BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bij het vervangen van houten kozijnen voorzien van schuiframen door kunststoframen zijn de dagstukken blijven zitten. Het gaat om kozijnen die buiten het buitenspouwblad uitsteken en waarbij dus de dagstukken tot in het buitenblad steken.

Nu zijn die dagstukken bij het verwijderen van de kozijnen, uiteraard, los gekomen van de spouwlatten en daarbij krom komen te staan langs de stijlen en doorhangen bij de bovendorpel. De tussenruimte is daarbij volgeschuimd van buitenaf. Vervolgens is het nieuwe kozijn geplaatst op de plaats van het oude houten kozijn en vastgezet in het buitenblad. Aan de binnenzijde is langs het krom staande dagstuk een plintje geplaatst en afgekit. Wat naar mijn mening nu overblijft is:

  1. Een koudebrug ter plaatse van het dagstuk wat tegen het buitenblad zit waar dus condens een reëel gevaar is.
  2. Ruimte tussen het dagstuk en het binnenblad (niet geschuimd) wat tocht vanuit de spouw tot gevolg kan hebben.
  3. De kromming van de dagstukken die aan de binnenzijde een niet al te fraaie afwerking ten toon spreidt. 

Naar mijn idee is het fraaier en beter in dit soort gevallen om het bestaande dagstuk te vervangen door een goed isolerend materiaal waardoor de koude brug misschien niet weggenomen wordt maar minstens danig verlaagd, en het geheel voorzien van een nieuwe strakke afwerking aan de binnenzijde die het nieuw geplaatst kozijn volgt. 

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Weergaven: 631

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Heb je een foto?

heb ik. Hier kun je zien hoe de bovenkant doorhangt. Iets wat bij de houten kozijnen zeker niet zo was, dat moge duidelijk zijn.

Bijlagen:

Dag Jozef,

Je kan idd de dagkant (en) het best verwijderen en vervangen door een beter systeem dat luchtdicht, vochtregulerend en isolerend werkt.

Openingen tussen het kozijn en de wanden zijn op te vullen met isolerend purschuim de FM350 Perfect Foam  van  https://www.illbruck.com/nl_NL/product/fm350-perfect-foam/

Vervolgens de openingen afdichten met SP925 van illbruck https://www.illbruck.com/nl_NL/product/sp925-afdichtingscoating/

Je kan dat stuk bovenkant vervangen door bijvoorbeeld een calcium sillikaat plaat van 25-30mm, deze platen zijn makkelijk op maat te zagen en goed te lijmen met bijvoorbeeld blokkenlijm ( wel de plaat goed voorzien van een primer/voorlijm) , voordeel van dit materiaal het is vochtbestendig en rot vrij en vochtregulerend je kan even kijken op de site van Hydroprof https://hydroprof.nl/.

Na installatie kan je de plaat afwerken met een speciale spachtel en verfcoating.

Er zijn zeker nog wel andere merken en materialen die in aanmerking kunnen komen, met dit systeem heb ik zelf een goede ervaring. 



Jozef de Roos zei:

heb ik. Hier kun je zien hoe de bovenkant doorhangt. Iets wat bij de houten kozijnen zeker niet zo was, dat moge duidelijk zijn.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+