BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ik ben bezig met een werkplaats.

Vanwege het geluid in die werkplaats willen we traditionele stalen binnendozen toepassen. Deze worden geperforeerd en gevuld met steenwol.

Om toch een serieuze warmte isolatie te bereiken wordt een stalen PIR sandwichpaneel aan de buitenzijde gemonteerd.

Er wordt geadviseerd door leverancier om damprem achter de perforaties aan te brengen. Voor mijn gevoel ga je daarmee de akoestische werking grotendeels om zeep helpen.

Wie heeft ervaring met het voorkomen van condensatie/vochtproblemen bij geperforeerde stalen gevels?

Weergaven: 1628

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Nico,

Ook voor hygiëne moet de steenwol geseald worden in p.v.c.-folie.
Daarbij komt dat de steenwol het hoog frequent geluid dempt.
Laag frequent geluid wordt door massa gedempt, dus stenen wanden, beton, etc.
Omdat ook p.v.c.-folie een materiaal met laag gewicht is zal deze ook het hoog frequent geluid dempen en achter de perforaties als een soort buigslappe voorzetwand fungeren, wat ook goed is voor het dempen van hoog frequent geluid.
Als je dit niet toepast zal er in de spouw achter het sandwichpaneel condensatie ontstaan om dit paneel praktisch dampdicht is.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht, en mocht je een thermische berekening hiervan nodig hebben dan kan ik dat ook voor je regelen.
Jos Govaarts, Bouwkundig Adviesbureau Di Wouda.
Beste Nico,

Om condensatie tegen te gaan bij koude overslag, gebruiken wij in de mechanische ventilatie Armaflex.
Dit kan dampdicht worden aangebracht en voorkomt condensatie bij bv buitenlucht aanzuigkanalen.
De eigenschap van Armaflex is, dat het dampdicht en vooral ook isolerend werkt.
Wilbert vd Moosdijk
Post Luchtkanalen

Hallo Nico,

Het is gebruikelijk dat je steenwolisolatie in zwarte PE folie verpakt toepast bij Stalen geperforeerde binnendozen. Doordat de folie erg dun is heeft dit nauwelijks nadelige gevolgen t.a.v. de geluidsisolatie.

Belangrijk is dat de naden tussen de dozen luchtdicht gemonteerd worden. (met band of kit kun je de naden dichtmaken). Als dit goed uitgevoerd wordt is de kans op condensatie tegen de achterzijde van de sandwichpanelen zeer gering.

Let wel op dat dit alles afhankelijk is van de vochtproductie in de hal.

 

Succes

 

Stan Rotteveel

www.rovalux.nl

 

Neem aan, dat men een berekening heeft gemaakt waar het dauwpunt komt te liggen en men daarvoor een dampremmende laag tussen de beide systemen adviseert. Wat ik echter niet begrijp is het feit om een hogere isolatiewaarde te verkrijgen men met 2 verschillende systemen gaat werken. Volgens mijn beleving bestaan er oplossingen met binnendoossystemen, waar men iets doet aan geluidabsorptie en aanvullende een isolatielaag (deken / plaatmateriaal) om een betere isolatie te verkrijgen en de koudebruggen af te dichten.

Mocht men aanvullende functies toevoegen (lees: verhogen van thermische massa) dan wil ik wel met leverancier (doossysteem en leverancier PCM in U.S.) gaan overleggen.

Beste Nico,

Waar ik naar zou kijken of er een materiaal is dat super akoestische eigenschappen bezit, en damp op kan nemen en weer af kan staan, waardoor condensatie voorkomen wordt en wat dit proces eindeloos kan herhalen. Natuurlijke schapen wol kan dat en is nogeens zonder gevaar voor mens, dier en omgeving te verwerken ook.

Je kan dus veel beter wol gebruiken (bijv. van Doscha) omdat daar geen waterminnende toevoegingen in zitten die waterdamp binden om nooit meer los te laten zoals in vele andere producten.
Gelijktijdig verliest schapenwol niet haar isolatiewaarde wanneer waterdamp wordt opgenomen.
Door die opname van waterdamp > 30% van het eigen gewicht ontstaat er ook geen condensatie.

Wij hebben goede ervaringen met Doscha Wol uit Naarden. Wouter Kroon directeur ervan kan het nog beter uitleggen.

Succes.

Joost Valk

Vital PlaceS



Richard de la Roy zei:

Neem aan, dat men een berekening heeft gemaakt waar het dauwpunt komt te liggen en men daarvoor een dampremmende laag tussen de beide systemen adviseert. Wat ik echter niet begrijp is het feit om een hogere isolatiewaarde te verkrijgen men met 2 verschillende systemen gaat werken. Volgens mijn beleving bestaan er oplossingen met binnendoossystemen, waar men iets doet aan geluidabsorptie en aanvullende een isolatielaag (deken / plaatmateriaal) om een betere isolatie te verkrijgen en de koudebruggen af te dichten.

Mocht men aanvullende functies toevoegen (lees: verhogen van thermische massa) dan wil ik wel met leverancier (doossysteem en leverancier PCM in U.S.) gaan overleggen.

beste Richard

we willen een werkplaats maken met een hoge thermische isolatiewaarde ca Rc=5

Opdrachtgever wil graag een vertikaal geplaatste bijna vlakke plaat. Allereerst gingen we uit van een sandwichpaneel van bijvoorbeeld Kingspan dat hieraan best kan voldoen. Echter die panelen hebben geen enkele akoestische absorptie, krijg je een enorme klankkast. Met traditionele binnendozen kun je goed absorberen. Echter de fabrikanten zijn hier nog niet klaar voor. Merendeel van bouwers bouwt kennelijk graag met met de minimum bouwbesluit-eis. Koudebruggen maakt men zich ook nauwelijks druk over. 

De binnendozen leken ons een solide ondergrond om de sandwichpanelen tegen te bevestigen. Als jij oplossing weet die aan de randvoorwaarden (Vlakke plaat en Rc=5) voldoet hoor ik dat graag.

 

ik hoor hier met geen woord over het toe te passen dak? Wat pas je daar dan toe, want ook daar kun je natuurlijk een gigantische hoeveelheid geluid absorberen. Bijvoorbeeld met de aloude spandekens en een simpele kouddakplaat. Alsof er geen dak opzit zoveel absorbtie vermogen. Ga, als je nog eens op de bouwbeurs komt eens door het tunneltje van Isover.

Ik ben van mening dat er opnieuw nagedacht moet worden over de gehele constructie opzet. Binnendozen zijn niet de juiste oplossing om sandwich platen voor te zetten. Je krijgt een lijnvormige koudbrug op elke binnendoos. Kan je niet beter een houtconstructie maken waar je de sandwichpanelen op vast kan zetten en daar binnen dak perforatie en baffels gebruiken?

Nu lijkt het dat er RC waarden gekozen wordt maar de Phi waarden niet in de gaten wordt gehouden. Dus veel condens.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+