BouwProfs

De bouw online verbonden.

Beste methode voor isoleren broodjesvloer met bimsblokken bij vloerverwarming?

Situatie: geschakelde hoekwoning uit 1981, met een begane grond broodjesvloer met bimsblokken. Vloerverwarming is in de vloer gefreesd. Kruipruimte begaanbaar, minimaal 50/60cm hoog, niet altijd 100% droog maar zeker geen groot vochtprobleem. Oppervlakte zo'n 70m2.

Wat is hiervoor tegenwoordig de beste manier om te isoleren en hierbij een Rc-waarde van minimaal 5 m2K/W te behalen?

Wordt dat een PUR/PIR oplossing, of kan dat ook met thermokussens, bijvoorbeeld van het bekende zonnige merk, worden behaald? 

Wat zijn de voordelen en nadelen van beide oplossingen, en op welke aandachtspunten moet worden gelet?

Ter illustratie heb ik bovenstaande foto toegevoegd.

Weergaven: 4314

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

pur/pir, tegenwoordig ook soudal, milieuvriendelijker en andemend (kan ook onder houten vloer)

dit is snel en sluit overal goed aan.

alternatief voor tonzon zijn superquilt, isobooster e.d., deze nemen minder hoogte in beslag, naden goed aftapen. kruipruimte blijft beter begaanbaar. effect is hetzelfde, minder moeilijke aansluitdetails.

steenwolplaten, clips tegen vloer met montagekit, dan erop drukken.  ook meer dikte dan meerlaagse alu.folie

qua aanvoer en verwerking veel meer volume.

dus eigenlijk door kruipluik is de meerlaagse folie het simpelste naast het spuiten van pir/pur/soudal

in kosten en duurzaamheid ook produktie, transport en aanbrengen, en reststoffen meenemen.

In deze kruipruimte lijkt het me heel goed mogelijk te isoleren met 35 mm dikke Vacuüm Isolatie Panelen, en voor vocht en verlijmen tweezijdig v.v.3mm XPS,     en misschien z beugels haal je de gevraagde isolatiewaarde.

Naden aftapen met alutape of butyltape.

Bijlagen:
Correct, LCA in ogenschouw nemen en kiezen voor een bewezen RC waarde.

Vacuum isolatieplaten zijn een mooi stukje innovatie als je zeker weet dat je uitkomt met de standaardmaten en geen onderbreking in de vloer tegenkomt, waarvoor je ter plaatse een sparing in de plaat moet maken.

Voor een evenwichtige isolatie van de hele vloer, zonder koude strookjes vanwege standaardmaten, zou het 'zonnige merk' mijn eerste keus zijn. Daarnaast is de standaard bijgeleverde afdekfolie tbv de ondergrond een goede toevoeging. Flexibel te verwerken bij leidingdoorvoeren, het past altijd door het kruipluik en wordt op maat geleverd. Goed verwerkbaar in een kruipruimte, geen restmateriaal en lage transportkosten.

En dan werk ik niet eens voor de zonnige Ton. Hartelijke groet uit Haarlem

Punt is alleen dat wij altijd volledige vlakdekking met VIP leveren, dus rest stukken op maat en diverse paneelvormen, 5 hoeks/driehoeks/trapezium leveren, om op de doorvoeren aan te sluiten.

Kortom,  echt de juiste R 5 waarde leveren met de langste levensduur (gecontroleerde kwaliteitsverlaring van ISSO/BCRG)...


Trees Konijn bouwkundige zei:

Vacuum isolatieplaten zijn een mooi stukje innovatie als je zeker weet dat je uitkomt met de standaardmaten en geen onderbreking in de vloer tegenkomt, waarvoor je ter plaatse een sparing in de plaat moet maken.

Voor een evenwichtige isolatie van de hele vloer, zonder koude strookjes vanwege standaardmaten, zou het 'zonnige merk' mijn eerste keus zijn. Daarnaast is de standaard bijgeleverde afdekfolie tbv de ondergrond een goede toevoeging. Flexibel te verwerken bij leidingdoorvoeren, het past altijd door het kruipluik en wordt op maat geleverd. Goed verwerkbaar in een kruipruimte, geen restmateriaal en lage transportkosten.

En dan werk ik niet eens voor de zonnige Ton. Hartelijke groet uit Haarlem

beste George,

wanneer ben je zelf voor het laatst onder de vloer geweest ?

Verder wens ik succes met de verkoop van VIP.

