BouwProfs

De bouw online verbonden.

De gebouwde omgeving volledig CO2 neutraal in 2050, hoe realistisch is dat?

Het kabinet heeft het langverwachte en bediscussieerde Klimaatakkoord gepresenteerd. De overheid zet nu actief in op een versnelling van verduurzamen door onder meer het beschikbaar stellen van financieringen dan wel subsidies.

Gebouwde omgeving in 2050 CO2 neutraal

Eén aspect in het bijzonder trekt de aandacht. Namelijk de opmerking van voorzitter van Techniek Nederland Doekle Terpstra dat met de maatregelen uit dit Klimaatakkoord kunnen gaan werken aan een gebouwde omgeving die per 2050 volledig CO2 neutraal is. Een sterke uitspraak, zeker gezien het huidige (en ook toekomstig) gebrek aan geschoold personeel.

Ambitie is mooi, maar realisme is beter. Hoe realistisch is deze uitspraak van de voorman van Techniek Nederland? Kunnen we inderdaad in 2050 deze doelstelling halen op basis van deze afspraken?

Weergaven: 318

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik zou helaas zeggen: Onmogelijk

Het zou moeten kunnen. > CO2 neutraal.  - - - Aard warmte windmolens enzovoorts. Maar laat het dan niet ten koste gaan van de concurrentiepositie van Nederland en de welvaart anders gaan we achter lopen op de rest van de wereld en juist ook met het CO2 neutrale.

Overal houtkachels enz verwijderen, ook in kleine afgelegen huisjes, woonwagens enz.  Niemand kookt meer op gas of andere brandstoffen ? Wie controleert dat ?

Wat betreft het bouwen zelf hoort daar dan ook bij dat de bouw, met alle materiaalsoorten, transport, afvalstromen en productie technieken, CO2 neutraal is ?

Theorie is geen praktijk, zal het ook niet snel worden, zeker niet als we steeds meer welvaart willen hebben. 

Mijn email adres is veranderd het is nu jserle@zeelandnet.nl ik zit dus NIET meer bij de KPN want die stopt er voor mij mee.

Wat betekent CO2 neutraal? Naar mijn idee dat wat wordt gebruikt e/o verbruikt geen impact heeft op het klimaat. Het gaat er niet om dat er geen CO2 meer wordt geproduceerd, maar dat de productie op een of andere manier wordt gecompenseerd. Maw er moet een evenwicht ontstaan, waardoor er geen extra CO2 in het klimaat komt. Dus de houtkachel kan prima, omdat de CO2 uitstoot min of meer gelijk is aan de CO2 opname van de boom. Dat diezelfde houtkachel zeer ongezond fijnstof uitstoot is een andere probleem.... En als er voldoende gas uit biomassa wordt geproduceerd hoeft de CV ketel niet overal vervangen te worden. Of als er voldoende groene waterstof valt te produceren en het aardgasnet daarop wordt aangepast, zijn de ingrepen veel minder rigoureus. 

Dat we voor een enorme uitdaging staan mag duidelijk zijn, maar ik beschouw de uitspraak niet als onrealistisch, wel als uitermate uitdagend. En dat voor (een deel van) de realisatie geschoold personeel nodig is staat vast. Het huidige gebrek daarvan heeft m.i. niet zoveel te maken met het kunnen halen van de doelstelling.



Weynand van Alphen zei:

Wat betekent CO2 neutraal? Naar mijn idee dat wat wordt gebruikt e/o verbruikt geen impact heeft op het klimaat. Het gaat er niet om dat er geen CO2 meer wordt geproduceerd, maar dat de productie op een of andere manier wordt gecompenseerd. Maw er moet een evenwicht ontstaan, waardoor er geen extra CO2 in het klimaat komt. Dus de houtkachel kan prima, omdat de CO2 uitstoot min of meer gelijk is aan de CO2 opname van de boom. Dat diezelfde houtkachel zeer ongezond fijnstof uitstoot is een andere probleem.... En als er voldoende gas uit biomassa wordt geproduceerd hoeft de CV ketel niet overal vervangen te worden. Of als er voldoende groene waterstof valt te produceren en het aardgasnet daarop wordt aangepast, zijn de ingrepen veel minder rigoureus. 

Dat we voor een enorme uitdaging staan mag duidelijk zijn, maar ik beschouw de uitspraak niet als onrealistisch, wel als uitermate uitdagend. En dat voor (een deel van) de realisatie geschoold personeel nodig is staat vast. Het huidige gebrek daarvan heeft m.i. niet zoveel te maken met het kunnen halen van de doelstelling.



Peer Schoofs zei:



Weynand van Alphen zei:

Wat betekent CO2 neutraal? Naar mijn idee dat wat wordt gebruikt e/o verbruikt geen impact heeft op het klimaat. Het gaat er niet om dat er geen CO2 meer wordt geproduceerd, maar dat de productie op een of andere manier wordt gecompenseerd. Maw er moet een evenwicht ontstaan, waardoor er geen extra CO2 in het klimaat komt. Dus de houtkachel kan prima, omdat de CO2 uitstoot min of meer gelijk is aan de CO2 opname van de boom. Dat diezelfde houtkachel zeer ongezond fijnstof uitstoot is een andere probleem.... En als er voldoende gas uit biomassa wordt geproduceerd hoeft de CV ketel niet overal vervangen te worden. Of als er voldoende groene waterstof valt te produceren en het aardgasnet daarop wordt aangepast, zijn de ingrepen veel minder rigoureus. 

Dat we voor een enorme uitdaging staan mag duidelijk zijn, maar ik beschouw de uitspraak niet als onrealistisch, wel als uitermate uitdagend. En dat voor (een deel van) de realisatie geschoold personeel nodig is staat vast. Het huidige gebrek daarvan heeft m.i. niet zoveel te maken met het kunnen halen van de doelstelling.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+