BouwProfs

De bouw online verbonden.

Discussie gestart door Tom Voshol, architect bij Ockenburgh architectuur en bouwkunde in de BouwProfs groep op Linkedin:

Ondanks grote leegstand is er vraag naar nieuwe moderne kantoren. Maar met recente discussies over flexplekken, telewerken, het nieuwe werken, enz. vraag ik me af wat ik moet ontwerpen om 25 jaar rendabel te zijn. Is het kantoor straks geen productieplaats meer, maar een verzamel- en vergaderplaats. Een uithangsbord voor een bedrijf? Een grote showroom van kennis en mogelijkheden?

Met de snelle veranderingen in het ons omringende digitale landschap verandert ook de werk ethos. Met het verwachte grote tekort aan geschoolde arbeidskrachten verwacht men een versnelling van het nieuwe werken. De macht aan de werknemer. Maar hoe houd ik mijn nieuwe kantoor aantrekkelijk voor huurders? Naast flexibel, comfortabel, duurzaam en niet meer afhankelijk van energie zijn er meer gegevens nodig om tot een 25 jaar lang aantrekkelijk ontwerp te komen. Welke gegevens dienen toegevoegd te worden?

Weergaven: 600

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Tom,

Als management recruiter zie ik inderdaad steeds meer dat de werkethos aan het veranderen is. Wat betreft de functionaliteit van een kantoorgebouw onderschrijf ik dat deze steeds meer flexibel, comfortabel en duurzaam behoort te zijn. Wat betreft flexibiliteit zie ik steeds meer vraag ontstaan naar compacte werkplekken (eigen bureau/aansluitingen voor internettoegang/kastruimten/vergadertafel en stoelen) in vrij indeelbare kantoorplekken met gemeenschappelijke voorzieningen (copieermogelijkheid, telefoniste/secretaresse, kantoorbenodigdheden, etc.etc.).

Ik heb zelf mijn kantoor gevestigd in een kantoorpand in Gouda vlakbij de A12 waar ik samen met nog een 4-tal andere bedrijven een aantal ruimtes huur. Voor mij zijn bereikbaarheid voor mijn kandidaten en opdrachtgevers van belang evenals uiterlijk van het gebouw. De ruimtes moeten behalve functioneel ook mooi zijn om te zien (dus representativiteit die ook uitstraalt op je bedrijf), voldoende parkeermogelijkheden voor je klanten/kandidaten, voldoende kantoorvoorzieningen en gemeenschappelijke vergaderruimtes, telefoniste/secretaresse voorziening en uiteraard een representatieve lunchruimte met voorziengen aanwezig te zijn.

In de toekomst zal meer en meer een kantoor met modulaire opbouw met voorzieningen belangrijk zijn die goed bereikbaar is (liefst aan een snelweg aan de rand van een stad met mogelijkheden om tussen de middag een wandeling in de natuur te maken of een snack in de buurt te eten).

Ik hoop dat ik je hiermee op enkele ideeen hebt gebracht wat betreft je vraag.

Met vriendelijke groeten,

Karlo Heijnen

Heijnen Management Recruitment B.V.

Eigenaar / directeur

www.heijnenrecruitment.nl  

Natuurlijk zouden we een blik in de glazen bol kunnen werpen als weldenkende professionals. Gelukkig zijn er ook mensen die over deze vraag al meer dan redelijk nagedacht hebben. Een koploper is "Seats to Meet" (sowieso een aanrader voor degenen die over dit soort vragen nadenken). Hun denkwijze is uitgebreid beschreven en geanalyseerd in een prachtige publicatie. Als je die wilt delen met andere, dan is digitaal voor ieder een versie beschikbaar.

Zie: society 3.0

 

Praktisch gezien is de ontwikkeling van het TurnToo-concept een belangrijke om te kennen. Daarbij gaat het kort gezegd om de vraag wie nu eigenlijk wat nodig heeft en hoe dat gerealiseerd kan worden. Bijvoorbeeld, ik wil licht op mijn werkplek, maar dat daar een lamp voor nodig is, is de uitdaging voor de leverancier van het licht. Ons kantoor is inmiddels als eerste in Europa op basis van dergelijke prestatiecriteria ingericht en het eigendom/beheer blijft bij de leverancier/producent. Het gaat tenslotte niet om eigendom, het gaat om de gevraagde en gewenste prestatie. Zie hiervoor ook: turntoo

 

 

groet,

 

Douwe Jan Joustra

Oneplanetarchitecture institute (OPAi)

Een kantoor 25 jaar rendabel laten zijn is voor mij fictie geworden.

Wat ik wel verwacht is:

1- De economische levensduur loopt terug, van de gewenste 7 jaar naar 3 à 4 jaar.

2- De technische levensduur is niet meer gelijk aan de constructieve levensduur.

Een technische levensduur van 5 à 7 jaar ligt hoog.

Denk aan de ontwikkelingen waar wij nu midden instaan en die wij op korte termijn mogen verwachten.

3- Kantoren langs de snelwegen zijn uit.

Binnenstedelijk gevestigd, met directe toegang tot openbaar vervoer, shopping, groen en recreatie zijn noodzakelijk.

 

Het kantoor is een "groene" leef- werkruimte die mee kan bewegen met de economische en maatschappelijke vraag.

Betekent, dynamisch en in staat continu te "ademen" en te veranderen.

 

Dag Tom,

Wat goed dat je hier over na wilt denken!

Het belangrijkste gegeven dat toegevoegd dient te worden om tot een aantrekkelijk ontwerp te komen, is de factor mens. Het kantoor heeft inderdaad als productieplaats en opslagplek voor administratie, zijn langste tijd gehad. En de technische eisen waaraan een modern kantoor dient te voldoen worden volop op een rijtje gezet en onder woorden gebracht in de reacties op je discussie.

Maar langzamerhand wordt steeds duidelijker dat de mens zich niet meer in de luren laat leggen door technische hoogstandjes of slimme oplossingen. De werknemer wil als mens serieus genomen worden in zijn talenten en kwaliteiten en daarmee in het intrinsieke kapitaal dat hij of zij voor zijn of haar bedrijf vertegenwoordigt. Niet hoe een lampje aan en uit gaat is dan belangrijk, maar of dat lampje past bij de behoefte van de werknemer op dat moment. Daarmee wordt een menselijke omgeving gevraagd die tegemoet komt aan de menselijke wensen van de medewerkers. Dat reikt overigens verder dan het Nieuwe Werken omvat. 

Praktisch zou ik je dan ook adviseren je te verdiepen in de Feng Shui. Een methode die er juist op gericht is de interactie tussen mens en zijn omgeving inzichtelijk te maken en daarmee te werken. Vergeet daarbij 'zweverig'. Het is een zeer praktische, to-the-point methode die in te zetten is juist op die punten waar de moderne architectuur en bouwkunde het laat afweten.

Hartelijke groet,

Nina Elshof

www.ninaelshoffengshui.nl  www.myfengshui.nl

zie www.greenoffice2015.nl  voor toekomstbestendige (kantoor) gebouwen.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+