BouwProfs

De bouw online verbonden.

Fabrikanten van dunne gelaagde isolatie, er zijn er verschillende bijvoorbeeld www.dunne-isolatie.nl (ATI), claimen zeer hoge isolatiewaarden. Door deskundigen worden deze echter afgedaan als onzin. Daarnaast claimt ook Tonzon met zijn alu-folie luchtzakken een hoge isolatie, zeker voor kruipruimtes. Daarover vind ik wel hele positieve verhalen.

Voor mijn gevoel zijn de systemen van dunne gelaagde isolatie en Tonzon vergelijkbaar. Kan iemand mij adviseren over een keuze tussen deze materialen (en andere natuurlijk)? Tonzon of gelaagde isolatie zou ik willen toepassen voor het dak (tussen de gordingen) en de kruipruimte.

Weergaven: 34564

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

dunne gelaagde isolatie werkt ongeveer als harde schuimplaat van dezelfde dikte, plus anderhalve cm vanwege effect van reflectielaag en twee spouwen. Tonzon kussen hebben warmtestroom naar beneden en dikke luchtlaag. On der vloer toepassen ja, op dak dunne folie: weggegooid geld. Neem daar dikke isolatie van schuim of minerale wol. Motivatie: we hebben zojuist literatuurstudie afgerond naar dit materiaal en ook berekeningen gedaan.

EH

De isolatiewaarden van Tonzon zijn niet overdreven, voor zover mijn ervaringen gaan, die van bijvoorbeeld Acdis helaas wel. Een uitspraak van de rechtbank Haarlem daarover is hier te vinden:

http://www.mwabenelux.org/doc_pdf/vonnis.pdf

Ik gebruik overigens, behalve onder vloeren nooit dit soort dampdichte folies als volledige buitenmuurisolatie. Ze ademen niet en het is belangrijk dat constructues wèl ademen. Het is wel leuk materiaal om slanke aansluit details te maken waarin dan minder warmtelekkage is.

Als je niets aan de luchtdichtheid doet, bijvoorbeeld in de kruipruimte, is iedere dunne isolatie weggegooid geld! Bijna alle woningen in NL halen geen betere luchtdichthied dan Qv10 van 2 of 3 l/s/m2 dat komt neer op ongeveer 4 per uur een luchtwisseling van de gehele woning door infiltratie. Als je dit kan verbeteren naar 1 l/s/m2 of te wel luchtdichtheidsklasse 1 dan ben je beter bezig dan een Tonzon op te hangen. Ik heb uit een onderzoek van Nieman gelezen dat elke 0,1 l/s/m2 betere luchtdichtheid bij een tussenwoning in een rijtje direct 100m3 gas minder gestookt hoeft te worden. Luchtdichtheid moet je niet verwarren met "ademen" omdat je ook luchtdicht kan maken zonder dat de dampstroom tegen wordt gehouden. Bijvoorbeeld met wanden van OSB plaat. die zijn luchtdicht maar laten de waterdamp wel door.

Bij kruipruimte denkt ik dan eerder aan een PUR die aan de onderzijde tegen de vloer wordt gespoten. Als je die ook 50 cm tegen de fundering spuit, zal er geen lucht van uit de kruipruimte de woning binnendringen. Ook al is de Rc lager het effect is hoger!

Ik heb zelf 20 cm tempex in zg. cassette vloer. De aansluitingen zijn echt slecht. Ik denk dat ik ook een laag tegen aan laat spuiten.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Beste Esteban,

Voor kleine verschillen / lage isolatie waarden zal het mee vallen.  Worden de verschillen in temperatuur groter dan moet je zeker ook gaan kijken naar de bouwfysische situatie.  Dak van binnen isoleren met damp dichte materialen stelt ook eisen aan de rest van de dakopbouw en aan de afwerking van de naden. En dat geldt in iets minderere mate ook voor de vloer.  Dit lijkt me ook een van de lastigste punten in dit type isolatie: de aansluiting op de bouwkundige delen.  Midden tussen de balken gaat het goed maar bij ravelingen, tapse velden, verspringende balkhoogte, aansluiting op nokbalk enz.  En hoe lang blijft de tape plakken?
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan materialen die wat meer kunnen doen met vocht en makkelijker op te sluiten zijn tussen de bouwdelen.

 

Het is niet zo moeilijk:

  • Warmte is energie.
  • Energie wordt overgedragen via moleculen in een (geleidend) materiaal. Hoe meer moleculen en hoe dichter ze op elkaar zitten, hoe beter de geleiding. Hoe minder moleculen, hoe slechter de geleiding.
  • Energie wil graag naar een plaats waar minder is - wet van 'communicerende vaten' (lees balans) geldt hier ook.

Indien je nu ervoor zorgt dat de energieoverdracht tussen twee energetisch verschillende ruimten (zo veel mogelijk) opgeheven wordt, creëer je en zo optimale isolatie.

