BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe bereken ik de besparing op energiekosten bij vervanging van kozijnen?

Johan Smolenaers heeft in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag gesteld:
'In een voor-inventarisatie renovatie zou ik willen weten hoe de besparing op werkelijke energiekosten berekend wordt bij het vervangen van kozijnen.

Het betreft een (overheids)gebouw EPA klasse F. De bestaande aluminium kozijnen wil men vervangen door kozijnen met een Uw=1,3 W/m2K.
Is het mogelijk om een kostenbesparing van energiekosten in kaart te brengen? Eigenlijk simpel gezegd de energiekosten voor dit of vorig jaar (of periode) zijn ..Euro en worden ..Euro.

Het EPA rapport gaat uit van een TvT van 60 jaar bij Uw=3,04W/m2K, de nieuwe kozijnen stel ik even op de genoemde Uw-waarde wetende dat hier nog eea. mogelijk is in combinatie met glas en/of systeemprofielserie.'

Weergaven: 1119

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Johan,

De energiebesparing is wel aan te tonen door middel van jaarlijks gebruik aan energie, dit in tegenstelling tot het huidige energieverbruik per jaar.
Echter om dat om te zetten in euro's zou dit wel indextief kunnen per energiesoort, echter is bij een TvT van 60 jaar en het over 60 jaar uitzetten van de energie indexen wel riskant, aangezien de schommelingen in energieprijzen nog weleens sterk kunnen gaan toenemen.
Wat men wel kunt doen is huidige energiebesparing in percentage toepassen op huidige energiekosten en hiermee jaarlijkse besparing aan kosten indexeren. Hierop dan jaarlijkse indexering op toepassen en dan terugrekenen naar investeringskosten.

Met vriendelijke groet,
René van der Drift

Het opwaarderen van dit gebouw zal toch hopenlijk meer behelzen dan alleen kozijnen vervangen ?

De vraagstelling lijkt een beetje op de redenering: Als ik mijn geld maar terug verdien, dit lijkt mij als opdrachtgever/overheid een verkeerde insteek.

Het berekenen van de besparing kan worden gedaan met een transmissie berekening in bestaande en in te maken nieuwe toestand.

De besparing dan uitdrukken in de mindere energiebehoefte in procenten, in geld/kosten zijn er teveel variabelen.

 

Dag Johan,

De EPA rekenmethode gaat uit van gemiddeldes. Hierdoor kloppen terugverdientijden niet altijd. Als je de terugverdientijd scherper wil hebben, zal eea ook preciezer berekend moeten worden. Elk gebouw is uniek en dus ook de berekening van de besparing bij gebouwverbetering.

Ik heb voor deze problematiek een rekenmodel ontwikkeld waarmee ik een gebouw(of een deel hiervan) kan modelleren. Met deze tool kun je aan de knoppen draaien, zodat je meteen kan zien wat het effect op energieverbruik en kosten is bij verschillende aanpassingen aan het gebouw of de installaties. 

Als je meer wil weten kan je me natuurlijk altijd even bellen (06 41 42 14 07) of mailen (fvandijk@gwbo.nl)

Groeten,

Frans van Dijk

Beste Johan,
Na plaatsen en renoveren van kozijnen, meten wij met onze Blowerdoortest vaak aanzienlijke energieverliezen ten gevolge van onvoldoende luchtdichtheid tussen kozijn en gevel.
Er is een methode om deze luchtdichtheid al te controleren tijdens het plaatsen van de kozijnen.
Ook als deze nog niet van glas zijn voorzien.
Heb daar inmiddels ervaring mee opgedaan, die ik graag wil delen.
Succes met dit project!
mvg Theo d'Achard van Enschut

Bijlagen:

Beste Johan,

onderstaand verhalen van Dhr. van der Drift en Dhr. 't Hooft zijn de enige juiste. Advies is inderdaad de verschillen in de transmissie berekeningen (bestaand/ nieuw in aluminium en kunststof) naast elkaar te zetten. Graag informeer ik u over de mogelijkheden in kunststof en de verschillen in onderhoudskosten tussen bijv. hout/ alu/ kunststof in de komende jaren, ook erg belangrijk bij het maken van een juiste keuze. Overigens ligt de Uw-waarde van kunststof kozijnen nog veel lager dan de door u genoemde waarde van aluminium, qua dimensioneren ontlopen ze elkaar niet. Hetzelfde geldt voor het begrip 'duurzaamheid', hierin scoort kunststof beter als aluminium. 

Graag verzie ik u/jullie van meer informatie.

Mvg,

Maurice van Dort

Bijlagen:

Beste Johan,

Voor theoretische benaderingen heb ik al een aantal goede adviezen gelezen.

Voor een gebouwspecifieke én dus op maat berekening zul je de huidige situatie precies in kaart moeten brengen om de besparing te kunnen berekenen en zo de tvt.

Middels thermografie kun je (in winterperioden) benaderen welke gemiddelde RC waarde de huidige kozijnen in het gebouw hebben bij een gemiddelde stooktemperatuur.

Vervolgens zou ik de nieuwe gegoten stelkozijnen van Prostelko inzetten. Dit zijn KOMO gecertificeerde koudebrugonderbrekingen met een gegeven U-waarde zoals dat ook bij isolatiematerialen het geval is. Water - én luchtdicht met een versnelde montagetijd bij stelkozijen.

Zo kun je een reeele inschatting geven van de verwachte besparing bij de klimatologische omstandigheden in NL.

Indien ik je kan helpen verneem ik dat graag.

Hartelijke groet, Léon

Beste Johan,

 

ervan uitgaande dat ook de beglazing vervangen wordt, wij kunnen je ondersteunen bij de berekening van de te verwachten energiebesparing, mits bekend is wat de oriëntatie van het gebouw is, de omvang van de beglazing, welke eisen aan de nieuwe beglazing gesteld worden etc.

Wij kunnen tevens thermografische opnamen van de bestaande situatie verzorgen, zodat eventuele bouwkundige gebreken aan het licht komen. 

 

de Graaff Advies, onafhankelijk glasadviseur.

06-42292923

 

Beste Johan,

kijk naar dit probleem met een Total Cost Ownership benadering. Waarschijnlijk is de technische levensduur korter dan je terugverdientijd. De te behalen energiebesparing is dan economisch niet verantwoord.

Mogelijk moet je de kozijnen nu vervangen door andere problemen, kies dan voor de beste isolerende oplossing. Houdt wel rekening met de interne warmtelast die in je gebouw waarschijnlijk veel hoger is geworden door ICT apparatuur en meer mensen per m2. Door deze hogere internewarmtelast te combineren met beter isoleren is het waarschijnlijk dat je eerder moet gaan koelen. Ja je stookkosten gaan omlaag maar je klimaatkosten stijgen harder.

 

Vriendelijke groet

Toon de Jong

 

 

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+