BouwProfs

De bouw online verbonden.

Het was zo'n prachtig plan van het toenmalige kabinet Balkenende. Maak scholen frisser en energiezuiniger. Beter voor de kinderen en docenten. En ook meteen goed voor het bedrijfsleven in het algemeen en de installatiebedrijven in het bijzonder.

Oude scholen vaak frisser

Voor meer dan 70 miljoen euro werd er geïnvesteerd in zogenaamde 'frisse' scholen, in snel tempo werden vaak dure installatiesystemen aangelegd. Maar wat blijkt nu? Veel scholen kunnen helemaal niet uit de voeten met deze systemen. Gebrek aan kennis zorgt er voor dat veel scholen hun ventilatiesysteem niet goed gebruiken of zelfs links laten liggen. Dit zorgt er voor dat in sommige gevallen oude en vaak tochtige scholen frisser zijn dan deze zogenaamde frisse scholen. Logisch als je een frisse school potdicht maakt en de ventilatie niet goed gebruikt. Het CO2-gehalte is dan op termijn te hoog.

Nazorg laat te wensen over

Onbegrijpelijk dat de nazorg van de leveranciers van deze ventilatiesystemen zo enorm te wensen over laat. En die arme schoolgaande kinderen maar snakken naar frisse lucht. Op BouwProfs werd eerder de vraag gesteld wat je kunt doen om slechte ventilatie binnen scholen aan te pakken

Een aantal marktpartijen heeft inmiddels een oplossing bedacht voor dit nijpende probleem. Zo kent Saint-Gobain het Scholen voor Morgen concept en ontwikkelt het consortium Scholen voor de Toekomst een maatwerk aanpak die varieert van het monitoren van installaties tot aan educatie naar de leerlingen en leerkrachten op het gebied van een duurzame levensstijl.  

Deze discussie wordt ook gevoerd in onze BouwProfs Linkedin groep.

Weergaven: 957

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Waarom zouden scholen kennis moeten hebben over installatiesystemen? Als ik mijn auto naar de garage breng bijvoorbeeld, hoef ik ook geen kennis te hebben van auto's om goede service te krijgen? En als mijn auto niet meer rijdt vlak na een reparatie eis ik mijn geld terug.

Als scholen of schoolbesturen een duur systeem aanschaffen mag je verwachten dat ze goed advies krijgen en een goed werkend systeem dat past bij hun gebouw. 

Je kan uren praten over de redenen waarom het zo vaak fout gaat maar de oplossing is niet ingewikkeld: eis een systeem dat voldoet aan de A of B klasse van ISSO 89 en sluit een prestatie contract (incl. onderhoud) af. Iedere leverancier beweert dat hun systeem goed is. De resultaten zijn makkelijk te meten met sensoren: laat ze maar bewijzen dat het systeem voldoet! Dan koop je dus geen systeem maar frisse lucht!

Als gebruiker moet je wel begrijpen dat het best een tijdje kan duren voor een systeem optimaal ingeregeld is. En ook dat je niet moet gaan besparen op onderhoud. Een conciërge kan dit niet! 

Nog een overweging: er zijn een aantal bedrijven die sensoren leveren voor scholen. Die hebben nu na een aantal jaren behoorlijk veel informatie over hoe goed de verschillende systemen werken bij de verschillende bouwtypen. Het zou interessant zijn om hun bevindingen te zien. 

Een goed systeem en goed onderhoud moet natuurlijk frisse lucht geven. Maar er is ook een hele andere manier om schone lucht te creëren en warmte uit de vieze lucht te halen. Het is helemaal nieuw en ik heb er net een demo woning mee opgeleverd de resultaten zijn verbluffend, hoe kouder het buiten wordt des te beter het rendement 75% en geen filters of zo vervangen. Ik zal uitleg geven hierover.

PVT panelen of de warmteprofielen van www.optisolar.nl die halen bij 6 graden buiten 38 watt per strekkende meter uit de buitenlucht. Hierop sluiten we een warmtepompje aan die is aangesloten op de CV installatie. De retour van de warmtepomp (koude kant) in serie met een kanaal koeler. (lekker goedkoop en geen onderhoud). De afgezogen vieze lucht verwarmd de kanaalkoeler die 1op1 deze warmte weer terug brengt in de CV installatie. Tja en dan de koude luchtstroming (schone lucht) van buiten. Achter de radiator een easyvent box a € 100,00 euro en de koude schone lucht wordt lekker voorverwarmd door de radiator.

