BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wij zijn bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf dat o.a. een paneel gaat produceren gemaakt van gecomprimeerde agrarische vezels (C.A.F. = Compressed Agro Fibers). Dit kan bijvoorbeeld zijn stro.
Deze panelen worden gemaakt van uitsluitend natuurlijk materiaal zonder toevoeging van externe anorganische bindmiddelen. Zijn dus ook 100% composteerbaar en demontabel waardoor ook eventueel herbruikbaar. De panelen kunnen worden gebruikt voor buiten- en binnen muren, dakplaten, plafondplaten, scheidingswanden en deurkern. Het materiaal is sterk als massief (naald)hout, 30min. brandvertragend, Geluidwerendheid 60dB afbraak en 80% opname en R = 0,6 m2 K/W.
In de toekomst zal het paneel ook gebruikt kunnen worden als dragende vloerplaat en dragende muurplaat. De platen zijn in alle lengtes tussen 1 en 3 meter te leveren. De dikte is 58mm en de breedte staat nog ter discussie.

Aangezien wij de mogelijkheid hebben om de machine die gebruikt gaat worden voor de productie van de platen op breedte te laten maken is onze vraag welke breedte het meest geschikt is. De platen kunnen 1,2m overspannen zonder problemen, dit zou dus in veel gevallen de helft van het aantal dakspanten schelen en later ook de helft van het aantal vloerbalken, echter bij een dergelijke breedte wegen de platen 18,5kg / m. Bij gebruik als muur betekend dat 2,7 x 18,5 = +- 50kg. Met 2 man is dat te doen echter 1 man kan dan niet meer.
Bij een breedte van 600mm bespaar je de helft van het gewicht en kan de plaat dus met 1 man worden verwerkt, maar de overspanning wordt ook minder tenzij de platen haaks over de balken worden gelegd.
Op het 1e gezicht lijkt het dus het meest verstandig te kiezen voor een breedte van 600mm.

Ik zou echter graag eens weten hoe u, proffesionals van de bouw, hier over denkt. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage.

Met vriendelijke groet Matthias de Vries

Weergaven: 275

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Matthias,

Altijd leuk dit soort initiatieven. Jouw vraag is afhankelijk van de markt waarop je je wilt richten. Ik denk dat voor de doe het zelver een smallere plaat beter is te hanteren en te vervoeren. Voor de professionele markt geldt denk ik eerder de snelheid van bouwen waardoor een paneel van 1200 mm aantrekkelijk kan zijn. Neem ook eens een kijkje op ekopanely.nl, dit zijn soortgelijke panelen.

Wil je me op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Dit soort ontwikkelingen hebben altijd mijn interesse.

Groet,
Rob Rollmann

Rollmann Bouwadvies BV en Woon Ecologisch BV
Bedankt voor je reactie Rob,

Wij zullen ons in 1e instantie enkel gaan richten op de professionele markt, echter daarvandaan werd mij verteld dat men een groot nadeel in het gewicht zag van de panelen (50kg) van 1,2m. 50kg mag niet door 1 persoon verwerkt worden in de bouw, dus zal men dan al snel of met zijn twee moeten werken of hulpmiddelen moeten gebruiken, waardoor de voordelen in snelheid al snel verdwijnen. Bij preassambling is dit natuurlijk minder een probleem als bij assambling-on-site en zal de voorkeur waarschijnlijk bij een 1,2m paneel liggen. Wij willen echter de panelen ook handelbaar maken voor de kleine en middelgrote aannemerij.

Wat betreft ekopanely, die ken ik. Ik ben er zelfs geweest (in Tsjechië), hun paneel wordt met oudere technieken onder lagere druk geperst en is daardoor minder sterk en maatvast. Verder komt het principe grotendeels overeen. Ze hebben overigens een mooi promotiefilmpje op hun site dat beslist de moeite van het bekijken waard is.

We zullen onze ontwikkelingen op onze website blijven updaten (ecodeveloping.com).

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+