BouwProfs

De bouw online verbonden.

De aannemer wil voor de kerstvakantie de nieuwbouw woning bouwkundig opleveren, terwijl de installaties nog aangebracht moeten worden. Kunt je dat weigeren?

Weergaven: 619

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Vooropgesteld: de vraag wordt in de algemene zin van het woord gesteld, waarbij we geen inzicht hebben in mogelijke - niet te doen gebruikelijke ??? - details die in een contract opgenomen kunnen zijn. Het juiste antwoord vraagt meer kennis, informatie en inzicht van de situatie.


Zo is het ook van belang om te weten of de bouwopdracht een volledige opdracht betreft, dus inklusief alle installaties, of niet. Ook: waarom alleen bouwkundig opleveren? Wil je als opdrachtgever zelf aan de slag met eigen werkzaamheden (inrichting, mogelijk andere bouwkundige werken??), terwijl de installaties nog niet gereed zijn? Kan het zijn dat de aannemer een risico voelt aankomen dat er in het nieuwe gebouw allerlei activiteiten plaats gaan vinden met risico van beschadigingen, welk risico deze aannemer niet wil lopen en dus af wil dekken met een tussentijdse bouwkundige  oplevering?

Resteert het volgende antwoord: alles kan natuurlijk, maar waarom zou je als opdrachtgever akkoord gaan met een dergelijke bouwkundige oplevering? Iedere oplevering kent spelregels en verplaatsing van verantwoordelijkheden, en ook: ieder modern gebouw functioneert in steeds hogere mate op basis van de ingebrachte installaties. Zonder installaties zijn vrijwel alle gebouwen NIET functioneel. Dus, los van speciale omstandigheden als bovenstaand geschetst, niet bouwkundig opleveren als de installaties nog niet gereed zijn. 

Ik vraag mij ook af wat de opdrachtgevers hiervan vinden. Het is  wenselijk om woningen in gedeelte op te leveren, hierdoor worden vele onaangename verassingen (lees teleurstellingen)  gecreëerd.

Als je de woning bouwkundig aanvaard vóór dat de installatie gefunctioneerd heeft kan het zijn dat bepaalde gebreken nog niet vast gesteld kunnen worden. Aanvaard je de woning met zo'n (bij oplevering omschreven) risico kan ik mij dat eventueel voorstellen bij een kleinschalig project met een hele goede verstandhouding tussen opdrachtgever-architect en bouwer. De betalingstermijnen van de aannemer moeten dan ook evenredig vastgehouden worden.

Ook door de bewoner 'aangerichte zaken' kunnen een conflict vormen voor afhandeling bij een onvolledige oplevering.

Net zo'n situatie meegemaakt. In goed overleg is dit gebeurt.
Want de nutsaansluitingen lieten op zich wachten, uitstel op uitstel. en wij bleven binnen de werkbare dagen als we het niet zouden doen. Maar de mensen wilden met hun werkzaamheden beginnen.
Alles is goed en duidelijk vastgelegd en de mensen konden gebruik maken van de bouwstroom.
De officiële oplevering is vastgesteld op de dag dat de installaties werken overgedragen.
Dus in goed overleg en goed vastleggen is heel veel mogelijk met onderling goedvinden. Maar win altijd eventjes juridisch advies in voordat je het toezegt, want daar kunnen mogelijk nog wel addertjes onder het gras zitten. En elk project is niet hetzelfde.

Henk ik kan je niet echt een antwoord gegeven maar wel een waarschuwing.

Er staat nog steeds in de bouwverordening dat van de installaties geen tekeningen ingeleverd hoeven te worden.

Dat is precies wat er nu fout gaat met verduurzamen niemand weet hoe installaties zijn ontworpen en ingericht of ingeregeld.

De overheid tw omgevingsdienst en Gemeente doen niets aan inspecties of de installaties wel veilig en volgends de voorschriften zijn aangelegd. 

vrijheid blijheid denk ook VEH? 

Geachte Bouwprofs,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Wij hebben geen deeloplevering geaccepteerd. Maar omdat de planning fors is uitgelopen door een gebrek aan vakmensen, had de aannemer uiteindelijk wel begrip voor de moeilijke planning van 1 onderdeel in de woning, die buiten het bestek is gehouden. Uiteindelijk is al het tegelwerk 1 week voor het kerstreces en in 1 week in het kerstreces door een goede relatie, die de beste tegelzetter in de Provincie Overijssel is uitgevoerd. Marsman uit Zwartsluis. Top kwaliteit. Een lust voor het oog in bv. de badkamer. Echt met kennis van zaken tegels van 120 cm bij 60 cm verwerken. Prachtig om zijn werk te zien. En alles keurig opgeruimd. Echt super. De klant voelt zich bij hem echt de koning.

Met vriendelijke groeten,

Henk Zenderink,

Gerstewiek 7,

7711ME Nieuwleusen,

Gemeente Dalfsen,

0633001811

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+