Hartelijke groet, Trees Konijn

Antwoord van Ronald de Vos van Alpha-LupoTherm

Een innovatief en betaalbaar product voor deze toepassing is de

temperatuurbarriëre LPT 17 van Alpha-LupoTherm met een Lambda-waarde equivalent:

lager dan 0,005 en slechts 32 mm. dun, Co2 uitstoot : 0,075 kg/m2 = ongeveer factor

15-20 geringer dan MW - EPS - PU(R). Eenvoudig aan te brengen, stevig sterk, strak, 

zonder luchtzakken, want die brengen toch geen verbetering. De isolatiewaarde van stilstaande lucht

is praktisch te verwaarlozen zie bijlage.

Ons motto is: " Het nieuwe isoleren heet reflecteren."

Ons motto: "Het nieuwe isoleren heet reflecteren".

Bijlagen:

Beste Trees,  dat was begin december.

Maar eerst was het probleem vlg jou het niet geheel bedekken van het vlak;  nu is het moeilijk in deze ruimte aan te brengen vlg jou.  Heb je wel eens met VIP van ons gewerkt?  het überhaupt in handen gehad? Ken je de mogelijkheden van bijvoorbeeld sandwichpanelen met VIP?

Als je echt wilt weten waar je het over hebt, stuur ik je graag wat informatie over de producten.

Echt langdurig R5,  geen afval,  gewoon als alternatief, dat was dacht ik de vraag.

Benieuwd waar je nu mee komt......  ;)

Trees Konijn bouwkundige zei:

beste George,

wanneer ben je zelf voor het laatst onder de vloer geweest ?

Verder wens ik succes met de verkoop van VIP.

Hartelijke groet, Trees Konijn

De isolatiewaarde van de Thermoskussens is Rd≥3,8 m²K/W, dus groter of gelijk aan. 3,8 is bij Thermoskussen tussen houten balken en 15 cm opgesloten lucht. Zonder de houten balken als koudebrug zit je bij 15 cm al op 4,3 en door meer lucht op te sluiten wordt de isolatiewaarde steeds hoger. Bij een dikte van 20 cm neemt de isolatiewaarde toe tot 5,65 m²K/W, bij 25 cm zit je op 6,56 m²K/W en bij 30 cm op 7,35 m²K/W. Binnen in de kussens ontstaat immers een thermische gelaagdheid zoals in een boiler en de ventilatie van de kruipruimte kan deze gelaagdheid niet verstoren. Thermoskussens zijn dus qua isolatiewaarde de meest voor de hand liggende keuze wanneer je voldoende lucht opsluit. Het is ook uit milieuoverwegingen de beste optie, zie het onderzoek van NIBE. Het is zondermeer de meest klimaatefficiënte oplossing omdat bij het aanbrengen geen vrachtwagens nodig zijn. dat scheelt een hoop broeikasgas, stikstof en fijnstof. Het is ook de meest effectieve vloerisolatie bij vloeren met vloerverwarming. Lees het artikel van Jan Cromwijk uit INTEC K&S uit 2012. Vloeren worden sneller warmer en houden de warmte beter vast. 

Bijlagen:

En,  o ja,   deze panelen worden al ca. 25 jaar in de bouw toegepast in West Europa.    Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Duitsland. Frankrijk, Zweden, UK...

Gewoon bewezen kwaliteit,  zonder kinderziektes,  niks moeilijks alleen een beetje anders(voor Nederlanders)

'De bouw' in Nederland is een beetje...  traditioneel,  zeg maar

Trees Konijn bouwkundige zei:

beste George,

wanneer ben je zelf voor het laatst onder de vloer geweest ?

Verder wens ik succes met de verkoop van VIP.

Hartelijke groet, Trees Konijn

Thermoskussens passen door ieder luikje en kunnen onbeperkt lang zijn.

George Balsing zei:

En,  o ja,   deze panelen worden al ca. 25 jaar in de bouw toegepast in West Europa.    Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Duitsland. Frankrijk, Zweden, UK...

Gewoon bewezen kwaliteit,  zonder kinderziektes,  niks moeilijks alleen een beetje anders(voor Nederlanders)

'De bouw' in Nederland is een beetje...  traditioneel,  zeg maar

Trees Konijn bouwkundige zei:

beste George,

wanneer ben je zelf voor het laatst onder de vloer geweest ?

Verder wens ik succes met de verkoop van VIP.

Hartelijke groet, Trees Konijn

Hallo allemaal,

dank voor de reacties.

Het lijkt erop alsof er nog steeds geen duidelijke consensus is over wat er in deze situatie het beste gebruikt kan worden.

Meerdere vakmensen of verkopers gesproken, en die waren ook erg wisselend in hun antwoord: PUR met open cel versus gesloten cel, folies die wel of niet goed isoleren. 

Isolatiewaarden die met 3,5 tot 4 voor het materiaal wel voldoende zullen zijn?

Wij denken nog even verder!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+