Resultaat het gebouw gaat 50% minder gas verbruiken door de warmtepomp in combinatie met de PVT en/of warmte profielen. En gemiddeld 70% warmte terug gewonnen uit de vieze lucht.

We hebben dit zelf ontwikkeld en ik denk dat zon thermisch in combinatie met gas op zeer korte termijn een toevlucht zal nemen. Bestaande woningen en 70% gas reductie is makkelijk haalbaar en betaalbaar.

Terugverdientijd 7 jaar

Mvg Bert Veenma 

 

@Bert en hoe denk jij dat dit voldoet aan de ISSO 89? Welke klasse? Luchtvochtigheid? Geluid? Een woning is iets heel anders als een klaslokaal van 54 m2 waarin 31 kinderen en een jufrouw aanwezig zijn.

Hoi Gudule, helemaal met je eens een woning of 31 kinderen in een klaslokaal zijn twee verschillende situatie en ik heb nog geen ervaring met scholen.

Ik denk dat een andere kijk op zaken ook positieve veranderingen kan geven en dat is de reden dat ik dit in de groep gooi en misschien iets moois uitkomt.

Mvg Bert Veenma

Reactie van Tinus de Vreugd via BouwProfs op Linkedin:

Nergens voor nodig, ten eerste is beheer en inloggen op afstand op een goed simpel te benaderen systeem is al lang gemeengoed, en hoort in dit soort beheer installaties standaard te zijn.. Waar is het regelen op temperatuur en co2 gehalte? Ook volledige warmte terugkoppeling in combinatie met een Transkritische co2 koelinstallatie is ook niet echt wereld vreemd. Wat ik wel vreemd vind, reacties met de roep om informatie, overleg ,met gebruiker, uitleg met werking van systeem aan gebruiker/beheerder etc.etc.

We leven in een tijd dat we camera's op Mars hebben rijden die binnen 20 minuten een hoog gedetailleerde foto van de omgeving sturen! In een tijd dat iedereen een camera met een nog hogere resolutie op zak heeft, is uitleg een kwestie van een paar foto's met instellingen heen en weer sturen! geen echte exacte wetenschap of communicatie trainingen voor nodig! Of ga er eens een uurtje zitten op een regenachtige koude dag, als er liters water naar binnen worden gesleept.......

Reactie van Gabriëlla Moll via BouwProfs op Linkedin:

Mensen moeten zich meer bewust worden dat ook een gebouw onderhoud nodig heeft en daar ook rekening mee houden met de kosten tijdens het ontwerp. Dit geldt ook voor utiliteitsgebouwen.

Reactie van Ed Veldhuizen via BouwProfs op Linkedin:

Vorig jaar heb ik vanuit NVT Engineering samen met Pand13 vastgoedbeheer vele scholen bezocht die 'fris' zouden moeten zijn.

De uitkomsten waren heel triest, co2 meting op de verkeerde hoogte, een bypass om de WtW heen dus regelrecht koude lucht het lokaal in etc. etc. Leerschool is hier ook, integraal denken en co-creatie tussen de diverse partijen ontbreekt. Het is wel mogelijk trouwens en tegen aantrekkelijke kosten / investeringen.

Reactie van Frans Wolffenbuttel via BouwProfs op Linkedin:

Ik herken ook deze problemen. Heb inmiddels vele scholen bezocht. Wat de heer Veldhuizen al aangaf. Co2 opnemers op de verkeerde plaats. Onvoldoende ventilatie, roosters op de verkeerde plaats. Geen goede instructie aan de docenten, hoe om te gaan met de aanwezige systemen. Geluidsoverlast, (men zet de ventilatie uit).

Reactie van Steven van den Bergh via BouwProfs op Linkedin:

Onacceptabel!!! Sowieso al niet te verkopen dat kinderen in een duf klaslokaal zitten. Helemaal niet als hier geld in is gestoken. Zolang we als branche geld verdienen belangrijker vinden dan samen aan een oplossing werken, blijft dit helaas nog even zo. Dit vraagt om gedragsverandering van de betrokken partijen.....

Tja, … wat moet je nou hiermee?

Is het zinvol om uberhaubt te reageren? … ik maar een uitzondering.

Ik heb in die tijd het Frissescholen-traject in Rotterdam geleid.

