BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat is beter: een duurzaam product leveren of een duurzame bedrijfsvoering?

Producten, bouwelementen, onderdelen die jij gebruikt, gebruik je misschien wel omdat ze heel duurzaam zijn. En omdat ze een bepaald stempel hebben meegekregen (denk aan FSC, BREEAM) ben je je daar ook van bewust. Waarschijnlijk heb je er dan ook wel mee te maken dat jullie gecertificeerd zijn voor de CO2 prestatieladder. Toch zit er een wezenlijk verschil tussen die twee dingen: het ene gaat over het product dat je gebruikt om te bouwen en de duurzaamheid van het gebouw dat je uiteindelijk oplevert, het andere gaat over jullie bedrijfsvoering. En de vraag is: moet je je wel met allebei bezig houden? Kun je niet beter een keuze maken? Heeft het niet veel meer zin om het gebouw dat je neerzet goed te ontwerpen, dan dat je je druk maakt over de bedrijfsvoering?

En-en

In mijn optiek niet. In mijn optiek moet je het ene doen en het ander niet laten. Waarom? Daar kom ik zo op terug, maar eerst: wat is eigenlijk het probleem van deze verschillende labels?

Inefficiënt 

Focus is extreem belangrijk voor een efficiënte bedrijfsvoering hebt. Als je focus hebt, weet je waar je naar toe gaat en kun je daar zo snel en slim mogelijk komen. Als je tegelijkertijd bezig moet houden met het verduurzamen van de bedrijfsvoering èn van het gebouw dat je bouwt, dan kun je beargumenteren dat je minder gefocust bezig bent. En misschien nog wel erger: dat je twee belangen hebt die je moet dienen. Dat klinkt op zijn minst inefficiënt.  

 

Kan het één wel zonder het ander? Ik denk dus van niet. Ik denk dat je juist efficiënt bezig kunt zijn als je zowel aandacht hebt voor het duurzaamheid in hoe je het doet als in wat je doet. Waarom zou je kiezen? Laat ik het anders zeggen: wat denk je van een slager die zelf vegetariër is, of een luxe badkamerverkoper die naar de Gamma gaat voor een nieuwe douche? Daar zit iets niet helemaal lekker.

Duidelijke boodschap

Door de CO2 reductie in alle aspecten van het bedrijf mee te nemen, creëer je een duidelijke boodschap. Je zorgt ervoor dat alles dezelfde kant op wijst. En uiteindelijk is dat ook een stuk efficiënter. Want je hoeft je maar één keer af te vragen: wat is onze doelstelling en waarom doen we dat. Vervolgens kun je 0-op-de-meter huizen bouwen en in 0-op-de-meter auto’s rijden (voor zover die er zijn – want laten we de bouw een compliment maken als het gaat om vooruitstrevendheid op het gebied van duurzaamheid!).

 

Aan de slag

Allebei zijn ze dus in mijn ogen relevant en ten aanzien van allebei zou ik je willen adviseren te kijken naar de juiste certificering, of op zijn minst stappen te ondernemen, want certificering is geen heilige graal – ook zonder certificering kun je volledig verduurzamen.

Vervolgens kun je hier over communiceren (en dan helpt een certificaat wel, dat is een duidelijk ding waarbij je niet zo veel hoeft uit te leggen). Communiceer intern en extern. En ja, vast niet alles gaat zoals het moet gaan of zo snel als dat je zou willen. Transparantie is een belangrijk onderdeel van duurzaamheid, dus je zult wat dat betreft door de zure appel heen moeten bijten.

Doen jullie al èn èn? Waarom (niet)?

 

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 147

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+