Alle isolatie-soorten (warmte, geluid of anders) zijn op dit principe gebaseerd.

Er zijn verschillende methoden om dat te bereiken, echter, alle methoden hanteren op de een of andere manier dit principe. De een is, door materiaalkeuze en combinaties daarvan wat effectiever dan andere.

Ook geldt dat een gas (lucht of anders) lastiger energie overdraagt dan een vloeistof of vaste stof.

Elke stilstaande luchtlaag isoleert, eenvoudig omdat overdracht van energie op die wijze traag (trager) gaat. (Thermosfles-principe dus).

Tonzon werkt alleen (optimaal) indien de luchtzakken dicht zijn, en langs de luchtzakken geen lekkage is door vallende lucht. Voordeel is, onder de vloer is dit laatste geen echt groot probleem omdat warme lucht stijgt en koude lucht daalt (zolang het gat maar niet te groot is). Punt van opmerkzaamheid bij dit systeem is dat (voor wat betreft warmtetransport) opstijgend vocht uit de bodem een goede geleider van energie is. M.a.w. zodra vocht in het spel komt veranderen hierdoor de verhoudingen. Dit hoeft overigens geen probleem te zijn. Een ander aandachtspunt is dat de reflectie verminderd door stof en vuil (hence: de luchtdichtheid).

Daarnaast kun je overwegen voor leven, binnenmilieu en gezondheid of kunststof wel een goede keuze is in een leefomgeving. Persoonlijk zou ik die balans zorgvuldig wegen.

Algemeen:

Isolatiewaarde neemt toe door

  • stilstaande lucht,
  • reflectie;
  • optimalisatie van op- of afsluiting van de 'kamertjes' waarin lucht (of een ander gas) zich bevind
  • toename van aantal lagen e/o 'kamertjes': hoe meer hoe beter
  • afsluitend materiaal is slecht energie-geleidend
  • gas in de afgesloten ruimte is inert. Hoe minder gas (vacuum is optimaal) hoe minder moleculen er kunnen bewegen.

Dit zijn maar enkele eerste gedachten. De mechaniek van hoe het werkt is echter vrij eenvoudig: creëer stilstaande lucht of afgesloten 'lege' opsluitingen.

Succes. Indien je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

(bouwfysica blijft leuk)

Van alle voorbeelden zijn alleende nieuwste nanotechnologie ontwikkelingen echt interessant. Kijk eens naar www.bluedeck.nl. Bewezen zeer goede isolatie.
2x beter dan geextrudeerde polystyreenschuim.
Karel Dekker

De isolerende werking van spouwen in combinatie met reflecterende folies werkt inderdaad goed, maar er dient rekening gehouden te worden met de richting van de warmtestroom. Bij een horizontale warmte stroom (vertikale spouw) is de optimale spouw breedte ongeveer 17mm, en bij een vertikaal naar boven gerichtte warmte stroom 15 mm. Bij een naar beneden gerichtte warmte stroom blijft de isolatiewaarde oplopen. Een en ander heb ik geprobeerd in een tabel en grafiek te zetten, zie bijlage.

Als je dus meerdere folies hebt die vlak bij elkaar zitten dan zou je dus elke dunne laag kunnen optellen, maar bij een dikte van 3-5 mm is dat niet zoveel. Je mag in ieder geval niet de maximale reflecterende waardes optellen voor de spouw van 15 of 17 mm. Bovendien als je de spouw vult met een transparant of half transparant materiaal dan gelden weer andere waarden.  Men is het er inderdaad niet over eens hoe je dit moet berekenen.  De berekeningen met de luchtlagen tussen hoog reflecterende folies is gedaan via de emissie waarden. Emissie coefficient + reflectie coefficient + eigen Rc of de folie = 1.

Aluminium folies die op een ander materiaal zijn geplakt, zoals bv bij Aluquatro werken maar aan een kant, en zijn dus inefficient. Tussen twee materialen geplakt werkt dus nauwelijks.

De voordelen van de reflecterende folies is dat ze zeer ligt zijn en dampdicht en goed isoleren, en bouwkundig goedkoop zijn, maar een nadeel is dat een binnenisolatie met folies en luchtspouwen heel weinig warmte capaciteit heeft.

Het aanbrengen van meer dan drie folies inclusief spouwen (van 1.5 cm) lijkt mij ook niet zo zinvol, dan kan je beter andere isolatie materialen towpassen zoals Bluedec (E 50/m2) of PUR enzo, of het veel goedkopere EPS.

Bijlagen:
Sorry voor de typefout in het www adres. Moest zijn www.bluedec.nl. Het is een prima oplossing voor alle gevallen waar je dunnere isolatie moet gebruiken met hogere isolatie eisen.
Vooral bij renovatieprojecten komt dat veel voor.
Groeten

@Carl-Peter
Je antwoord is gedeeltelijk correct. Echter, de reflecterende folies onder de vloer werken erg goed vooral als er tussen de reflecterende folies zo'n 10 cm zit. Elk tweezijdig, met folie ingepakt luchtkussen levert dan Rc= 3m2.K/w op. Daar kan geen dik EPS of PUR etc. tegenop, speciaal niet als je de kosten vergelijkt met de additionele isolatiewaarde. Je moet wel de ruimte onder de vloer hebben om het aan te brengen. 

