BouwProfs

De bouw online verbonden.

Energiebesparende systemen bij monumenten, wie kent voorbeelden?

Wie kent voorbeelden van energiebesparende systemen bij monumenten en wie heeft praktijkervaring met het plaatsen van deze systemen?

Ik ben namelijk op zoek naar voorbeelden van hoe je goed omgaat met het verduurzamen van monumenten en monumentale pandjes. Wie kan mij helpen?

Deze vraag is gesteld door Ellen van de Griendt - Boot in onze BouwProfs groep op Linkedin.

Weergaven: 901

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Ellen,

Tegenwoordig kun je zonnepanelen op een hele nette manier in het dak van een monumentaal pand verwerken. Wij kunnen je daarbij assisteren. Deze panelen zijn ook verkrijgbaar voor sneldek pannen.

Beste Ellen,

Juist door monumentale panden in een breder perspectief te plaatsen, kan verduurzaming zowel voor de gebruiker als de eigenaar meerwaarde opleveren. Duurzaamheid is meer dan het reduceren van de energiebelasting. Het zijn de sociale, ecologische en economische aspecten die de bouwtechnische mogelijkheden bepalen. De installatie is hier een belangrijk onderdeel van. Traditioneel maken airconditioningsystemen gebruik van fossiele brandstoffen. Niet direct energiezuinig . Bovendien leveren de koudemiddelen in deze systemen een continu gevaar op voor het milieu. Een interessant alternatief vormt het hybride systeem dat gebruik maakt van duurzame energiebronnen. Die energiebronnen zijn overal in onze directe omgeving te vinden. Denk bijvoorbeeld aan bodemwarmte, restwarmte uit de industrie, zonnethermische warmte, palletbranders, warmteopslag in pcm’s  of aan het gebruik van een open bron of een vijver voor  koude. Een duurzaam systeem gebruikt water als belangrijkste medium voor energieoverdracht en heeft een minimale koudemiddelinhoud. Door thermische buffers en onderlinge energieuitwisseling is het totale energiegebruik zeer laag. Lees hier meer over  een historisch pand (School III) in Arnhem dat op duurzame wijze een nieuwe bestemming kreeg.

Goedemiddag Ellen,

je zou voor isolatietechnische oplossingen eens kunnen kijken op www.bluedec.nl.

een hoogwaardig, dun en duurzaam materiaal dat zeer geschikt is om toe te passen op binnen en buitengevels. 

met vriendelijke groet,

toine wassing

Ik was tot een jaar geleden anderhalf jaar energie adviseur van Natuurmonumenten.  Heel veel energiebesparende systemen heb ik niet kunnen realiseren, maar wel een aanzet gegeven door voorbereiding en voor plaatsing biomassaketels en wko.   Op veel werkschuren en bezoekerscentra liggen al zonnepanelen.  Ook is wko al meermalen toegepast, o.a. in 't Peeske restaurant Beek. Niet altijd was wko gunstig omdat het aangelegd is zonder te letten op voldoende isolatie.

Ik een artikel energiebesparing monumenten geschreven in de Landeigenaar, contactblad van de federatie landgoedeigenaren.

Bijlagen:

Beste Ellen,

Kijk eens op www.witteroos.nl : De Witte Roos in Delft is een kenniscentrum voor duurzaam renoveren van monumenten.

Met vriendelijke groet,

Arthur Hilgersom

Beste Ellen,

kijk voor enkele gerealiseerde projecten eens op:

http://www.rau.eu/2011/04/rau-feliciteert-zecc-en-opai-met-regiopri...

of:

http://www.rau.eu/2013/09/gemeentehuis-brummen/

Beide gerealiseerde voorbeelden zijn monumenten.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Hallo Ellen,

Beginnen met hoogwaardige isolatie (bluedec is erg mooi maar duur), (schuif-) ramen voorzien van achterzetramen, alles goed luchtdicht maken en dan een goeie wtw plaatsen. Volgende stap een warmtepomp, zonneboiler,- collector en/of -panelen. Het hangt natuurlijk sterk af van de situatie van het pand.

Neem eens contact op met Carl-Peter Goossen, hij heeft ervaring met monumentale panden en wil vast en zeker je op de goede weg brengen.

Groet, Philip

Kijk eens naar het werk van architect Bob Custers van VOCUS architecten en zijn Bussumse Watertoren. Succes en groet, Mark Hassink.

Hallo Ellen,

Voor vereniging Hendrick de Keyser hebben we het monumentale Gemeenlandshuis aan de Diemerzeedijk in Amsterdam vrijwel energie-neutraal gemaakt. Momenteel zijn we bezig om de Brigittenstraat 20, eigendom van het Utrechts Monumentenfonds in Utrecht, vrijwel energie-neutraal te maken.

Bij beide monumenten worden voor de energie voorziening geen fossiele brandstoffen meer gebruikt en zijn all-electric geworden. Beide projecten zijn niet helemaal energie-neutraal omdat we dakoppervlak te kort komen om voldoende elektriciteit op te wekken. Dit is een probleem dat bij veel monumentale panden een rol speelt. Het tekort betrekken we van het grid.

Op onze website www.in2-ecobuildings.nl is meer info te vinden (Nb de website wordt momenteel aangepast).

m.vr.gr.

Peter de Wit

Hallo Ellen en andere geïnteresseerden,

naar aanleiding van de opmerking van Philip Sanders " Beginnen met hoogwaardige isolatie (bluedec is erg mooi maar duur) "  even ter informatie het volgende : BLUEDEC is niet het goedkoopste isolatiemateriaal, maar het heeft wel veel voordelen tov de andere materialen. Op velerlei verzoek van architecten, aannemers, e.a. hebben wij nu voor de bouwsector ook een deken met een lambda van 0,017 die prijstechnisch veel interessanter is geworden en waar minder m2 op een rol zitten.

dit even ter algemene info.

m.vr.gr.

toine wassing

bluedec bv

Heren,

Dank voor de vele reacties en suggesties. Ik laat één van mijn auteurs hier een mooi vervolg over schrijven.

Bedankt voor de genomen moeite.

gr

Ellen

Beste Ellen,

 

Nog meer dan voor nieuwbouw geldt dat voor historische gebouwen energiebesparing maatwerk is. Om te beginnen reageert het gebouw anders en meestal is het gebruik van het gebouw anders. Het simpelweg plaatsen van energiebesparende systemen kan helemaal verkeerd uitpakken. Er zijn mogelijkheden om energie te besparen. Sommige zijn voor de hand liggend. Andere vragen om meer expertise.

 

Energiebesparing en verduurzaming dienen weloverwogen toegepast te worden. Daar is al heel veel over geschreven. (Even zoeken op internet of anders het boek “Handboek Duurzame Monumentenzorg” van SBR raadplegen.) Bedenk dat er heel veel partijen staan te trappelen om energiebesparingssystemen te verkopen en/ of te installeren zonder inzicht in het lange termijn effect.

 

Het is mijn deskundigheid om monument, gebruik en behoefte in kaart te brengen en aan de hand daarvan een aanpak te bedenken, onafhankelijk van leveranciers van systemen. Ben jij nu concreet met een monument bezig en wil je dat ik meedenk bel mij dan gerust op. Mijn telefoonnummer is 06 – 302 65 939.

 

Met vriendelijke groet

 

Martijn

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+