BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe isoleer ik een buitenmuur zodanig dat deze een R heeft van minimaal 7 m2. K/W?

Hoe isoleer ik een buitenmuur, zijnde een spouwmuur, zodanig dat deze een R heeft van minimaal 7 m2.K/W (bij voorkeur een R van 9)?

Het idee is om de spouwmuur te vullen met PUR en vervolgens de buitenwand te voorzien van EPS isolatieplaten van minimaal 15 cm dik. Waar moet ik rekening mee houden?

Wim Cörvers heeft in de BouwProfs Duurzaam Bouwen groep deze vraag gesteld.

Weergaven: 4408

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Goedenmorgen Wim,

Saint-Gobain Weber Beamix BV heeft veel ervaring met het na-isolaeren van woningen door middel van buitengevel isolatie systemen.  Binnen haar programma voert Weber het Weber Plus Ultra systeem, gebaseerd op resolschuim isolatie, voordeel van deze plaat is een lage Lambda waarde waardoor je met een dunne plaat van 160 mm al een isolatiewaarde haalt van 7,27 exclusief de bestaande waarde van de gevel.

 

Voor meer informatie bezoek onze website via:

http://www.weber-beamix.nl/buitengevelisolatie/producten/isolatie-e...

 

Is het een al bestaande muur? Of een te renoveren muur? Hoe wil je dat de buitenkant er uit gaat zien? Is het verwijderen van het buitenblad een optie?  Welke afmeting heeft de spouw?

Met 40 mm VIP panelen kan je aan de gewenste isolatiewaarde komen en ben je totaal flexibel in het buitenaanzicht.

Dag Wim,

Mijn idee: geen spouwmuur vullen, buitenzijde met 20 cm grijs EPS en zonodig afwerken met minerale pleister. 

Groet,

Marijn Smits

www.ekozonnehuis.nl

Ik zie vooral problemen rondom de gevelkozijnen, waar je geen goede aansluiting kan maken op de bestaande kozijnen.

Verder zullen de aansluitingen bij de kap/platte dak aangepast moeten worden.

Ik denk dat voorzetwanden, aan de binnenzijde van de spouwmuur, een betere oplossing is.

Succes.

Als je duuzaam wil bouwen (is een kwestie van verantwoording durven nemen voor wat je doet) dan zijn en verschillende materialen en benaderingen.  Laat dan in ieder geval de PUR in de muur weg !!!!

 

Laat je buitengevel staan of niet, en ga je de ramen naar buiten plaatsen en aanpassen naar het nieuwe nivo?


Gevel (of binnenspauwblad) bekleden met isolatie materiaal, aansluitingen op ramen / deuren / daken enz, dan afwerken met pleiserlaag of gevelbekleding.

Als materiaal voor de isolatie kun je zelf uit heel producten kiezen en zullen prof-collega's heel wat producten aandragen.  (zelf heb ik gekozen voor: glasschuim in de grond en houtvezel op de gevel en ramen met nieuw glas naar buiten en dak verlengen en extra isoleren)

Succes met het plan.

Ik zou sterk overwegen om het buitenspouwblad geheel te slopen inclusief eventueel al aanwezige spouwisolatie en vervolgens een buitengevelisolatiesysteem op te bouwen op het binnenspouwblad. Naar mijn idee goedkoper en efficiënter dan twee keer na-isoleren.

Maar met een zo extreme isolatiewaarde ontstaan er waarschijnlijk thermische lekken; buitenkozijnen en isolatieglas zouden dan ook op passiefhuis-niveau moeten worden gebracht.

Nog twee overwegingen:
Je kan alles tot 1 nivo isoleren, maar je kan ook de isolatie varieren op basis van de achterliggende ruimteconditie.
Heb je grote glasoppervlaktes, overweeg dan ook voor de goed verwarmde ruimtes: het beperken van uitstraling via het raam dmv bijvoorbeeld een luik.

 

Dag Wim,

Een hoge isolatiewaarde bereiken door isoleren in de spouw en aan de buitenzijde van de gevel is geen kunst en is een kwestie van genoeg dikte en de juiste materialen. Hiervoor kunnen prima berekeningen gemaakt worden. Het valt en staat bij een goede uitvoering en let wel dat je hierbij naar de totale bouwconstructie moet kijken. Volgende punten dienen bekeken, berekend en zorgvuldig uitgevoerd te worden:

  • Door de hoge isolatie waarde van de muren ontstaan er andere zwakke plekken waar koude bruggen ontstaan en mogelijk condens. Dit kan bij hoeken, kozijnen, beglazing, opgaand werk rond maaiveld, aansluiting kapconstructie, etc. zijn.
  • Ook verandert de vochthuishouding in de woning, hetgeen professioneel aangepakt moet worden.  Dit kan tot grote problemen leiden en gezondheidsklachten. Pas je ventilatie installatie (met warmte terugwinning) hierop aan.
  • De dampdoorlating van de huidige gevels verandert.
  • Hele dikke pakketten isolatie aan de buitenzijde van de gevel zijn mogelijk maar ook kwetsbaar voor beschadigingen. Laat je goed adviseren door specialisten op dit gebied.

Als je bij zo'n hoge isolatiewaarde niet de gehele constructie goed laat uitvoeren kun je er beter niet aan beginnen.

Succes.

Stan Rotteveel (www.rovalux.nl)

Hallo Wim,

Ik heb mijn eigen huis vanuit de binnenzijde geïsoleerd en heb daarmede een grote hoeveelheid aansluitproblemen rond de ramen en deuren voorkomen.

Nadeel is dat je een beetje ruimte verliest maar dit wordt ruimschoots gecompenseert door het "warme" gevoel en de mogelijkheid veel domotica in de wanden in te bouwen.

Langs de plafond is een koudebrug op te lossen door een wig van 2,5 x 60 cm EPS aan de buitengevels tegen het plafond te plakken.

Indien je vragen hebt laat maar horen of kom maar eens kijken.

Groeten,

Willem Jan

Als je kiest voor natuurlijke isolatie materialen dan kun je in ieder geval damp open bouwen. Blijven de goede details en de aanpassingen aan de installaties nog over.

@ Andries,

Buiten isoleren is, afhankelijk van doorlopende balkon constructies, veel beter uit te voeren omdat je geen wanden en plafonds hebt die tot aan de muur door lopen.  Bouwfisysch is het ook veel beter om buiten te isoleren.  En als je ramen verplaatst is aansluiten geen plobleem.

Overweeg vooral het totale perspectief: doe je het voor de komende decennia of alleen voor je zelf voor nu? 

 

Denk eens aan Kurk als isolatiemateriaal

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2019   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+