Onder de folies kan je gewoon ventileren want de folies worden nogal luchtdicht tegen de bovenliggende vloer vastgezet. Boven de folies ventileren met binnenlucht zou kunnen, maar boven de folies ventileren met buiten lucht doet de gehele isolatiewaarde teniet.

Beste Aldrik,

Je hebt gelijk bouwfysica blijft leuk!

In deze tijd van goed isoleren moet je de afweging maken ga ik isoleren wat nu gebruikelijk is of ga ik isoleren voor de komende, zeg maar, 40 jaar.

Uit onderzoek blijkt dat isolatie met een Rc van 4,5 qua kosten even veel aan arbeid kost als een Rc van 9. Daarbij komt dat bij een Rc van 9 een deel van de installatie weg kan vallen.

De kosten voor isoleren met een Rc van 9 zijn op den duur gelijk aan een lage Rc waarde. Het is van belang om op lange termijn te kijken hoever je gaat. Dan zijn die dunne isolatie en Tonzon slechte keuzes.

Zie deze slideshare waar we alles binnen het DuBO netwerk Arnhem Nijmegen hebben doorgerekend.

het verschil tussen de twee is eigenlijk ook de overeenkomst.

namelijk; de straling.

beide systemen claimen een hoge isolatiewaarde door de extra stralingswaarde gebaseerd op EN-ISO 6946. dit is correct indien dit ook op de manier wordt toegepast zoals deze zijn gemeten of berekend, dus met aan 1 of aan beide zijden een luchtlaag.

de luchtlaag in de gelaagde isolatie is verwaarloosbaar (< 28mm) . echter is de toepassing van de Thermokussens, zoals bijvoorbeeld Tonzon levert, de enige juiste om met de gestelde waarde te mogen rekenen. indien de gelaagde isolatie, bij daken tussen  twee constructies worden geplaatst, waardoor er geen straling kan optreden, is de isolatiewaarde verwaarloosbaar. het toepassen van een luchtlaag aan beide zijde van de dunne isolatie mat is onrealistisch bij daken.de dunneisolatie mag wel worden gerekend met de waarde afkomstig uit de Hot-box methode meting, (de NEN-12667 bijvoorbeeld)indien deze voorhanden is.

de kruipruimte is te isoleren dmv de thermokussens, alhoewel het verhoudingsgewijs erg dure gebakken lucht is.  gebruik voor tussen de gordingen in het dak de normale gangbare isolatiemethodes. waarbij ook rekening wordt gehouden met de bestaande opbouw van je dak.

helemaal helder natuurlijk.

Hogere Rc's is, zeker in Nederland nog niet zo 'common', maar is in opmars. Te gek voor woorden eigenlijk.Want waarom zou je besparen op isolatie, vooral bij nieuwbouw, wanneer je bedenkt dat de meer-investering gering is uitgezet tegenover het effect op termijn. Hierdoor kun je inderdaad letterlijk geld verdienen. Voor de aanpassingen in bouwkundige voorzieningen hoef je het natuurlijk ook niet te laten: een 2 tot 3 x dikkere spouw, 3 lagen HR++ glas, ... etc. Waar hebben we het over ...

Overigens, voor de duidelijkheid, mijn 'betoog' propageert niet één bepaald systeem. Het ging mij meer om enige theoretische benadering, die komt vanuit het principe van hoe dingen werken. ... En dat laatste is (bijna) altijd heel simpel. De Simpele dingen zijn meestal het krachtigst.

In de vraagstelling werd echter Tonzon aangehaald. Het principe hiervan is op zich goed. Of ik er zelf voor zou kiezen of een voorstander ben van dergelijk materiaal doet niet echt ter zake.

Carl-peter Goossen zei:

Beste Aldrik,

Je hebt gelijk bouwfysica blijft leuk!

In deze tijd van goed isoleren moet je de afweging maken ga ik isoleren wat nu gebruikelijk is of ga ik isoleren voor de komende, zeg maar, 40 jaar.

Uit onderzoek blijkt dat isolatie met een Rc van 4,5 qua kosten even veel aan arbeid kost als een Rc van 9. Daarbij komt dat bij een Rc van 9 een deel van de installatie weg kan vallen.

De kosten voor isoleren met een Rc van 9 zijn op den duur gelijk aan een lage Rc waarde. Het is van belang om op lange termijn te kijken hoever je gaat. Dan zijn die dunne isolatie en Tonzon slechte keuzes.

Zie deze slideshare waar we alles binnen het DuBO netwerk Arnhem Nijmegen hebben doorgerekend.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+