Binnen de zeer beperkte marges van politiek(e wil), haantjesgedrag van besturen, verborgen agenda's, machtsconsortia van de diverse 'belanghebbenden' (tw: adviesbureaus, installatie-partners en anderen (sommigen met heel veel boter op het hoofd)), onwetendheid, gebrek aan nuchter verstand, … enfin, ik kan nog even doorgaan, hebben we toch een poging gedaan daar iets van te maken.

Dat is dus … marginaal gelukt. Te verwachten.

Daarvoor heb ik toen ook gewaarschuwd, maar als (ingehuurd) ambtenaar kan je geluid maar 'zo ver' dragen.

De oplossing voor frisse scholen is even zo simpel als ook (relatief) goedkoop:

Zorg voor zoveel mogelijk doorstroming van frisse lucht, (bij voorkeur vooraf opgewarmt door de al aanwezige atmosfeer) waardoor je de vieze lucht naar buiten duwt. TNO heeft daar een briljant systeem voor ontworpen. Dat heb ik in werking gezien op verschillende locaties en (natuurlijk): het werkt! Gewoon briljant in zijn eenvoud.

Echter, omdat het 'geen drol' kost, valt er dus niet veel aan te verdienen en … tja, daar gaat het dus fout.

In de loop der jaren heb ik veel van dit soort trajecten gezien en meegemaakt, allemaal (deels) ten gronde gericht door voornoemde beperkende factoren (en meer).

Ik ben blij dat ik hier niet meer tussen zit, dat is een oprechte opmerking. Toch is het jammer, omdat ik wel degelijk iets te brengen had (en heb).

Sinds de crisis van 2008 (ik heb het nog een paar jaar weten te rekken), doe ik wat anders waarin veel voldoening zit en werkelijke waarde en … waarin ik grotendeel zelf bepaal wat er wel en vooral niet gebeurt. Ook het onderwijs, toevallig.

Wel jammer, want vastgoedbeheer is een mooi vakgebied waarin veel eer te behalen zou zijn, zonder allerlei vervelende stoorfactoren.

De crisis is niet voor niets rond vastgoed begonnen!

Reactie van Tinus de Vreugd via BouwProfs op Linkedin: 

Nergens voor nodig, ten eerste is beheer en inloggen op afstand op een goed simpel te benaderen systeem is al lang gemeengoed, en hoort in dit soort beheer installaties standaard te zijn.

Waar is het regelen op temperatuur en co2 gehalte? Ook volledige warmte terugkoppeling in combinatie met een Transkritische co2 koelinstallatie is ook niet echt wereld vreemd. Wat ik wel vreemd vind, reacties met de roep om informatie, overleg ,met gebruiker, uitleg met werking van systeem aan gebruiker/beheerder etc.etc.

We leven in een tijd dat we camera's op Mars hebben rijden die binnen 20 minuten een hoog gedetailleerde foto van de omgeving sturen! In een tijd dat iedereen een camera met een nog hogere resolutie op zak heeft, is uitleg een kwestie van een paar foto's met instellingen heen en weer sturen! geen echte exacte wetenschap of communicatie trainingen voor nodig! Of ga er eens een uurtje zitten op een regenachtige koude dag, als er liters water naar binnen worden gesleept.......

Als bouwfysicus ben ik ervan overtuigd dat een Frisse school te realiseren is! De weg naar een Frisse school is echter niet eenvoudig.

In de praktijk heb ik helaas te vaak geconstateerd dat het reuze moeilijk is om een Frisse school te bouwen naar tevredenheid van de gebruiker. Ook als hier een goed onderhoudscontract of op afstand gestuurd beheerssysteem achter zit. In de praktijk draait het er veelal om of de check is gedaan en wordt vaak op kosten wordt gestuurd. De alarmeringen in het systeem worden niet opgevolgd en bijvoorbeeld vuile filters blijven zitten, of de oorzaak van te lage luchthoeveelheden worden niet onderzocht.

De praktijk/markt heeft durf om aanpassing nodig. Waarbij de drang om een echt comfortabel, gezond en behaaglijk binnenklimaat te ontwerpen voorop gaat i.p.v. een op kosten gestuurd beheersmodel waarbij besparing op onderhoud voorop staat. Goed onderhoud kost geld en daar heeft de schooleigenaar ook best een financiële vergoeding voor over.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+