets simpels als ‘vol heen, vol terug’. De ervaring leert dat je hier extreem goed voor moet (kunnen) plannen. Je wilt geen tijden lang stromen die moeten worden afgevoerd hebben liggen. Die liggen in de weg, kosten geld, maken je minder flexibel.
Als je gebruik maakt van transporteurs die het werk voor je doen, kun je op nogal wat weerstand stuiten: immers zij mogen minder ritjes voor je maken. Wat is hun reden om hier zomaar aan mee te werken? Daar zal je een passende oplossing voor moeten bieden.

Martens en Van Oord
Martens en Van Oord zet al een heel aantal jaar in op CO2 reductie. En waar dat in het begin misschien een beetje stroef liep, heeft men wel elk jaar een CO2 reductie kunnen behalen. In de laatste rapportage wordt dan ook duidelijk dat het bedrijf heel erg breed inzet. Van hybride materieel, naar A/B label auto’s, goed monitoren tot het inzetten van zuiniger draaien.
Omdat het bedrijf goed weet te monitoren, heel belangrijk omdat je het resultaat tastbaar wilt kunnen maken, is duidelijk geworden dat het hoofdkantoor voor minder dan 1% bijdraagt in de totale emissie. Zo kun je heel gericht bezig zijn met de juiste acties en hoef je geen tijd te verspillen aan dingen die maar weinig bijdragen.

Rozema techniek
De twee voorgaande bedrijven zijn natuurlijk erg groot van omvang. Ook bedrijven met een minder grote omvang kunnen maatregelen nemen. Dat wat al genoemd is, is ook door een bedrijf met 30 man personeel in te zetten. Maar ook ZZP-ers dragen hun steentje bij. Rozema techniek is daar een voorbeeld van, hij rijdt met zijn bestelbus op groengas. Groengas is schoon, stil en levert een forse CO2 reductie op. Groengas is ook nog eens goedkoop om op te rijden, reken dat maar uit met de nieuwe calculator op groengas.nl. Daar kun je meteen zien of er subsidie beschikbaar is. Een aantal provincies en regio’s hebben subsidie tot wel € 2.500,- Toch zonde om te laten liggen.

Er is dus best wat mogelijk. En je kunt gerust eens een kijkje bij de buren gaan nemen om je te laten inspireren. Maar ik vind ook dat het soms wel wat vooruitstrevender kan. Als ik lees van een CO2 reductie van 2% of 5% tot 2020, dan word ik nog niet echt warm. Als ik de meeste deelnemers bekijk van de CO2 prestatieladder, dan zie ik vooral intenties, onderzoeken en doelstellingen. Kan maar zo zijn dat er keihard aan gewerkt wordt. Laat dat dan gerust zien. Gooi die bescheidenheid overboord.

Dus: wat hebben jullie in de afgelopen zes maanden gedaan op dit gebied, welke resultaten hebben jullie bereikt? En hoe heb je daar zelf aan kunnen bijdragen? Ik ben heel benieuwd, laat even je reactie achter in het onderstaande veld.


Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 532

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Elske van de Fliert op 9 Oktober 2015 op 16.19

Heel goed punt Ph(ilip?) Nijman! Scheelt tijd, kosten, hoop gedoe voor de medewerkers, files, etc. Ik snap je opmerking dat je als middelgrote aannemer vaak niet anders kunt, maar daar zou je dus wellicht kunnen kijken naar samenwerking met andere middelgrote aannemers uit andere regio's. Een gezamenlijke pool opzetten. Lastig, want het moet lonend zijn voor alle partijen, zonder dat je jezelf uit de markt prijst, maar ik denk dat het kosteneffectief kan.

Reactie van ph. nijman op 9 Oktober 2015 op 13.28

het zou een hele grote reductie geven als bedrijven regionaal gaan werken. Zeg maar, een reistijd 's morgens van max. 45 minuten. Ik werk nu op een project waar de aannemer uit het oosten des lands komt. Timmerlieden, uitvoerders, materiaaldienst e.d. zitten minimaal anderhalf uur in de auto (als ze zich netjes aan de snelheid houden). Ook het prefab komt van fabrieken tegen de Duitse grens aan, idem voor vloeren en wanden. Als middelgrote aannemer kun je vaak niet anders, maar het is de vraag of het wenselijk en menselijk is om je personeel zo veel uren te laten sturen. Zet dan alleen je UTA-personeel op zo een werk en haal je CAO'rs dichter bij het project vandaan.

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+