BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bouwers denken pas na over innovatie en duurzaamheid als dat in regelgeving wordt vastgelegd.

De bouw verandert snel. stond vroeger de aanbodzijde centraal en schoten de gebouwen als paddenstoelen uit de grond, tegenwoordig is er meer en meer aandacht voor de vraag. De klant moet centraal staan. Mooie gedachte, maar dit betekent tegelijk dat alle schakels in de sector met elkaar moeten samenwerken en communiceren. In opdracht van het Actieteam Professioneel Opdrachtgeverschap maakte BuroB vier korte films over de onderlinge relatie en cultuur tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Op BouwProfs behandelen we de komende tijd meningen over bepaalde bouwprofs van collega bouwers die in deze films genoemd worden. Deze keer staat de volgende mening centraal:

Bouwers en innovatie, laat me niet lachen. Bouwers gaan pas nadenken over modernisering en duurzaamheid als dat glashard in de regelgeving wordt vastgelegd.

Ben jij het eens of oneens met deze mening? We horen graag of jij deze mening deelt dus reageer!

Weergaven: 419

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Niet alleen in de bouw word er pas nagedacht als het "te laat is". Neem bijvoorbeeld (semi)overheidsinstellingen, daar loopt men vaker achter de wagen aan en geeft het "systeem" de schuld.

Als men elkaar nou eens leerde te vertrouwen en open kaart durfde te spelen zodat men de krachten kan bundelen en samen nóg veel meer kan bereiken dan kan men ook in de bouw meer voorlopen op regelgeving. Waarom zou ik iets doen wat niet verplicht is hé? Hiermee bedoel ik natuurlijk niet die bedrijven welke het lef hebben om het voortouw te nemen om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.

Absoluut eens met de stelling.   Inderdaad gebeurt dat niet alleen in de bouw.

Het typeert gewoon menselijk gedrag, maar toch wel met name in Nederland. Dat is gewoon jammer en ook `een beetje dom`.  A hou je daar geen ontwikkeling mee tegen en B beperk je daarmee je economisch gewin.

In de landen om ons heen denkt men blijkbaar wat minder  ´beperkt´

Ik denk dat dat wel waar is en ben het eens met de verklaring van George B. Aan de andere kant in deze uitdagende tijd kan een bouwer er zich ook mee onderscheiden van de rest van de kudde. Echter, zodra de kosten daarmee te veel stijgen, zal hij weer terugvallen op huidige regelgeving. Of de opdrachtgever moet er specifiek om vragen en dan wordt het in bestek en tekeningen vastgelegd.

George B.   Mmmhh........   Opsporing verzocht.

De regelgeving aanscherpen is niet voldoende, aangezien zelfs het bouwbesluit niet het minimum is. Het minimum in de praktijk is vaak zelfs het minimale nivo waar de bouw mee weg kan komen, zonder er op aangesproken te worden.

Aanscherping van de regels zou de pakkans ook moeten vergroten en niet te vergeten, bouwers moeten worden gedwongen om alsnog aan de eisen te voldoen. Hopelijk biedt het nieuwe systeem van private kwaliteitborging, gecombineerd met een grotere aansprakelijkheid hier de oplossingen voor.

 

@Wilco Dekker,

 

Helemaal mee eens. De klant moet bovenaan komen te staan. In de bouw wordt veel gesproken over klantgericht bouwen en dit wordt gezien als bouwen wat de klant vraagt, maar echt klanstgericht bouwen is niet alleen bouwen wat de klant vraagt, maar ook datgene bouwen wat de klant (nog) niet vraagt. Iemand die een huis koopt of verbouwd heeft vaak niet veel ervaring en weet niet wat hij/zij moet vragen cq eisen. Of zoals Henry Ford lang geleden zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
 
Wilco Dekker zei:

@ Jan Roelof Hoving,

De oplossing zit hem niet in het aanscherpen van de regelgeving, maar er moet een mentaliteitsverandering komen.

Het bouwbesluit is een MINIMALE eis, maar wordt door de meeste partijen als standaard of maximale eis gehanteerd. "Alles wat we meer doen als het bouwbesluit is onnodig en drijft de kosten op" wordt er vaak gezegd.

Het is natuurlijk onmogelijk om (toekomstige) innovaties in het bouwbesluit vast te gaan leggen.

De betrokken partijen in de bouwkolom moeten mijn insziens meer eigen initiatief tonen en zelf open staan voor innovaties. Hetzij eigen innovaties, hetzij innovaties van andere partijen binnen de bouwkolom.

Wat is er nu mooier als een kwalitatief goed, mooi en vooruitstrevend eindproduct afleveren aan je klant?

Het gaat er dus om dat wij (bouwers/ontwerpers) leren die kwaliteit duidelijk te maken. De meerwaarde tov andere 'vergelijkbare' oplossingen zal telkens toegelicht moeten worden tijdens het ontwerp, de bouwvoorbereiding én bij overdracht van het eindproduct.

Makelaars moeten leren niet alleen bouwvolume en locatie, locatie, locatie te verkopen, maar ook de kwaliteiten die van invloed zijn op de exploitatielasten en duurzaamheid/waardevastheid van een gebouw op termijn.

De opdrachtgever/consument zal niet alleen naar de aankoopwaarde, maar ook naar de gebruikswaarden en variabele lasten op de langere termijn moeten kijken.

De crises leert ons wel om naar die variabele lasten te kijken maar belemmert ons om in de kwaliteit (te kunnen/mogen) investeren. Je moet eerst geld hebben om goedkoper en comfortabeler te kunnen leven.

Maw ook banken en andere financiers zullen een denkomslag moeten maken.

Kortom alle partijen zullen een stap moeten zetten maar niemand hoeft op de ander te wachten als je maar duidelijk maakt wat die kwaliteit is.

Henry Ford zei ook tegen zijn klanten: "you can have any colour you like, as long as it is black". Er m-o-e-t gewoon een mentaliteitsverandering komen, zowel bij opdrachtgevers, ontwikkelaars, ontwerpers en bouwers.

Jan Roelof Hoving zei:

@Wilco Dekker,

 

Helemaal mee eens. De klant moet bovenaan komen te staan. In de bouw wordt veel gesproken over klantgericht bouwen en dit wordt gezien als bouwen wat de klant vraagt, maar echt klanstgericht bouwen is niet alleen bouwen wat de klant vraagt, maar ook datgene bouwen wat de klant (nog) niet vraagt. Iemand die een huis koopt of verbouwd heeft vaak niet veel ervaring en weet niet wat hij/zij moet vragen cq eisen. Of zoals Henry Ford lang geleden zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
 
Wilco Dekker zei:

@ Jan Roelof Hoving,

De oplossing zit hem niet in het aanscherpen van de regelgeving, maar er moet een mentaliteitsverandering komen.

Het bouwbesluit is een MINIMALE eis, maar wordt door de meeste partijen als standaard of maximale eis gehanteerd. "Alles wat we meer doen als het bouwbesluit is onnodig en drijft de kosten op" wordt er vaak gezegd.

Het is natuurlijk onmogelijk om (toekomstige) innovaties in het bouwbesluit vast te gaan leggen.

De betrokken partijen in de bouwkolom moeten mijn insziens meer eigen initiatief tonen en zelf open staan voor innovaties. Hetzij eigen innovaties, hetzij innovaties van andere partijen binnen de bouwkolom.

Wat is er nu mooier als een kwalitatief goed, mooi en vooruitstrevend eindproduct afleveren aan je klant?

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+