BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe moeten de eisen die NEN 6075 aan rookscheidingen stelt worden geïnterpreteerd?

In de NEN 6075 wordt gesproken over rookscheidingen en de eisen waaraan deze dienen te voldoen. Zo wordt aangegeven dat een object van rond 25mm niet door een opening mag kunnen of een object van rond 6mm over een lengte van 150mm op en neer bewogen mag worden.

Wat NEN 6075 niet vermeldt is hoeveel procent van de totale rookscheiding aan deze eisen moet voldoen. Theoretisch gezien kan een rookscheiding geperforeerd worden met gaten van rond 20mm en dan is het nog steeds een goedgekeurde rookscheiding.

Ik kan me indenken dat mijn theoretische veronderstelling niet gesteld mag worden. Daarom zou ik graag willen vernemen wat het maximale percentage van de oppervlakte (van een rookscheiding) is die aangehouden moet worden.

Deze vraag is gesteld door Eric Bosma in de Google+ groep van BouwProfs.

Weergaven: 1406

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Eric,

wat jij suggereert staat niet in de NEN 6075, er staat slechts in hoe je de rookwerendheid moet bepalen.

kan tot nu toe op basis van de brandwerendheid van een constructie, of het kan door de rookdichtheid tegen koude Sa en warme Sm rook te bepalen conform de NEN675 in hoofdstuk 5.3 aangegeven methoden (is afhankelijk van constructie of bouwonderdeel).

voor deuren doe je dit bijvoorbeeld op basis van de NEN-EN 1634-3. dit komt eer op een luchtdichtheidstest bij koude en warme (200gr) omstandigheden. er is een grens gesteld aan de luchtlekkage van je constructie bij bepaalde overdruk.

omdat het kwestie van luchtlekkage is, zou je dus wel kunnen berekenen hoe groot een gaatje in een wand maximaal mag zijn wil het niet boven de toegestane luchtlekkage (rooklekkage) komen.

Wat hier wordt omschreven is de vlamdichtheid (E). Om de vlamdichtheid te testen mag er ook nog een korf met medicinale watten worden gebruikt, die mogen dan niet gaan branden.

De interpretatie is niet juist rookdichtheid is de brandwerendheid van een constructie beoordeeld op vlamdichtheid (E) X 1,5.  Dat betekend 30 minuten vlamdicht is 45 minuten rookdicht!

Er is geen sprake van een gedeelte dat open mag blijven in de constructie, alle sparingen moeten dus vlamdicht zijn, dat betekend geen sparingen!


met groet

AJC

Brandwerende Afdichtingen

Aad Jansen

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+